Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa "nätverk" som länk i favoriter?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att få nätverket att visas som länk i favoritfältet i finder? Nu hittar jag det bara i menyalternativet "gå".

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nätverket?

Jag tror att han menar:
Finder --> Gå --> Nätverk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-10 15:35
Ursprungligen av m3johan:

Går det att få nätverket att visas som länk i favoritfältet i finder? Nu hittar jag det bara i menyalternativet "gå".

Du väljer vad som ska synas i sidofältet via meny Finder > Inställningar, fliken Sidofält.
Nätverket motsvaras av det som står under Delat. Du kan även välja att visa datorn själv som en enhet i sidofältet, klickar du på den syns också nätverket.

Ursprungligen av IngoX:

Du väljer vad som ska synas i sidofältet via meny Finder > Inställningar, fliken Sidofält.
Nätverket motsvaras av det som står under Delat. Du kan även välja att visa datorn själv som en enhet i sidofältet, klickar du på den syns också nätverket.

Ja det där får jag också men det är nätverksikonen i mittersta fältet i din bild jag vill åt. Ibland syns inte nätverksplatsen jag vill åt och då måste jag gå in via nätverket och "mounta" den. Sen syns den. Känns som en omväg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-07 12:19

Och att mounta den automatiskt när du loggar in är inte en lösning?

Jag följde en guide för att mounta automatiskt vid uppstart men det funkar inte hundraprocentigt. Ibland är den borta ändå ända till dess jag manuellmountar den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-08 09:44

Vilken guide?
Brukar funka att bara dra in ikonen under Startobjekt på dina kontoinställningar.

Jo, men nätverksikonen (jordgloben) lyckas jag inte få dit.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-08 11:25

Men behöver du det om du automountar?

Ja, eftersom automount inte fungerar och jag måste manuellmounta ibland. Då vill jag ha jordgloben där. Det finns andra tillfällen också då globen är bra att ha.
Jag vet att nätverket finns i menyn men jag vill kunna ha den direkt klickbar.

Är det olika volymer du mountar från gång till gång? Är det många olika?

Annars kan du väl dra respektive volym till vänsterkolumnen så att det skapas en genväg.

(Eller i dockan - där har jag en genväg till en nätverksvolym.)

Senast redigerat 2015-12-08 13:39

Ja jag har flera platser som jag monterar.
Jag har mina monterade nätverksdiskar i vänsterkolumnen. Vad jag vill ha dit är själva nätverksikonen, jordgloben i bilden här ovanför.
Går det att få nätverksikonen (samlingsplatsen för alla nätverksplatser) i fältet till vänster eller är enda vägen via menyn? Så låst kan väl "världens modernaste os" inte vara?

Nej, enda vägen är inte via menyn. Tryck Shift-Cmd-K så är du där.

Det måste väl vara enklare än att ha en genväg i vänsterkolumnen.

Vet inte hur man lägger till "jordgloben" i sidomenyn men däremot kan man cmd-dra den till verktygsfältet så kommer man alltid åt den i finder.

Edit: Nähe, det funkade inte, efter man stängt finder-fönstret och sedan öppnar det ide är det bara ett frågetecken som inte gör något :-/

Hitta en "halvtaskig" lösning, gör en genväg till globen på skrivbordet eller annan map, sedan cmd-drag genvägen till verktygsfältet på ett Finder-fönster så funkar det.

Senast redigerat 2015-12-08 23:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, enda vägen är inte via menyn. Tryck Shift-Cmd-K så är du där.

Det måste väl vara enklare än att ha en genväg i vänsterkolumnen.

Jag använder minin mest som htpc och tgb:t är inte i närheten. Kör mest bara med musen.

Ursprungligen av CekariYH:

Vet inte hur man lägger till "jordgloben" i sidomenyn men däremot kan man cmd-dra den till verktygsfältet så kommer man alltid åt den i finder.

Edit: Nähe, det funkade inte, efter man stängt finder-fönstret och sedan öppnar det ide är det bara ett frågetecken som inte gör något :-/

Hitta en "halvtaskig" lösning, gör en genväg till globen på skrivbordet eller annan map, sedan cmd-drag genvägen till verktygsfältet på ett Finder-fönster så funkar det.

Intressant, lär testas. Halvtaskiga lösningar kan vara bra även de.

1
Bevaka tråden