Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 6S "Chipgate"

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Ok.

För övrigt, så märkligt att den där @Helan nu är som bortblåst...

Mycket snack och lite verkstad kanske...............?

apple uttalar sig

Citat:

"Our testing and customer data show the actual battery life of the iPhone 6s and iPhone 6s Plus, even taking into account variable component differences, vary within just 2-3% of each other," the person said.

The representative blasted "certain manufactured lab tests" as "unrealistic," since they force processors to run at high CPU usage until a battery is drained.

"It's a misleading way to measure real-world battery life," Apple suggested

Inte första gången som någon försöker skapa nyheter på områden där de inte har koll.

"Real world" lär ju betyda något sorts medel av alla användare. Undrar vad Apple kommit fram till i specifika scenarion där man gör enstaka saker mer intensivt som t.ex. titta på film eller spela något grafikintensivt spel.

  • Medlem
  • 2015-10-09 16:50
Ursprungligen av @ndreas:

Skitsnack

Ursprungligen av zinned:

Ok.

För övrigt, så märkligt att den där @Helan nu är som bortblåst...

Ursprungligen av adress@mac:

Mycket snack och lite verkstad kanske...............?

Jaså, nu är man mytoman, lögnare, skitsnackare etc. bara för man inte svarade snabbt nog. Ni vet kanske att det finns ett liv utanför forumet. Jag har ett i varje fall.

Ni ska kanske ta och följa forumreglerna. Om inte kanske ett PM till 99Mac får ordning på er. Inte första gången ni kallar folk saker eller agerar spydigt.

"§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning."

För att svara på frågan så köpte jag min telefon utomlands, i England för att vara mer exakt. Jag fick prova den efter att jag sagt att jag köper den om den inte har några pixel- eller andra skärmfel och det var okej med säljaren. Sa sedan att jag ville aktivera den och det fick jag också göra, efter att jag sagt att jag nu köper den. Laddade ner appen och testade efter detta. Inga problem som sagt.

Fungerar också här hemma, har gjort det många gånger. Köpte senast en MacBook på Mediamarkt och sa samma sak att jag vill kolla så skärmen inte har några pixel- eller andra skärmfel. Sa att jag köper den om allt är som det ska och det var okej enligt säljaren.

Allt beror på hur man lägger fram saken och om man är välvårdad etc. Att man har ett Platinumkort i handen hjälper kanske också till.

Senast redigerat 2015-10-10 11:09
Ursprungligen av Helan:

Jaså, nu är man mytoman, lögnare, skitsnackare etc. bara för man inte svarade snabbt nog. Ni vet kanske att det finns ett liv utanför forumet. Jag har ett i varje fall.

Ni ska kanske ta och följa forumreglerna. Om inte kanske ett PM till 99Mac får ordning på er. Inte första gången ni kallar folk saker eller agerar spydigt.

"§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning."

För att svara på frågan så köpte jag min telefon utomlands, i England för att vara mer exakt. Jag fick prova den efter att jag sagt att jag köper den om den inte har några pixel- eller andra skärmfel och det var okej med säljaren. Sa sedan att jag ville aktivera den och det fick jag också göra, efter att jag sagt att jag nu köper den. Laddade ner appen och testade efter detta. Inga problem som sagt.

Fungerar också här hemma, har gjort det många gånger. Köpte senast en MacBook på Mediamarkt och sa samma sak att jag vill kolla så skärmen inte har några pixel- eller andra skärmfel. Sa att jag köper den om allt är som det ska och det var okej enligt säljaren.

Allt beror på hur man lägger fram saken och om man är välvårdad etc. Att man har ett Platinumkort i handen hjälper kanske också till.

Då antar jag att du handlade av en privatperson?

  • Medlem
  • 2015-10-09 18:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Då antar jag att du handlade av en privatperson?

Nej, handlade i butik.

Om ni inte lyckas få testa sakerna innan köpet är inte detsamma som att jag inte får det. Har som sagt inga problem med att få göra det oavsett om jag handlar här hemma eller utomlands. Saken är utagerad från min sida. Punkt slut.

  • Medlem
  • Orust
  • 2015-10-09 20:00

Känns otroligt att jag fick rätt chip, inte för att jag bryr mej... kanske lite då...

Ursprungligen av Helan:

Nej, handlade i butik.

Om ni inte lyckas få testa sakerna innan köpet är inte detsamma som att jag inte får det. Har som sagt inga problem med att få göra det oavsett om jag handlar här hemma eller utomlands. Saken är utagerad från min sida. Punkt slut.

