Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har förbeställt iPhone 6s/6s plus

Tråden skapades och har fått 353 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-12 19:45

Jag funderar på att göra en beställning och undrar om hur ni anser det här med drulleförsäkring? Jag tycker det är en hel djungel det här och man vågar inte vara utan. Vilka har ni beställt till era telefoner?

AppleCare Plus eller Tele2 Trygghetsavtal?

Ursprungligen av liganen:

Jag funderar på att göra en beställning och undrar om hur ni anser det här med drulleförsäkring? Jag tycker det är en hel djungel det här och man vågar inte vara utan. Vilka har ni beställt till era telefoner?

AppleCare Plus eller Tele2 Trygghetsavtal?

Hur ofta kvaddar du dina lurar? För den normal-klantige är det billigare i längden att bara köpa nytt när olyckan är framme. Plus att de flesta har ett adekvat skydd med hemförsäkringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-12 20:14
Ursprungligen av pmarriott:

Hur ofta kvaddar du dina lurar? För den normal-klantige är det billigare i längden att bara köpa nytt när olyckan är framme. Plus att de flesta har ett adekvat skydd med hemförsäkringen.

Jag har aldrig tappat så att glaset har gått sönder.

Hemförsäkring i all ära, men värdeminskningen på elektronik Är sjuk. Idag får man aktuella nypriset minus några procent i värdeminskning på det minus självrisk, vilket inte lär bli många kronor efter ett tag.

Tele2 har 100 kr per månad och sen 500 i självrisk, dock ingen värdeminskning. Det har inte AppleCare plus har jag förstått.

När man ändå lägger så mycket pengar på telefon vill man inte komma och tappa/ förlora den vid stöld efter 1 år och få ut kanske max 3000 kr för en lur som kostade 9000kr ny.

Tänker jag helt fel?

Vad har du för hemförsäkring som hjälper dig?

Ursprungligen av liganen:

Jag har aldrig tappat så att glaset har gått sönder.

Hemförsäkring i all ära, men värdeminskningen på elektronik Är sjuk. Idag får man aktuella nypriset minus några procent i värdeminskning på det minus självrisk, vilket inte lär bli många kronor efter ett tag.

Tele2 har 100 kr per månad och sen 500 i självrisk, dock ingen värdeminskning. Det har inte AppleCare plus har jag förstått.

När man ändå lägger så mycket pengar på telefon vill man inte komma och tappa/ förlora den vid stöld efter 1 år och få ut kanske max 3000 kr för en lur som kostade 9000kr ny.

Tänker jag helt fel?

Vad har du för hemförsäkring som hjälper dig?

Helt vanlig hemförsäkring med självrisk på 1500:- och nån form av värdeminskning. Om du går och köper dyra försäkringar till allt så lär du hosta upp mer pengar över en 10-årsperiod jämfört med om du bara sväljer pillret och köper nytt/låter reparera när något händer.

Jag har bara drulleförsäkringen. Har aldrig tagit sönder någon telefon hittills så för mig lönar det sig inte med extraförsäkringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-12 21:36
Ursprungligen av liganen:

Jag har aldrig tappat så att glaset har gått sönder.

Hemförsäkring i all ära, men värdeminskningen på elektronik Är sjuk. Idag får man aktuella nypriset minus några procent i värdeminskning på det minus självrisk, vilket inte lär bli många kronor efter ett tag.

Tele2 har 100 kr per månad och sen 500 i självrisk, dock ingen värdeminskning. Det har inte AppleCare plus har jag förstått.

När man ändå lägger så mycket pengar på telefon vill man inte komma och tappa/ förlora den vid stöld efter 1 år och få ut kanske max 3000 kr för en lur som kostade 9000kr ny.

Tänker jag helt fel?

Vad har du för hemförsäkring som hjälper dig?

Har aldrig någonsin haft en extraförsäkring på något sätt, skulle aldrig falla mig in.

