Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med RAID på en WD MY BOOK STUDIO 3TB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en WD MY BOOK STUDIO 3TB på MacHuset i Halmstad för ca 3 veckor sedan för att använda som en extern hårddisk till min iMac (Sen 2009). Jag får upp disken i datorn men så kommer det ett meddelande om att det är fel på RAID konfigurationen och att jag ska öppna WD Drive Utilities för att få mer info, sen kopplas disken från innan jag hinner göra något. Jag tog tillbaka den till butiken och dem testade den i en av deras datorer och den fungerade helt felfritt där, men säljaren testade att formatera om den igen för att se om det kunde hjälpa. När jag kopplade in den igen var det fortfarande fel på RAIDen. Har testat den i pappas MacBook Pro (Sen 2008) där den fungerade helt felfritt. Misstänker att felet finns i min dator men jag vet inte vad det kan vara.

Kan tillägga att jag gjorde en kontroll på hårddisken och den sa att den behöver repareras. Se bifogad fil

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-12 18:15

Eftersom du har testat den felfritt på två andra datorer verkar ju felet ligga i din dator...
Så vilken datormodell, version av OSX?

Du säger 3TB. Men jag ser bara Macintosh HD i skivverktyg som är på 1TB.
Du använder väl inte externa disken som OS-disk?

Jag är lika undrande som illerG i föregående inlägg.

Varför visar du en bild från en skivverktygskontroll av din interna 1 TB-disk? Eller missar jag något här?

Senast redigerat 2015-10-12 20:19
Ursprungligen av Borttaget:

Du säger 3TB. Men jag ser bara Macintosh HD i skivverktyg som är på 1TB.
Du använder väl inte externa disken som OS-disk?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag är lika undrande som illerG i föregående inlägg.

Varför visar du en bild från en skivverktygskontroll av din interna 1 TB-disk? Eller missar jag något här?

Bilden från skivverktyg är kontrollen som jag gjorde på min hårddisk som sitter i datorn, som är OS-disk, som behöver repareras. Jag tänkte att det kanske kunde ha något med det att göra.

Senast redigerat 2018-07-23 13:44
Ursprungligen av kenjon:

Eftersom du har testat den felfritt på två andra datorer verkar ju felet ligga i din dator...
Så vilken datormodell, version av OSX?

Det står i inlägget, en iMac late 2009. Kör just nu Yosemite 10.10.5

Ursprungligen av Emil.Bris:

...tänkte att det kanske kunde ha något med det att göra.

Ja, kanske på något sätt. Jag kan se två konstiga saker här.

1. På din bild av Skivverktyg så kan man se att din systemdisk är en logisk partition. Det är inte normalt.
2. My Book Studio 3 TB har väl bara en disk i sig? Den kör väl inte RAID?

Jag hade provat följande:
- Kopiera (klona) din systemdisk till en annan extern hårddisk, inte till den WD-disken.
- Gör en ny partitionering och formatering av din interna hårddisk, så att det blir en riktig fysisk partition, inte en logisk.
- Kopiera/klona tillbaka din systemdisk till den interna disken.
- Formatera om WD-disken.
- Kolla om det funkar bättre nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-13 07:26

"Kör WD Drive Utilities" ???

Är detta en programvara du installerat på din dator?
Kan det vara så att problemet ligger i denna programvara och att hårddisken fungerar utmärkt i de datorer som inte har programvaran?
Har du senaste version av programvaran?
Är programvaran kompatibel med Yosemite?

Jag har ingen personlig erfarenhet av just "WD Drive Utilities" men jag brukar aldrig installera programvaror som följer med hårddiskar och USB-stickor. Istället formaterar jag enheterna illa kvickt innan jag använder dem. Jag är väldigt misstänksam mot hårdvarutillverkares förmåga att skriva och underhålla Mac-programvara...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, kanske på något sätt. Jag kan se två konstiga saker här.

1. På din bild av Skivverktyg så kan man se att din systemdisk är en logisk partition. Det är inte normalt.
2. My Book Studio 3 TB har väl bara en disk i sig? Den kör väl inte RAID?

Jag hade provat följande:
- Kopiera (klona) din systemdisk till en annan extern hårddisk, inte till den WD-disken.
- Gör en ny partitionering och formatering av din interna hårddisk, så att det blir en riktig fysisk partition, inte en logisk.
- Kopiera/klona tillbaka din systemdisk till den interna disken.
- Formatera om WD-disken.
- Kolla om det funkar bättre nu.

Logisk partition blir det om man har krypterat disken med FileVault, vilket verka vara fallet här.

I vilket fall är det något fel på partitionen så en formatering skulle jag också testa med.

Ursprungligen av Mattias A:

Logisk partition blir det om man har krypterat disken med FileVault...

Ok, det kände jag inte till.

Jag har aldrig förstått varför "vanliga användare" håller på med FileVault överhuvudtaget. Mer besvär och problemskapande än nytta, anser jag. Men det är en annan diskussion.

1
Bevaka tråden