Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja e så jävla glad idag!

Tråden skapades och har fått 3729 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dalrympleeffekten har slagit till och det märks på såväl indrag i antalet hål på sportbandet (lättare att ha koll där än på milaneseloopen:), vågen och att jag numera återigen kommer i 34" byxor istället för 36"

Tog en dag att få min AirPort Extreme Tower fixad (utbytt) via min lokala butik. Lämnade in den i måndags och i tisdags ringde han och sa att den var klar att hämta. Snabba puckar av Apple

Har precis köpt min första bil, en Saab 900

  • Medlem
  • 2015-09-20 19:46
Ursprungligen av Zingo2000:

Har precis köpt min första bil, en Saab 900

"Nya" eller gamla modellen? Vilken motor och växellåda?

Ursprungligen av Dalle:

"Nya" eller gamla modellen? Vilken motor och växellåda?

Det är den gamla modellen, en 88 jubileum. Med manuell växellåda och en 110hk motor. http://imgur.com/i44YaX1

  • Medlem
  • 2015-09-20 20:48

En riktig klassiker.
Hoppas att lådan klarar sig och att rosten inte käkar upp bilen för dig. Man ser inte många gamla niohundror längre.

  • Medlem
  • 2015-09-21 23:17

Tror jag har lyckats att täta socklarna in till grannlägenheten. Gubbjäveln röker som satan och det luktar som på ett rökeri. Tätade igår mellan sockeln och golvet med vit latex och nu får han behålla sin jävla rök själv! (Undertryck i lägenheten så röken drog in via socklarna) Funderar på att hälla ner lite surströmmingsspad i hans brevlåda som ett litet "tack" för all röklukt.

Oklart hur, men min 5 veckor gamla iPad Air 2 drabbades av plötslig 'lcd-fraktur', som killen på Apple Store kallade det. Fodralet var på och mellan 2 kundbesök bestämde sig helt enkelt skärmen för att begå självmord. Befann mig i Helsingborg så jag drog till Apple store och kunde promenera ut med en ny på garanti 20 minuter senare.

Ett jävlandes Apple Wireless Keyboard har mött sitt öde (fn-knappen låste sig titt som tätt, stänga av och omstart löste det temporärt). Aldrig har det känts så skönt att förstöra en elektronikpryl. Känslan när den lille jäveln knäcktes över knäet och tangenterna sprutade över golvet var höjdpunkten denna veckan.

Sitter med mitt andra trådlösa tangentbord nu med amerikansk layout och det är en fröjd att skriva på detta. Trots ett par extra tryck för att få till åäö.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-10 17:40

Jag bor på den filippinska landsbygden och här är strömförsörjningen allt annat än säker eller jämn. Man vänjer sig dock med tiden och man får sina rutiner runt dessa avbrott för att minimera skador på sin datorutrustning. Just nu håller vi på med en massa svetsjobb på en ställning på vårt roof deck och när gubbarna jobbar med svetsen droppar strömen som satan så vi stänger av allt i huset för att slippa skada.

I rummet där jag har min iMac har jag även en massa kringutrustning som skrivare, hårddiskar, USB-adaptrarar och liknande. Allt detta är pluggat i skarvsladdar med inbyggda strömbrytare så när vi har ett strömavbrott stegar jag in i datorrummet och klickar av strömbrytarna på skarvsladdarna. När strömmen kommer tillbaka kan det vara med hiskelig överspänning så därav förfarandet. I Dag när jag knäppte på min iMac rusade fläktarna igång på direkt. jag fattade noll av vad som hände och tänkte direkt på att någon censor eller liknande lossnat. startade om ett par gånger med alt-cmd-r-p men det hjälpte inte. Sedan började min hjärna att reewinda och försöka komma ihåg vad fan jag gjort innan. Mindes då att jag mixtrat med Fan Control i Inställningarna och trodde att det kunde ha varit orsaken. OK in i inställningarna och raderade. Startade om datorn och nu kom den här jäkla progress bar upp (kör Mavericks) och tog mig för pannan. Efter en stund stängdes datorn av när ca 20% av strecket matats in. Försökte några gånger till men med samma resultat. Mindes i samma veva att jag dagen innan raderat min enda CCC-backup. Blev helt kall men jag hade faktiskt även en Time Machine backup som bara var tre dagar gammal. OK i med backuppdisken och boots om från USB-minne med Mavericks och återställa. Puhh allt går bra men fläktarna låter fortfarande som dammsugare. Googlar på fenomenet och på Apples supportsidor finner jag svaret på problemet.

Jag har alltså vid uppstart av datorn hållit inne starknappen på baksidan innan jag slog på strömmen till datorn och på något sätt resterat någon controller (vete fan vad det är) och det har fått datorns fläktar att rusa okontrollerat.

Det enda jag behövt göra enligt Apple hade varit att bryta strömmen i minst 15 sekunder, sedan slå på strömen, vänta 5 sekunder och sedan starta upp datorn. Och vet ni vad. Det fungerade faktiskt puhhh.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-11 18:03

Du skulle behöva en UPS...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-11 18:27
Ursprungligen av kenjon:

Du skulle behöva en UPS...

