Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter uppdatering El Cap och iPhone 5s hittar Adobe Bridge inte min iPhone

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2015-10-09 12:04

Jag lär mig aldrig. Man skall inte uppdatera för snabbt.

Efter att iPhonen 5 och dator uppdaterats så kan jag inte ladda ned bilder från telefonen via Adobe Bridge (kameran syns helt enkelt inte i downloader). Om någon har en lösning på det (i väntan på att Adobe hinner ikapp vilket jag hoppas de gör) vore det toppen.
Jag har Adobeprogrammen uppdaterade. CS6 för övrigt.

Finns det förresten något annat arbetsflöde som gör att jag kan ladda ned bilder och filmer från iPhonen till mappar på hårddisken? Så jag kan jobba med bilderna som "vanliga" filer i "vanliga" mappar. Jag (och några kollegor) använder telefonen mycket på jobbet för att dokumentera och behöver enkelt lägga bilder i olika mappar på nätverket. Växlar mellan olika datorer, både Win och Mac.

Tacksam för tips!

Senast redigerat 2015-10-09 14:35
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-09 12:48

Bildinsamling

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2015-10-09 13:11

Tack för det. Hade alldeles glömt bort att bildinsamling fanns...
Det blir en bra lösning tills Bridge kan känna igen iPhonen.

Ursprungligen av mipert:

Tack för det. Hade alldeles glömt bort att bildinsamling fanns...
Det blir en bra lösning tills Bridge kan känna igen iPhonen.

Det lär inte hända. CS 6 uppgraderas inte längre. Däremot kan du säkert importera från minneskortet, om du har en sån läsare, inbyggd eller USB. Det går i regel också mycket fortare än import från kameran via USB

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2015-10-09 21:58

Tyvärr fungerar inte heller Bridge CC. Och det är iPhonen som inte hittas, mina minneskort från andra kameror fungerar.

Oops! Sorry, jag ska försöka låsa bättre i fortsättningen

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2015-10-18 16:54

Lite uppdatering i ämnet.
Att det beror på Capitan är klarlagt. Testade med min gamla iPhone 4 och den syns inte heller i Adobe Bridge.

Nu måste jag bara hitta ett sätt att spara filmer från "bilder" till mappar i datorn. Bildinsamling tar bara bilder...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-19 19:40

Det är oerhört irriterande. Jag har just uppgraderat och kommer inte åt bilderna varken via Bridge eller Nikons egen programvara, dvs det gäller både min Iphone och vanliga kamera. Jag är övertygad om att Apple "tvingar" oss in i att använda deras usla bildhanteringsprogram. Har pratat med supporten till Nikon idag och de har jobbat med att få sin programvara att funka med El Capitan ända sedan den släpptes, men har inte lyckats lösa problemet. Adobesupporten har jag inte fått tag på.

Det finns sätt att komma runt via Bildinsamling så att man kan föra över bilderna, men problemet är att man inte kommer åt alla funktioner som bildöverföringsprogrammen har.

Vad gör proffsen? Ni måste väl fortfarande ha behov av ett själva styra bildflödet, eller? Jag är så snopen att jag inte har hört om detta och blivit varnad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-19 19:57

Mipert, jag missade det du skrev om filmöverföring. Jag jobbar inte med film så just det har inte jag råkat ut för, hoppas du hittar en lösning. Tycker det är tillräckligt irrriterande att jag inte kan hantera mina bilder som jag själv vill utan ska styras in i Apples bildhanteringssystem.

Själv importerar jag med Adobes Lightroom, MEN jag har inte uppgraderat än, avvaktar faktiskt lite till.

Verkar vara fler som har samma problem: https://forums.adobe.com/thread/1966175

Man kan väl importera bilder och filmer från iPhone till appen Bilder och därifrån exportera dom (dra dom till annan mapp) man vill jobba med för sortering och till PS. Så gör iaf jag, förutom att mina iEnhets bilder och filmer hamnar automatiskt till Bilder.

Uppdatera till El Capitan (lite senare än vanligt) då jag inte visste om Photoshop CS6 inc. Bridge skulle fungera ok.
Sen gjorde jag en CCC klon och uppdatera utan problem.
Nu har jag kört Photoshop och Bridge i några dagar utan några problem förutom det som TS beskrev som inte funkar av nån anledning.

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2015-12-10 10:42

Jag önskar jag slapp använda omvägar.
Jag gillar mitt flöde i Adobe Bridge, att importera alla bilder till mappar med fotograferingsdatum och att bilderna i varje nyskapad mapp får fotograferingsdatum/löpnummer som filnamn. Samt att bilderna får min metadatamall med mina kontaktuppgifter med mera. Allt detta i ett flöde med en knapptryckning. Dessutom tas bilderna bort från telefon/minneskort. Minneskorten brukar jag formatera med jämna mellanrum innan nästa fotografering...

Även filmerna i kameran/telefonen tar del av samma flöde, jag skiljer inte på film och stillbild.

