Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV dyker upp på svenska

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 11:46
Ursprungligen av rk:

Kan det handla om rättigheter? Att Apple (som vanligt) bara har hunnit/orkat förhandla med de stora innehållsleverantörerna i de stora länderna? Den "universella djupsökningen" i ett antal mediatjänster kräver säkerligen ett antal underskrivna papper. Eddy Cue säger ju också i presentationen att sökningen kommer inkludera flera tjänster så småningom.

Jag har känslan av att Apple inte släpper loss Siri förrän också den universella sökfunktionen fungerar. Hårdvaran verkar ju vara identisk. Det finns ju t o m mic på den "svenska" kontrollen.

Inte otänkbart att det handlar om rättigheter. Men vi har ju många gemensamma rättigheter vad det gäller VOD-tjänster som UK och Tyskland, där kommer Siri vara med från början men inte här. Sedan håller inte resonemanget riktigt heller då vi har TV-serier och filmer via iTunes här sedan länge så varför skulle inte Siri implementeras för att täcka det?

Oavsett, det jag främst vill ha bekräftelse på är att den universella Siri-sökningen också täcker material tillgängligt genom Hemmadelning.

Ursprungligen av zinned:

Sedan håller inte resonemanget riktigt heller då vi har TV-serier och filmer via iTunes här sedan länge så varför skulle inte Siri implementeras för att täcka det?

Filmer har vi i iTunes, men inte TV-serier.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 12:22
Ursprungligen av Capeman:

Filmer har vi i iTunes, men inte TV-serier.

Ah, du har rätt. För ett ögonblick var jag hundra på att TV-serier också hade kommit sedan ett tag tillbaka men nej, fel av mig.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-09 15:16
Ursprungligen av zinned:

Visst kommer det men det finns ingen anledning att den inte skulle komma direkt då Siri finns i sverige och på svenska sedan länge.

Sedan får du sluta att uttala dig som att du har ett facit för alla, detta är subjektiva saker. För vissa är det viktigt, för andra inte.

Att det finns på svenska har ingen större betydelse ifall ingen tjänst stödjer det på svenska än och hur många använder egentligen Siri i sina mobiler i Sverige? Det är kul i början men eftersom det knappt finns tjänster för det i Sverige så är det rätt meningslöst än så länge du inte har ett handikapp, för mycket av det lilla du kan använda det till här än så länge går fortare att ta sig till själv istället för att fråga Siri om.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men han menar kanske inte alla. Han är kanske en sån som säger man när han i själva verket pratar om sig själv.

Mycket vanligt fenomen, och enligt mina erfarenheter klart överrepresenterat bland idrottsutövare - se nästan vilken intervju som helst i Sportnytt. Det är bara man, man, man hela tiden.

Ursprungligen av zinned:

Mycket möjligt att det är så, dock bör man här tänka efter hur man uttrycker sig innan man skriver.

Fel fel fel, när jag säger "man" så pratar jag generellt om människor.

Ett av de vanligaste felen som vi gör är att generalisera utifrån vårt eget beteende.

De flesta av oss gör det, även jag.

Men jag ska låta bli att gå på vad jag tycker om användandet av ordet "man"...

Ursprungligen av Exteron:

Att det finns på svenska har ingen större betydelse ifall ingen tjänst stödjer det på svenska än

Du är svamlar så det liknar ingenting men det måste vara skönt att inte vara medveten om det såsom du är!!
ALLA tjänster/appar kan använda det eftersom Apple har släppt på restriktionerna för dom har tillgång till API´t.
http://9to5mac.com/2015/10/03/tim-cook-apple-...

Ursprungligen av Exteron:

och hur många använder egentligen Siri i sina mobiler i Sverige? Det är kul i början men eftersom det knappt finns tjänster för det i Sverige så är det rätt meningslöst än så länge du inte har ett handikapp, för mycket av det lilla du kan använda det till här än så länge går fortare att ta sig till själv istället för att fråga Siri om.