Har typ tre

Edit: Har två UPS:er och en AVR. Hade två AVR men den ena gick sönder pga av att strömstyrkan här svajar så infernaliskt. Har ibland bara 150V och ibland 250V. Rätt mycket prylar som gått sönder kan jag säga.

Senast redigerat 2015-10-12 06:24

Det händer en himla massa positivt nu, vilket är en trevlig motvikt mot allt skit som jag kännt av på personligt plan(behöver inte gå in på det)

Till att börja med började jag på ett nytt jobb den 5 oktober. Det är i en kompis' elinstallationsfirma som jag ska funka som administratör, alltiallo o hustomte. Jobbet är inledningsvis på halvtid o jag inledde min första vecka med att organisera firmans lager :D.

Samtidigt fortsätter jag som deltidssäljare på Naturkompaniet. Detta är nog första gången någonsin, eller iaf på väldigt länge, som jag haft två jobb som både jag trivs med och som trivs med mig :).

För det andra bestämde jag mig i helgen för att åka med på en resa till en dansfestival i Dominikanska Republiken i januari. Tio dagar med latinsk dans, främst Dom. Bachata, utfärder, fester o konserter med boende på bla All inclusive. Fixade flyget idag

Nu ringde frugan och sa att resan till Thailand i februari var beställd. Känns bra det här!

fixade körkortet idag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 13:20
Ursprungligen av Forumlazzer:

fixade körkortet idag

Stort grattis!

En milstolpe i livet passerad, några vuxen poäng inkasserade

  • Medlem
  • 2015-10-15 15:36
Ursprungligen av Forumlazzer:

fixade körkortet idag

Håll hårt i det. Det är betydligt lättare att bli av med än att ta...

Ursprungligen av zinned:

Stort grattis!

En milstolpe i livet passerad, några vuxen poäng inkasserade

absolut jag känner mig redan 10 år äldre.. haha

Ursprungligen av Forumlazzer:

fixade körkortet idag

Grattis, kör försiktigt ute på vägarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-15 23:38
Ursprungligen av Forumlazzer:

fixade körkortet idag

Stort Grattis

  • Medlem
  • 2015-10-16 05:03

Min fru är gravid med tvillingar, en pojke och flicka ?

Ursprungligen av Homse:

Min fru är gravid med tvillingar, en pojke och flicka ?

Dubbelt grattis!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-16 09:33
Ursprungligen av Homse:

Min fru är gravid med tvillingar, en pojke och flicka ?

Gratulerar

Mer lycka

I samband med att jag började jobba på firman så fick jag deras gamla laserskrivare, en fyrfärgs Brother, vilket då var av stor lycka för mig eftersom min bläckstråle just fått för sig att sluta funka, något om "kontakta servicecenter...". Detta var två veckor sedan.

Igår hämtade jag hem lasern o har nu gått genom den, bläckstrålen som varit urpluggad sedan felet uppstod pluggade jag in igen bara för att kolla något o jag passade samtidigt på att testa om jag kunde få ut en testsida o se på fan nu funkar den igen

Så nu har jag två skrivare

Jag är så jävla glad idag! Östersunds FK har äntligen tagit sig upp till fotbollsallsvenskan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-27 23:41
Ursprungligen av Cancerman:

Jag är så jävla glad idag! Östersunds FK har äntligen tagit sig upp till fotbollsallsvenskan

Kul för östersund men, no offence, det var tråkiga nyheter.

Ännu ett lag med plastmatta som bidrar till degraderingen av Allsvenskan. SvFF borde ta sitt ansvar och förbjuda balkongmatta som underlag, spelar man i Allsvenskan ska ska man hålla med en gräsmatta. Basta.

Ursprungligen av zinned:

Kul för östersund men, no offence, det var tråkiga nyheter.

Ännu ett lag med plastmatta som bidrar till degraderingen av Allsvenskan. SvFF borde ta sitt ansvar och förbjuda balkongmatta som underlag, spelar man i Allsvenskan ska ska man hålla med en gräsmatta. Basta.

Håller med fullständigt om att plastmatta ska bort fullständigt, så no offence taken

Ursprungligen av zinned:

Kul för östersund men, no offence, det var tråkiga nyheter.

Ännu ett lag med plastmatta som bidrar till degraderingen av Allsvenskan. SvFF borde ta sitt ansvar och förbjuda balkongmatta som underlag, spelar man i Allsvenskan ska ska man hålla med en gräsmatta. Basta.

Problemet är att Sverige är ett långt land och ska lagen norrut överhuvudtaget ha en chans så nog plastgräs ett måste för de lagen.

Lite oväntat - dvs jag beställde den bara i februari så egentligen så är det väldigt mycket väntan inblandat så dök den upp som en blixt från klar himmel.

1 av 50 som kom in i Sverige denna batch...

BTW: Som sagt, förbeställde i februari, formell beställning i maj så kom inte och klaga om lång väntan på en ATV eller så...

Ursprungligen av BlackSmp:

Lite oväntat - dvs jag beställde den bara i februari så egentligen så är det väldigt mycket väntan inblandat så dök den upp som en blixt från klar himmel.

1 av 50 som kom in i Sverige denna batch...

BTW: Som sagt, förbeställde i februari, formell beställning i maj så kom inte och klaga om lång väntan på en ATV eller så...

Dum fråga kanske, men det där är en Miata va?

Bevaka tråden