Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro Retina startar oväntat om utan kraschrapport

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Nej, nu ger jag upp och ber om hjälp. Jag har sökt på hela vida internet och bara hittat två exempel på samma problem, då obesvarade. Jag hoppas att någon här kanske träffat på något liknande.

När min partner sålde sin Macbook Pro Retina (tidig 2013, 16gb RAM, 2,7 GHz Intel Core i7) till mig billigt, då var jag så glad. Datorn är tyst, snygg, och mäter sig fortfarande helt okej med den senaste modellen. Det är bara en grej som sätter smolk i bägaren – något som jag först trodde var ett mjukvaruproblem på min snubbes installation innan problemet blev mitt – den har ovanan att frysa och starta om sig (eller bara stänga ner) helt slumpmässigt när den inte är inpluggad med nätsladd (det är den enda gemensamma nämnaren jag kan komma på).
Vanligtvis har jag den i min arbetsstation där den basar över 2 externa skärmar; nämligen en vanlig dell samt en Cintiq-ritskärm. Så länge den är förankrad kör den som en dröm och bråkar inte alls.

Däremot händer det så gott som varje gång jag sätter mig i soffan (oavsett om jag har Logitechs kombinerade högtalare och fläktplatta med mig eller ej) att den säger gonatt och startar om efter ett tags användning. Ibland hinner jag skriva/surfa i flera timmar, och det är helt slumpmässigt. Det som är riktigt enerverande är att det inte dyker upp någon kraschrapport efter omstart – den bara låtsas som om det gällde en helt vanlig om-/uppstart. Har varit inne i Bibliotek/logs/DiagnosticReports och där finns inte en enda .crash-rapport; trots att det här händer oftare än borde vara rimligt.

Ett Diagnostiktest (uppstart+D) ger felkoden "4HDD/11/40000000:SATA(0,0)” vid både enkelt och utökat test. Felkoden tycks inte säga mycket eftersom Apple själva på sin hemsida säger att den kan dyka upp vid "upprepade test" (jag har dock bara gjort respektive test en gång vardera...) men KAN innebära att kabeln till HDD:n sitter löst enligt vissa personer på teh Internetz. Ja, inte vet jag. Vet ni?

Jag har inga program som automatiskt startar vid uppstart, och problemet har dykt upp både på min installation och på min partners (då han hade datorn). Jag kan inte visa på GPU-problem eftersom Diagnostik-testet inte ger mig några synliga problem bortsett från den tvetydiga felkoden. Även om det kan vara det. Antar jag.
Jag är fullt medveten om att det kan handla om en av de MBP som Apple erbjuder gratis reparation på, men i nuläget vet jag inte hur jag ska kunna bevisa felet. Jag är fullt beredd att punga ut för en mindre/rabatterad reparation (köpte datorn begagnad trots allt) men det vore kul att veta att den inte ballar ur när det gäller. I övrigt är datorn toppen.

Någon? Imorgon eftermiddag ska jag till Genius bar och det vore underbart att ha mer kött på benen. Tack på förhand. ❤️

EDIT: Ändrade titeln eftersom vanliga omstarter inte brukar behöva kraschrapporter. Förtydligade också lite i beskrivningen.

Senast redigerat 2015-10-13 19:45

Problem med hårddisken kan du iaf utesluta om du startar upp från en extern disk.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-13 22:13

Knappast kabelfel, en retina har enligt iFixit SSD monterad direkt på moderkort, utan kabel.
Fel på disken kanske?

jag misstänker alltid hårdvarufel när det är såna här beteenden, men för att utesluta mjukvara skulle det nog ändå vara värt att blåsa den helt ren, formatera om och installera allt på nytt.

Har den där modellen dubbla grafikkort? Det kanske inte är batteridriven i sig som är den särskiljande omständigheten, utan att den växlar till det integrerade grafikkortet? I så fall vore det också intressant om samma beteende förekommer om du kallstartar med skärmarna urkopplade (så det separata grafikkortet aldrig aktiveras)

Känt fel:
https://www.apple.com/se/support/macbookpro-v...