Med tanke på att du kommer från Örebro och inte pratar korrekt svenska förstår jag att Siri fungerar dåligt för dig

Nej det finns många saker som går fortare med Siri än att göra manuellt.
Många gånger jag söker på internet efter saker med Siri eftersom det går fortare bland annat.
Ställa väckarklockan,starta timern,lägga till en påminnelse,lägga till en anteckning.
Bara ett axplock men har man ingen fantasi vad man KAN göra så är förutsättningarna redan satta.

Ser ut som att ATV4 kommer först i början av November om man inte har för avsikt att köpa den direkt från Apple.

http://9to5mac.com/2015/10/08/apple-tv-ipad-p...

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-09 18:34
Ursprungligen av Megolon:

Du är svamlar så det liknar ingenting men det måste vara skönt att inte vara medveten om det såsom du är!!
ALLA tjänster/appar kan använda det eftersom Apple har släppt på restriktionerna för dom har tillgång till API´t.
http://9to5mac.com/2015/10/03/tim-cook-apple-...

Med tanke på att du kommer från Örebro och inte pratar korrekt svenska förstår jag att Siri fungerar dåligt för dig

Nej det finns många saker som går fortare med Siri än att göra manuellt.
Många gånger jag söker på internet efter saker med Siri eftersom det går fortare bland annat.
Ställa väckarklockan,starta timern,lägga till en påminnelse,lägga till en anteckning.
Bara ett axplock men har man ingen fantasi vad man KAN göra så är förutsättningarna redan satta.

Det finns andra saker som Siri skulle vara till mer nytta än åtkomst till appar som inte används i Sverige, som fråga efter förslag till restauranger m.m.

Vet inte vad du försökte med ang. Örebro, men kan påpeka att jag inte är ifrån Örebro, jag bor bara här sedan December 2013.

Ursprungligen av Exteron:

Det finns andra saker som Siri skulle vara till mer nytta än åtkomst till appar som inte används i Sverige, som fråga efter förslag till restauranger m.m.

Vet inte vad du försökte med ang. Örebro, men kan påpeka att jag inte är ifrån Örebro, jag bor bara här sedan December 2013.

Ingen som inte påstår att Siri skulle inte kunna bli bättre och göra mer.
Det är tydligt att du inte har koll på saker när du kommer med påståenden som inte är sanna.
Vore bra om du hade en iPhone och testade innan du uttalar dig.
Går alldeles utmärkt att be Siri ge förslag på bra restauranger i vilken stad man vill.

Senast redigerat 2015-10-10 10:29
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 18:59
Ursprungligen av Exteron:

Att det finns på svenska har ingen större betydelse ifall ingen tjänst stödjer det på svenska än och hur många använder egentligen Siri i sina mobiler i Sverige? Det är kul i början men eftersom det knappt finns tjänster för det i Sverige så är det rätt meningslöst än så länge du inte har ett handikapp, för mycket av det lilla du kan använda det till här än så länge går fortare att ta sig till själv istället för att fråga Siri om.

Massvis av grejer som man använder Siri till i Sverige, allt från att aktivera timer till att skicka sms, söka på internet och även få förslag på restauranger. Lika mycket som i övriga länder, på ett ungefär.

Återigen, det finns ingen logisk förklaring på att de stryper det i Sverige.

Men det går inte att förneka integrationen av Siri är betydligt bättre i USA än vad den är här i Sverige. Det finns mängder med saker som fungerar klart sämre eller inte alls här i Sverige. Inte sjutton har Siri koll på resultaten i SHL m.m...

Ursprungligen av zinned:

Massvis av grejer som man använder Siri till i Sverige, allt från att aktivera timer till att skicka sms, söka på internet och även få förslag på restauranger. Lika mycket som i övriga länder, på ett ungefär.

Återigen, det finns ingen logisk förklaring på att de stryper det i Sverige.