Vad hette butiken då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-09 20:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad hette butiken då?

Mediamarkt sa han ju den engelska butikens namn blir väl inte vi forum medlemmar så mycket klokare av eller ?

Vi kan väl tycka vad vi vill men varför tjöta vidare om ett ämne som inte har någon substans egentligen
utan bara leder till påhopp och onödigt dålig stämning och samma visa för moderatorn som får stänga tråden.

Som Helan eller halvan säger är man propert klädd och viftar med rätt typ av kort så kan man få kalla det "exklusive service" i vissa butiker även här i Sverige ser inget konstigt med det, även om man känner spontant att man vill ifrågasätta trovärdigheten när det gäller Apple produkter allmänt .

Visst kan det vara bortförklaringar eller försök till överslätning i efterhand från helans sida men vem bryr sig egentligen är det inte bättre att försöka hålla sig till trådens ämne

Ursprungligen av cubeis:

Mediamarkt sa han ju den engelska butikens namn blir väl inte vi forum medlemmar så mycket klokare av eller ?

Vi kan väl tycka vad vi vill men varför tjöta vidare om ett ämne som inte har någon substans egentligen
utan bara leder till påhopp och onödigt dålig stämning och samma visa för moderatorn som får stänga tråden.

Som Helan eller halvan säger är man propert klädd och viftar med rätt typ av kort så kan man få kalla det "exklusive service" i vissa butiker även här i Sverige ser inget konstigt med det, även om man känner spontant att man vill ifrågasätta trovärdigheten när det gäller Apple produkter allmänt .

Visst kan det vara bortförklaringar eller försök till överslätning i efterhand från helans sida men vem bryr sig egentligen är det inte bättre att försöka hålla sig till trådens ämne

Kan till viss del hålla med men - dom gånger jag handlat på Mediamarkt - har jag visat kortet först i kassan.
Lite sent att packa upp kartongen då. Skall kolla nästa gång om det hjälper att visa kortet för säljaren....

Missade att han nämnt mediamarkt.
Jag lägger ner frågan även om jag tycker att det finns hål i den.

Men det är klart, exvis Elgiganten och MM har 30 dagars öppet köp så det är ungefär samma sak även om MM skriver

Citat:

"*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."

Jag har haft AmEx Platinum i 15 år. Att stå och vifta med det är bara pinsamt och något som nykläckta Platina-medlemmar håller på med. Jag har mitt av några skäl; fantastiskt försäkringsskydd, oslagbar personlig kontakt på resebyrån, gratis Priority Pass, guldkort på Hertz, Sixt, mm. plus ett par andra små fördelar som jag sällan/aldrig använder men som känns bra att ha. Vad jag inte har det till är att försöka se viktig ut i olika butiker. Riktiga höjdare handlar ändå inte själv. De skickar sin assistent.

  • Medlem
  • 2015-10-09 23:39

Skrev att saken var utagerad men trots detta fortsätter ni.

Det framgår klart och tydligt ju mer man läser att det sticker i ögonen på vissa personer här att man kan göra något som ni själva uppenbarligen inte lyckas göra, av nu vilken anledning. Förstår inte att vuxna(?) människor finner nöje i att sitta och snacka skit om människor och saker man inte vet något om. Ta reda på fakta innan ni kastar ur er spydigheter. Ni gör bara bort er själva när avundsjukan lyser igenom inläggen ni skriver.

Sedan så har jag haft mitt Platinum-kort i 21 år och ser inget fel att använda det om det ger mig fördelar. Dum vore man annars.

Om ni vill mig något så skicka PM. Tråden handlar om annat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-10 00:28

Det går ju bra när man säger att man kommer att köpa produkten (om inget pixelfel etc hittas). Men om det skulle visa sej att det var "fel" processor i den, och då säga att man inte vill köpa den (efter uppackning, inloggning, installation av app etc), är en helt annan sak.

Åter till topic, tack.

iPhone 6S med Samsung/TSMC

Ni som har iPhone 6s med Samsung chip, har ni försökte lämna tillbaka mobilen/byta mot en TSMC?

Dela gärna va ni gjorde och om ni lyckades byta/lämna tillbaka.

Jag har svårt att tänka mig att någon har lyckats med det.

Ursprungligen av mactopen:

Ni som har iPhone 6s med Samsung chip, har ni försökte lämna tillbaka mobilen/byta mot en TSMC?