Ett av symptomen är omstarter.

Bara att kila iväg till närmaste Apple-verkstad, och få grafikkortet utbytt. Men det här förlängda garantiprogrammet gäller bara ett par månader till (februari 2016), så vänta inte för länge.

Ursprungligen av Manglobe:

...har sökt på hela vida internet och bara hittat två exempel på samma problem...

https://www.google.se/search?q=macbook+pro+ea...

Tack för de snabba svaren, allihopa! Nu ska vi se...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Problem med hårddisken kan du iaf utesluta om du startar upp från en extern disk.

Jag har inte möjlighet till det för närvarande – även om jag skulle kunna reproducera felet så kan jag inte "bevisa" för Apple att det inträffat, eftersom jag inte får någon panic report.

Ursprungligen av mattiL:

Knappast kabelfel, en retina har enligt iFixit SSD monterad direkt på moderkort, utan kabel.
Fel på disken kanske?

Tack för info om monteringen! Tyckte det var mysko med såpass lösa delar i Retinan...
Åh, och angående diskfel; det vore skönt om det vore så. Det som skulle kunna sätta käppar i hjulen att påvisa detta, är om Apple känner igen felkoden (eftersom den även kan dyka upp vid upprepade felsökningar) och bara avärdar den.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

jag misstänker alltid hårdvarufel när det är såna här beteenden, men för att utesluta mjukvara skulle det nog ändå vara värt att blåsa den helt ren, formatera om och installera allt på nytt.

Om Genius-personen säger nej, alternativt inte hittar något fel, så testar jag allt, inklusive att blåsa rent igen. Problemet dök upp ganska omgående efter att jag petat in min egen installation, och den fanns även på min snubbes, så jag undrar däremot om det verkligen kan vara mjukvarufel.

Citat:

Har den där modellen dubbla grafikkort? Det kanske inte är batteridriven i sig som är den särskiljande omständigheten, utan att den växlar till det integrerade grafikkortet? I så fall vore det också intressant om samma beteende förekommer om du kallstartar med skärmarna urkopplade (så det separata grafikkortet aldrig aktiveras)

Det är inte en dum idé, om jag bara fick en panic report jag kunde bita i. Tilläggas ska, att den inte startar om (den kan ha gjort det även om jag inte minns, ta i trä) när den är inkopplad med skärmar och strömförsörjning, men blir oberäknelig om man "tar loss den" så att säga.

Igår höll jag på hela kvällen utan att ha kylplattan inkopplad, inga problem. Däremot – tidigare under dagen hade jag satt mig ner för att skriva i ateljén i en fåtölj – tio minuter med bara P1 i Safari + Scrivener och den lade ner. När den började bugga ur, upptäckte jag emellertid att den inte längre "bläddrade" i dockan. Alltså, ikonerna förstorades när jag drog ner muspekaren, men bara en och en. Den orkade så att säga inte animera "blädderanimationen" när ikonerna ändrar storlek för mer än en i taget, utan behöll en ikon stor medan markören var på dockan. Sen frös allt, och datorn stängde ner. Ingen kraschrapport som vanligt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Känt fel:
https://www.apple.com/se/support/macbookpro-v...

Ett av symptomen är omstarter.

Bara att kila iväg till närmaste Apple-verkstad, och få grafikkortet utbytt. Men det här förlängda garantiprogrammet gäller bara ett par månader till (februari 2016), så vänta inte för länge.

https://www.google.se/search?q=macbook+pro+ea...

Du har så klart rätt i det – vilket också är anledningen till att jag vågar mig iväg till Apple Store i eftermiddag. Som jag nämnde i inlägget är det här kända problemet det som jag tänker peka på, men bristen på rapporter gör att jag inte kan "bevisa" något.

Problem med omstarter är med andra ord vida känt, men till synes ingen annan tycks ha problemet att det inte dyker upp någon kraschrapport (.panic t.ex) efteråt – och det är just den här detaljen som jag inte hittar något om på det stora vida internet.
Om det gick att "tvinga fram" en panikrapport/kraschrapport ur minnet vore felsökningen och konversationen med Apple så mycket enklare.