Det jag vanligtvis sedan gör är att (i Bridge) gå in i mapparna och kasta bilder/filmer samt döpa om de kvarvarande med nya löpnummer. Detta är för mig smidigt och inarbetat, allt annat ger bara merarbete med skapande av mappar, flyttande av filer med mera. Alla bilder har fått det flödet sedan 2003.

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2016-02-16 08:08

Nu är Adobe Bridge uppdaterad med ny importerafunktion. Tyvärr är det inte till någon hjälp, den gör samma sak som bildinsamling det vill säga lägger alla bilder i en vald mapp utan att byta namn till fotograferingsdatum. Tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-16 08:44
Ursprungligen av mipert:

Nu är Adobe Bridge uppdaterad med ny importerafunktion. Tyvärr är det inte till någon hjälp, den gör samma sak som bildinsamling det vill säga lägger alla bilder i en vald mapp utan att byta namn till fotograferingsdatum. Tyvärr.

Ja och inte läser den min Nikonkamera heller... Surt. Jag har blivit tvungen att börja jobba med Lightroom som jag inte alls blir vän med. Inget funkar som jag är van och jag hittar inte funktionerna. Får flytta och döpa om bara gör att jag hela tiden gör fel (eller för att programmet inte klarar det jag vill? jag kan inte avgöra vilket).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-21 22:22
Ursprungligen av piager:

Ja och inte läser den min Nikonkamera heller... Surt. Jag har blivit tvungen att börja jobba med Lightroom som jag inte alls blir vän med. Inget funkar som jag är van och jag hittar inte funktionerna. Får flytta och döpa om bara gör att jag hela tiden gör fel (eller för att programmet inte klarar det jag vill? jag kan inte avgöra vilket).

När du nämner "flytta" och "döpa om" tillsammans med Lightroom så tror jag att du gör fel och arbetar emot programmet.
En av de viktiga "reglerna" (och samtidigt en av dess största fördelar) är att man inte skall flytta bilder.
Tänket i Lightroom är att man importerar bildfilen, därefter flyttar man den inte, och inte heller döper om den. Flyttar man bilder i Finder, som man tidigare lagt till i Lightroom så riskerar man att förlora alla ändringar/redigeringar för de flyttade bilderna!

Lightroom är det kraftfullaste verktyget för att organisera (många!) bilder och redigera (framkalla) foton. Småskumt och svårbegripligt i början, det är ett program som kräver viss kunskap. Som du kan få gratis på http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/grund...
och lite på http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/light...
Har du väl satt dig in i tänket så kommer du snart se alla fördelar och dra nytta av dem.

För övrigt anser jag att Bilder.app borde förstöras. [IRONI]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-21 22:56

Ja, fel gör jag, utan tvekan. Jag har en mapp med bilder som börjar bli ganska stor och hyfsat välsorterad. Det enda jag vill är att bilderna ska lägga sig där efter mitt system som jag har jobbat fram genom åren. Logiskt för mig som bygger på samma filsystem som mina övriga dokument på datorn.

Jag är guldmedlem hos moderskeppet men tiden vill ju aldrig infinna sig... Är så evinneligt trött på att lära om varje gång man gör en uppdatering. Det borde åtminstone vara frivilligt. Mest sur är jag över att den senaste versionen av Bridge inte känner av min kamera överhuvudtaget. Så j-a dåligt.

Och Bilder.app ja, den vägrar ajg ha med att göra. Tyckte inte om Iphoto och tycker inte om denna.

Vad jag vill är 1) en mapp med bilder som jag alltid har haft, 2) programvara som jag öppnar när jag vill redigera. Bara ordet framkalla gör mig tokig. Ja, jag är väl oförmögen till förändring, men måste man förändra HELA TIDEN. Jag vill ha arbetsro.

SUCK, nu går jag ock lägger mig. Tack ändå Reboot81 för ett vettigt inlägg. Känner att det kanske inte är mig det är fel på ändå - att Lightroom faktiskt har en inte alldeles lättgenomtränglig logik.

Ursprungligen av reboot81:

När du nämner "flytta" och "döpa om" tillsammans med Lightroom så tror jag att du gör fel och arbetar emot programmet.
En av de viktiga "reglerna" (och samtidigt en av dess största fördelar) är att man inte skall flytta bilder.
Tänket i Lightroom är att man importerar bildfilen, därefter flyttar man den inte, och inte heller döper om den. Flyttar man bilder i Finder, som man tidigare lagt till i Lightroom så riskerar man att förlora alla ändringar/redigeringar för de flyttade bilderna!

Lightroom är det kraftfullaste verktyget för att organisera (många!) bilder och redigera (framkalla) foton. Småskumt och svårbegripligt i början, det är ett program som kräver viss kunskap. Som du kan få gratis på http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/grund...
och lite på http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/light...
Har du väl satt dig in i tänket så kommer du snart se alla fördelar och dra nytta av dem.

För övrigt anser jag att Bilder.app borde förstöras. [IRONI]

1
Bevaka tråden