Får du 3000 efter ett år från ditt försäkringsbolag så har du ett dåligt försäkringsbolag, minst 4500 bör du få. Tar du en sådan försäkring genom Tele2 så kostar ju den dig 1200 kr bara på ett år och som mest får du ca 5500 kr om du skulle sälja din ett år gamla iPhone. Det innebär att du i praktiken får 4300 kr för den vilket motsvarar ersättningsnivån från valfritt försäkringsbolag ganska bra. Ingen poäng att ta en sådan extra försäkring som är så dyr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-12 22:09
Ursprungligen av pmarriott:

Helt vanlig hemförsäkring med självrisk på 1500:- och nån form av värdeminskning. Om du går och köper dyra försäkringar till allt så lär du hosta upp mer pengar över en 10-årsperiod jämfört med om du bara sväljer pillret och köper nytt/låter reparera när något händer.

Visst har du rätt i att lätt spenderar mycket på försäkringar som man aldrig behöver använda. Pengar som man skulle använda till att spendera mer på utrymme eller så.

Samtidigt känner jag att jag inte vågar vara utan.

Ursprungligen av katarinat:

Jag har bara drulleförsäkringen. Har aldrig tagit sönder någon telefon hittills så för mig lönar det sig inte med extraförsäkringar.

Du menar AppleCare +?

Ursprungligen av zinned:

Har aldrig någonsin haft en extraförsäkring på något sätt, skulle aldrig falla mig in.

Får du 3000 efter ett år från ditt försäkringsbolag så har du ett dåligt försäkringsbolag, minst 4500 bör du få. Tar du en sådan försäkring genom Tele2 så kostar ju den dig 1200 kr bara på ett år och som mest får du ca 5500 kr om du skulle sälja din ett år gamla iPhone. Det innebär att du i praktiken får 4300 kr för den vilket motsvarar ersättningsnivån från valfritt försäkringsbolag ganska bra. Ingen poäng att ta en sådan extra försäkring som är så dyr.

Du menar 4500 när man har räknat med självrisk? Ändå rätt stor skillnad för telefonen kostar ju närmare 10 papp. Tycker det här är som sagt en djungel.

Enligt ensäljare på Tele2 som jag hade kontakt medså fattade jag det som att man skulle få ut hela beloppet. En motsvarande eller en likadan lur. Det enda som man skulle betala var då självrisken.

Vad jag har förstått om jag köper AppleCare plus så kan man vända sig till Apple / någon auktoriserad service och få service / utbyte där fast man har köpt telefonen en annan affär från början.

Ursprungligen av liganen:

Du menar AppleCare +?

Nej, jag menar drulleförsäkringen till hemförsäkringen.

  • Medlem
  • 2015-10-13 15:08

Min skickades från halebop i fredags. Har ännu inte fått något brevavi...

  • Medlem
  • 2015-10-13 18:42
Ursprungligen av Tius:

Min skickades från halebop i fredags. Har ännu inte fått något brevavi...

Min skickades också från deras lager i fredags. Jag fick ingen brev-avi igår. Men däremot chattade jag i fredags med supporten och bad de om kolli-id så jag kunde spåra. Ladda ner Postnord appen till din telefon och spåra med kolli-id du fick. Man kan använda kolli-id som digital avi i appen. Funkar jättesmidigt, jag hämtade ut mitt paket med hjälp av Postnord appen.

  • Medlem
  • 2015-10-13 20:35
Ursprungligen av ezo0n:

Min skickades också från deras lager i fredags. Jag fick ingen brev-avi igår. Men däremot chattade jag i fredags med supporten och bad de om kolli-id så jag kunde spåra. Ladda ner Postnord appen till din telefon och spåra med kolli-id du fick. Man kan använda kolli-id som digital avi i appen. Funkar jättesmidigt, jag hämtade ut mitt paket med hjälp av Postnord appen.

Skönt att du har fått den. Har pratat med 3 olika personer på halebop. Ingen lämnar ut kolli via chatt

  • Medlem
  • Borås
  • 2015-10-13 21:00
Ursprungligen av liganen:

Jag funderar på att göra en beställning och undrar om hur ni anser det här med drulleförsäkring? Jag tycker det är en hel djungel det här och man vågar inte vara utan. Vilka har ni beställt till era telefoner?