Ska inte behövas någon mer bevisning.

Du har en av de drabbade modellerna, och den uppvisar ett av symptomen som räknas upp i dokumentet om förlängd garantireparation.

Case closed. Du får nytt grafikkort.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ska inte behövas någon mer bevisning.

Du har en av de drabbade modellerna, och den uppvisar ett av symptomen som räknas upp i dokumentet om förlängd garantireparation.

Case closed. Du får nytt grafikkort.

Det vore så bra om det blev så! ❤️
Lovar att återkomma med rapport om hur det gick.

Nu har jag besökt Apple store. Dessvärre kunde min dator inte uppvisa fel på grafikkortet, och omfattas alltså inte av den förlängda garantin. Lämnade kvar den i butik så de kan köra några fler utförliga tester och försöka få koll på vad som är fel med den, men om det är batteri/strömförsörjning/hårddisktrubbel så kostar det därefter. Med andra ord, rubbet behöver kanske bytas ut ändå och jag får stå för kalaset själv.

Om de kan visa på ett fel som är för kostsamt kunde jag i teorin söka upp återförsäljaren, men eftersom mitt företag köpte datorn av en privatperson känns det inte helt renhårigt.

Nåja. Vi får se om några dagar då datorn är tillbaka, vad de säger.

Hittar de vad det är så kan du ju alltid ta ställning till om reparationskostnaden är försvarlig. Man kan ju också tänka sig att du "hanterar" det genom att t.ex. köpa en extra batteriladdare och har vid soffan. Det löser förstås inte problemet, men kanske reducerar skadeverkningarna.

Den spännande följetongen fortsätter.

Apple store sade, efter fem dagars testning, att datorn inte uppvisar några fel efter att de kört alla tester de kunnat (utan att öppna datorn). Den har inte blivit vätskeskadad, den visar inte tecken på att ha råkat ut för någon yttre påverkan. Men javisst – den startar om sig utan att lämna kraschlogg, och den gör det helt slumpmässigt. Blev rådd att ta den till Digital Inn där datorn köptes för en reklamation (där garantin från dess förra ägare faktiskt fortfarande gäller). Väl på Digital Inn säger de att...

Ja, till att börja med var det lite tvetydiga bud, eftersom de alltså behöver köra om alla mjukvarutester igen (innan de börjar testa bitar) och om det specifikt skulle vara batteriet (vilket snubben bakom disken verkade övertygad om) – så är jag körd, eftersom det är en förbrukningsvara.
Förutom att det inte är det i praktiken.
Eftersom byte av batteri kostar typ mer än en ny dator när det gäller Retina-modellerna.

Nåja. OM det är batteriet som trilskas, då tar de för övrigt betalt (600 spänn, men ändå) för själva felsökningen, som för övrigt kan ta uppemot 2 veckor. Så jag blev faktiskt arg, för en gångs skull (man ska kunna variera sig). Har alltid föredragit att handla hos Digital Inn, men det här var ingen höjdare.
Så fort jag kommit ut ringde jag till verkstaden, och fick prata med den person som butikssnubben hade kilat in och konsulterat 2 ggr under vårt samtal. Hon lyssnade på mina beskrivningar om hur omstarterna hade gått till (samt med vilken oregelbunden frekvens de inträffar) och höll med om att hårdvarufel lät mer troligt än specifikt batterifel. Dessutom trodde hon att 1,5 vecka lät mer rimligt än 2.

Så nu velar jag lite, men har mer eller mindre bestämt mig för att "satsa" 600 spänn (eller min sambo får väl lov att göra det, eftersom det är hans reklamationsrätt...) på att låta dem undersöka datorn så fort jag är klar med en seriestripp i slutet av veckan. Sen får jag väl skriva på iPad i två veckor och se hur det påverkar arbetsmoralen.

Är det ens möjligt att komma undan någorlunda billigt på eventuellt utbyte av MBP-Retinas batteri? Känner mig lite handfallen.

1
Bevaka tråden