Det finns en logisk förklaring även om vi inte känner till den. Bara för att vi inte kan se logiken bakom beslut innebär inte att det saknas logik. Den kan iofs kanske ibland vara felaktig men det är inte heller samma sak som att den saknas.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men det går inte att förneka integrationen av Siri är betydligt bättre i USA än vad den är här i Sverige. Det finns mängder med saker som fungerar klart sämre eller inte alls här i Sverige. Inte sjutton har Siri koll på resultaten i SHL m.m...

Ingen som har påstått annat heller

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-09 20:27
Ursprungligen av Megolon:

Ingen som har påstått annat heller

Exakt så.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-09 22:03

Siri är bra i bilen, exempelvis "Ring nn mobil" funkar fint!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-10 00:28
Ursprungligen av mattiL:

Siri är bra i bilen, exempelvis "Ring nn mobil" funkar fint!

Det kunde man ju göra långt innan Siri, i och för sig Jag använder Siri en del för att skicka SMS i bilen, men oftast knappar jag mig fram till textrutan och startar diktering. Det är fruktansvärt användbart faktiskt.

Ursprungligen av Megolon:

Ingen som har påstått annat heller

Om vi ska gå in på semantik så har jag inte heller påstått att någon har påstått det.

Så är vi väl alla nöjda och glada och det finns ingenting att diskutera om - när det gäller den delen.

Senast redigerat 2015-10-10 11:20

En gissning från min sida är att det handlar om metadata när det gäller filmer/serier. För att Siri ska kunna hitta rätt film/skådespelare sä måste nog allt material i indexeras i det landet och på rätt språk.

Vet att t.ex. TiVo har lokala avtal med företag som sköter metadata för land/språk för att det ska bli sökbart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-10 10:26
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

En gissning från min sida är att det handlar om metadata när det gäller filmer/serier. För att Siri ska kunna hitta rätt film/skådespelare sä måste nog allt material i indexeras i det landet och på rätt språk.

Vet att t.ex. TiVo har lokala avtal med företag som sköter metadata för land/språk för att det ska bli sökbart.

Låter ju väldigt rimligt. Och förhoppningsvis räcker det att skapa det indexet genom att apparna byggs på rätt sätt i Xcode.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-10 11:37
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

En gissning från min sida är att det handlar om metadata när det gäller filmer/serier. För att Siri ska kunna hitta rätt film/skådespelare sä måste nog allt material i indexeras i det landet och på rätt språk.

Vet att t.ex. TiVo har lokala avtal med företag som sköter metadata för land/språk för att det ska bli sökbart.

Det är ju självklart att metadatan är väsentlig, den är ju hela basen i att sökningen ska kunna få några resultat. Men, sökningen skulle ju kunna finnas där iaf. Om sedan metadatan är felaktig eller icke tillgänglig så får ju också sökresultaten bli som de blir.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju självklart att metadatan är väsentlig, den är ju hela basen i att sökningen ska kunna få några resultat. Men, sökningen skulle ju kunna finnas där iaf. Om sedan metadatan är felaktig eller icke tillgänglig så får ju också sökresultaten bli som de blir.

Jag tänkte att Netflix/iTunes m.fl. måste justera metadata för att Siri ska kunna jobba med det. Därför får vi inte svensk Siri vid lansering. Som t.ex. TiVo (Com Hem) var tvungna att göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-10 18:53
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag tänkte att Netflix/iTunes m.fl. måste justera metadata för att Siri ska kunna jobba med det. Därför får vi inte svensk Siri vid lansering. Som t.ex. TiVo (Com Hem) var tvungna att göra.

Ah, ok. Dock så känns det ju som att det borde vara bättre att ha Siri tillgängligt men få färre resultat än att inte ha det alls.

Men men, det påverkar ju lite för mig och de insatta. Vi kommer ju köpa från UK, DE eller annat land iaf.

Ursprungligen av Ragge76:

Såklart men Annars inget annat att tänka på. Föräldrarna är i USA och då tänkte jag att man kan köpa ATV4

Jag har en ATV3 som är köpt i USA. Det var bara att byta sladden så fungerade den.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag har en ATV3 som är köpt i USA. Det var bara att byta sladden så fungerade den.