AppleCare Plus eller Tele2 Trygghetsavtal?

Jag har ingen försäkring utöver hemförsäkringens allrisk/drulleskydd. Jag har aldrig kraschat någon mobil så till den grad att jag behövt använda försäkring, så den dag det händer får jag ta smällen och kommer ändå totalt sett att ha sparat pengar jämfört med att köpa telebolagens dyra försäkringar.

Trodde det skulle vara svårt att få tag på iPhone 6S och Plus i elektronikvaruhusen. Det var det inte.
Gick in på Elgiganten Kungens kurva i Stockholm. Säljaren kollade i datorn - fans lite att välja på faktiskt.
Köpte en till - men denna gång iPhone 6S plus 64 GB. Samma pris som hos Apple - 5kr.
Min första som kom på posten i fredags från Telia - går i retur i morgon med REK. Återbetalning till kontot.
Var för trött när jag bokade - på natten. 16 GB - men nu är det tillrättalagt med 64 GB som är perfekt för mig.
Hade inte ens öppnat kartongen sedan fredagen. Besöket idag var vid 17 tiden - och då fans det lite att välja på faktiskt. Både 6S och 6S plus. Bara upplysningsvis.

Tänk på topic "Vi som har förbeställt iPhone 6s/6s plus".

Försäkringar finns säkert andra trådar till, eller varför inte skapa en ny.

Tack!

Ursprungligen av zinned:

Har aldrig någonsin haft en extraförsäkring på något sätt, skulle aldrig falla mig in.

Får du 3000 efter ett år från ditt försäkringsbolag så har du ett dåligt försäkringsbolag, minst 4500 bör du få. Tar du en sådan försäkring genom Tele2 så kostar ju den dig 1200 kr bara på ett år och som mest får du ca 5500 kr om du skulle sälja din ett år gamla iPhone. Det innebär att du i praktiken får 4300 kr för den vilket motsvarar ersättningsnivån från valfritt försäkringsbolag ganska bra. Ingen poäng att ta en sådan extra försäkring som är så dyr.

Min hemförsäkring ger mig en ny telefon om det händer något under år 1.
Jag betalar bara självrisken på 1000 kr.

Ursprungligen av adress@mac:

Trodde det skulle vara svårt att få tag på iPhone 6S och Plus i elektronikvaruhusen. Det var det inte.
Gick in på Elgiganten Kungens kurva i Stockholm. Säljaren kollade i datorn - fans lite att välja på faktiskt.
Köpte en till - men denna gång iPhone 6S plus 64 GB. Samma pris som hos Apple - 5kr.
Min första som kom på posten i fredags från Telia - går i retur i morgon med REK. Återbetalning till kontot.
Var för trött när jag bokade - på natten. 16 GB - men nu är det tillrättalagt med 64 GB som är perfekt för mig.
Hade inte ens öppnat kartongen sedan fredagen. Besöket idag var vid 17 tiden - och då fans det lite att välja på faktiskt. Både 6S och 6S plus. Bara upplysningsvis.

På Apple Store i Täby har de alla varianter inne.
Misstänker att de som varit utomlands och köpt på sig stora mängder telefoner för att sälja på Blocket får räkna med att göra en förlust den här gången...

  • Medlem
  • 2015-10-14 19:21
Ursprungligen av MrSinatra:

På Apple Store i Täby har de alla varianter inne.
Misstänker att de som varit utomlands och köpt på sig stora mängder telefoner för att sälja på Blocket får räkna med att göra en förlust den här gången...

Även 6 plus?
De sa till mig att de inte hade några.

  • Medlem
  • 2015-10-14 20:42
Ursprungligen av Tius:

Skönt att du har fått den. Har pratat med 3 olika personer på halebop. Ingen lämnar ut kolli via chatt

Jag fick kolli-id via chatt, enkelt. De frågade mig efter beställarens personnummer samt leveransadress. Sen fick jag id:t enkelt

Ursprungligen av kruso:

Även 6 plus?
De sa till mig att de inte hade några.