Dela gärna va ni gjorde och om ni lyckades byta/lämna tillbaka.

Har köpt min 6S Plus (Samsung CPU) från telia och har 30 dagars öppet köp. Så jag skulle kunna bara lämna tillbaks och få ut en ny lite senare MEN samtidigt vet jag inte om det är lönt. Har sett några filmer som verkligen visar att TSMC är bättre men jag undrar om det inte också har med mjukvaran att göra. 14nm (Samsung chip) borde i teorin vara bättre för batteritiden men nu blir det tvärtom så jag är kluven.
Samsung har gjort egna chip på 14nm (S6, note5) så de borde kunna göra bra arbete tänker jag. Men men jag kommer nog att behålla min iaf någon vecka till och se. Än så länge har det inte blivit ovanligt varm och batterin har varit helt ok, kommer från vanlig iPhone 6 där jag har fått ladda minst 2 gånger om dagen så det är stor skillnad mot en plus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-11 22:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har svårt att tänka mig att någon har lyckats med det.

Apple Store lämnar ju alltid 14 dagars returrätt så det är väl inga problem?

Ursprungligen av zinned:

Apple Store lämnar ju alltid 14 dagars returrätt så det är väl inga problem?

Precis. Jag tror dock han menar om man går till affären och säger att man vill ha det utbytt mot en ny med anledning att man vill få TSMC chip. Är man smart så säger man att man bara inte är nöjd och kommer tillbaka dagen efter och köper en ny
Fast som sagt lite onödigt tycker jag personligen. Gillar min nalle redan även om det är Samsung chip.

Ursprungligen av zinned:

Apple Store lämnar ju alltid 14 dagars returrätt så det är väl inga problem?

Sant. Jag glömde de kedjor som erbjuder öppet köp utan att ställa frågor såsom Elgiganten och några till.

Hämtade min andra 6s Rose Gold 64gb i Lördags även den med TSMC chip. Har haft tur 2 ggr om

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-12 13:26
Ursprungligen av @ndreas:

Hämtade min andra 6s Rose Gold 64gb i Lördags även den med TSMC chip. Har haft tur 2 ggr om

Eller otur, hur det nu faller ut i slutändan

Sägs vara olika kernel i chipen och att det då kan vara ett mjukvarufel som gör att samsungs chip drar mer ström. Detta innebär att det går att åtgärda med en mjukvaruuppdatering. Läste detta på Reddit.

Ursprungligen av zinned:

Eller otur, hur det nu faller ut i slutändan

Ja man vet aldrig Men ju mindre Samsung det är i min telefon desto gladare är jag

  • Medlem
  • 2015-10-12 14:51

Bara att se till att man handlar med öppet köp om man köper i fysisk butik. Distanshandel ger alltid 14 dagar. Inga problem med andra ord.

Sedan så kan man lugna sig och inte bli hispig bara för att en okänd person på internet skriver något...

http://www.macrumors.com/2015/10/12/controlled-testing-samsung-tsmc-a9/

Ursprungligen av zinned:

Eller otur, hur det nu faller ut i slutändan

Precis! Jag har läst en hel del om detta och jag tror jag "personligen" föredrar 14nm (Samsung). Det kan vara ett mjukvarafel eller bara så att just den luren som testats har haft större förbrukning. Jag har inte sett video eller bevis där man visar flera telefoner av varje modell och kör långa tester. Så det hela kan bara vara en fluga som växt till en elefant

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-17 18:13

Inte för att förstöra lyckan för er som har fått iPhone med TSMC krets men enligt Tomshardwares test som gjordes för några dagar sedan är det Samsungs A9 krets som drar minst ström.

"Based on the results of our testing, it's clear that both versions of Apple's A9 SoC deliver the same level of performance, but Samsung's 14nm FinFET process appears to offer slightly better power efficiency"

http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9...

  • Medlem
  • Orust
  • 2015-10-17 18:40
Ursprungligen av P1200VB:

Inte för att förstöra lyckan för er som har fått iPhone med TSMC krets men enligt Tomshardwares test som gjordes för några dagar sedan är det Samsungs A9 krets som drar minst ström.

"Based on the results of our testing, it's clear that both versions of Apple's A9 SoC deliver the same level of performance, but Samsung's 14nm FinFET process appears to offer slightly better power efficiency"

http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9...

Haha, trodde det var över nu. Nu släpper vi detta och bara njuter av våra fantastiska iPhone 6s

Bevaka tråden