Fungerar den på svenska?

Ursprungligen av BlackSmp:

Fungerar den på svenska?

Självklart.

Det finns inga separata språkversioner - varken av OS X, iOS eller Apple TV OS.

Alla språk följer med, och kan väljas i inställningarna.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fungerar den på svenska?

Javisst. Det är ingen skillnad mot den du köper här i Sverige förutom elsladden.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-11 01:03
Ursprungligen av Megolon:

Ingen som inte påstår att Siri skulle inte kunna bli bättre och göra mer.
Det är tydligt att du inte har koll på saker när du kommer med påståenden som inte är sanna.
Vore bra om du hade en iPhone och testade innan du uttalar dig.
Går alldeles utmärkt att be Siri ge förslag på bra restauranger i vilken stad man vill.

Ok då, då har det väl äntligen kommit och ja, jag har en iPhone, har haft det de senaste 5 åren och nä, jag har inte utforskat Siri sedan jag testade när det kom på Svenska och då fanns inte mycket där att komma med, efter det så känner jag att jag har inte så mycket Nytta utav Siri över huvud taget heller, det är mest en kul grej som man sällan använder, det känns bara schizofrent att prata MED telefonen, än mer schizofrent att man ska behöva prata med TV'n också, något jag redan dissade när Samsung kom med sin TV man kunde prata och vinka till.

Ursprungligen av soer:

Det kunde man ju göra långt innan Siri, i och för sig Jag använder Siri en del för att skicka SMS i bilen, men oftast knappar jag mig fram till textrutan och startar diktering. Det är fruktansvärt användbart faktiskt.

Säga till telefonen att ringa upp någon kunde man göra långt innan smartphones t.o.m

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart.

Det finns inga separata språkversioner - varken av OS X, iOS eller Apple TV OS.

Alla språk följer med, och kan väljas i inställningarna.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Javisst. Det är ingen skillnad mot den du köper här i Sverige förutom elsladden.

Ojdå, jag läste fel och tänkte inte på att nya Apple TV inte kommit än.

Min fråga var ställd utifrån antagandet att det rörde sig om den nya Apple TV.

Att tidigare generationer av Apple TV fungerar är känt sedan länge - det var därför som jag antog att det rörde sig om nya Apple TV

Ursprungligen av Exteron:

Ok då, då har det väl äntligen kommit och ja, jag har en iPhone, har haft det de senaste 5 åren och nä, jag har inte utforskat Siri sedan jag testade när det kom på Svenska och då fanns inte mycket där att komma med, efter det så känner jag att jag har inte så mycket Nytta utav Siri över huvud taget heller, det är mest en kul grej som man sällan använder, det känns bara schizofrent att prata MED telefonen, än mer schizofrent att man ska behöva prata med TV'n också, något jag redan dissade när Samsung kom med sin TV man kunde prata och vinka till.

Säga till telefonen att ringa upp någon kunde man göra långt innan smartphones t.o.m

Än mer schizofrent att tala med klockan - speciellt om du sitter i ett teamrum:)

Men Siri har förbättrats även om det finns mycket kvar att göra och det finns vissa saker som jag alltid aktiverar via Siri från låsskärmen - såsom kolla väderprognosen.

Det är också halvnyttigt när du kör bil - att kunna skicka meddelanden via Siri är inte dumt så användbarheten av Siri är beroende på position och läge. Det är mer nyttigt i vissa lägen än andra.

Röstuppringing är gammalt som du skriver. Jag minns till och med när det kom i min gamla Ericsson-telefon.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-27 20:09

Otroligt mycket diskussioner om Siri-remote, är det samma fjärr fast med olika namn, funkar den i Sverige, varför inte osv!

Varför är Apple inte tydliga, de kunde ju åtminstone säga hårdvaran är densamma och TV-Siri lanseras allteftersom.

Bara bra för Apple när användarna spekulerar och driver upp intresset, eller tröttsamt för oss?

Bevaka tråden