På Apple Store är det i alla fall 2-3 veckor.

Var inne hos Apple Store Väla idag och de hade alla varianter på lager.
Köpte en 128 GB och fick dessutom "rätt chip" och självklart med Apple Care+

Ursprungligen av MalcomX:

Var inne hos Apple Store Väla idag och de hade alla varianter på lager.
Köpte en 128 GB och fick dessutom "rätt chip"

Ja de bör väl finnas i lager nu, de är ju redan relativt gamla nu

Ursprungligen av MalcomX:

Var inne hos Apple Store Väla idag och de hade alla varianter på lager.
Köpte en 128 GB och fick dessutom "rätt chip" och självklart med Apple Care+

Låter bra. Undrar varför det står 2-3 veckor - oavsett modell på Apple Store. Sedan att det är väntetider hos operatörer och andra handlare - det är en annan sak...

Ursprungligen av @ndreas:

Ja de bör väl finnas i lager nu, de är ju redan relativt gamla nu

Inte hos 3 för att ta ett exempel
De har 1-8 veckors lev tid beroende på vilken variant man vill ha

Ursprungligen av @ndreas:

Ja de bör väl finnas i lager nu, de är ju redan relativt gamla nu

Ja - en vecka från första leverans i Sverige - är ju " gammalt ". Snarare så att dom olika leverantörerna i Sverige pytsat ut alla från första leveransdatum. Nu vänta man på nya leveranser - vilket kan ta olika tid beroende på modell och konfiguration. Samma som alltid med andra ord.

Ursprungligen av adress@mac:

Ja - en vecka från första leverans i Sverige - är ju " gammalt ". Snarare så att dom olika leverantörerna i Sverige pytsat ut alla från första leveransdatum. Nu vänta man på nya leveranser - vilket kan ta olika tid beroende på modell och konfiguration. Samma som alltid med andra ord.

Från det att jag fick den från UK räknat, är den gammal

När jag skulle hämta ut min telefon jag beställt hos Tre från posten så var paketet öppnat och telefonen snodd. Någon i kedjan måste varit riktigt sugen på ny lur. ( jag hade redan köpt en kontant så skulle bara hämta ut och lämna igen. Men ändå surt.

Jag fick min iPhone 6S Plus 64 gb Rosa Guld igår från Macforum i Göteborg.

Ursprungligen av jurassic579:

När jag skulle hämta ut min telefon jag beställt hos Tre från posten så var paketet öppnat och telefonen snodd. Någon i kedjan måste varit riktigt sugen på ny lur. ( jag hade redan köpt en kontant så skulle bara hämta ut och lämna igen. Men ändå surt.

Troligen den sista i kedjan. Alla andra borde ju upptäckt att den var öppnad alt inte vägde något. Det var väl ingen " riktig" post du hämtade på. Springer väl lite olika skygga typer på en del sådana ställen. Dessutom haft tid på sig att öppna paketet och ta telefonen.

Jag fick fel chip på min... Jag vill inte ha fel =(

Ursprungligen av MalcomX:

Var inne hos Apple Store Väla idag och de hade alla varianter på lager.
Köpte en 128 GB och fick dessutom "rätt chip" och självklart med Apple Care+

Ursprungligen av adress@mac:

Troligen den sista i kedjan. Alla andra borde ju upptäckt att den var öppnad alt inte vägde något. Det var väl ingen " riktig" post du hämtade på. Springer väl lite olika skygga typer på en del sådana ställen. Dessutom haft tid på sig att öppna paketet och ta telefonen.

Ingen aning. Posten försökte leverera det en gång, sen gick den tillbaka till stora centralen i Segeltorp och låg där över helgen och sen ett misslyckat leveransförsök till och sedan till utlämningsstället. Han som jobbar där känns rätt reko men vad vet jag. Han gjorde en retur och jag fotade av och mailade Tre som var proffsiga och skulle lösa allt.

Bevaka tråden