Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer en ny iBook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-18 17:17

När kommer en ny iBook att lanseras?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 18:22

Eftersom detta ska föreställa Year of the Notebook så borde det väl komma en mot slutet av året.
Man kan ju hoppas i alla fall.
Eller så väntar Apple tills de tryckt in G5 i Powerbook (2004) och lanserar en G4 iBook samtidigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-18 18:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Eftersom detta ska föreställa Year of the Notebook så borde det väl komma en mot slutet av året.
Man kan ju hoppas i alla fall.
Eller så väntar Apple tills de tryckt in G5 i Powerbook (2004) och lanserar en G4 iBook samtidigt.

I det andra fallet får vi vänta rätt länge tror jag innan en G5 (light kanske) med liten strömförbrukning blir klar till produktionen.

Det rycktas att den (PPC970 90nm) kan komma att sitta i en PB feb/mars 2004.

Bland ryktena på nätet har det låtit som att G3 (som IBM gör) nästan utvecklas och mår bättre än G4:an (som Motorola gör) så det är väl inte helt otroligt att nästa iBook faktiskt fortfarande har G3 med på 1 GHz eller mer.

Det har ryktats om PowerPC 750GX som ska kunna köra i upp till 1,1 GHz (750FX som sitter i de nuvarande iBookarna har en topp på 900 MHz). 750GX har dubbelt så mycket L2 cache (1 MB) och en del andra förbättringar, men är fortfarande "pin-kompatibel" med 750FX. Med andra ord, det är en lätt sak för Apple att sätta in 750GX i en ny iBook. 750GX ska börja produceras i december.

Fast frågan är om Apple vill satsa på G3, det skulle ju låta bra i okunniga öron att lämna G3 bakom sig, även om det är en kompetent processor.

Det var 118 dagar sedan iBooken senast uppdaterades och snittet är 144, även om det förstås bara är ett snitt. Grovt räknat kan man säga att det kommit en ny iBook en gång i halvåret och den senaste kom alltså den 22 april.

  • Medlem
  • 2003-08-18 21:13

Ursäkta att jag sticker in en fråga.
Den nya iBooken 800 & 900Mhz har väl en eller flera fläktar. Hur funkar det, drar de bara igång när den blir varm, eller går en fläkt för jämnan?

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Ursäkta att jag sticker in en fråga.
Den nya iBooken 800 & 900Mhz har väl en eller flera fläktar. Hur funkar det, drar de bara igång när den blir varm, eller går en fläkt för jämnan?

På min iBook (800 MHz) så drar fläkten igång lite väl mycket tycker jag. Om man sitter med datorn mot ett mjukt underlag som i en soffa så isolerar det värmen så bra att fläkten garanterat går igång. Men även på ett vanligt skrivbord kan de dra igång när man belastar den. Det är störande eftersom datorn är nästan ljudlös annars. Jag har funderat på om man skulle lägga någon metallplatta under den för att leda bort värmen, eller nån annan lösning för att lufta den lite mera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-19 08:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Bland ryktena på nätet har det låtit som att G3 (som IBM gör) nästan utvecklas och mår bättre än G4:an (som Motorola gör) så det är väl inte helt otroligt att nästa iBook faktiskt fortfarande har G3 med på 1 GHz eller mer.

Det har ryktats om PowerPC 750GX som ska kunna köra i upp till 1,1 GHz (750FX som sitter i de nuvarande iBookarna har en topp på 900 MHz). 750GX har dubbelt så mycket L2 cache (1 MB) och en del andra förbättringar, men är fortfarande "pin-kompatibel" med 750FX. Med andra ord, det är en lätt sak för Apple att sätta in 750GX i en ny iBook. 750GX ska börja produceras i december.

Fast frågan är om Apple vill satsa på G3, det skulle ju låta bra i okunniga öron att lämna G3 bakom sig, även om det är en kompetent processor.

Det var 118 dagar sedan iBooken senast uppdaterades och snittet är 144, även om det förstås bara är ett snitt. Grovt räknat kan man säga att det kommit en ny iBook en gång i halvåret och den senaste kom alltså den 22 april.

Det där med IBM's processor för bärbara låter ganska bra.
Själv tycker jag att Apple borde behålla enklare lösningar för enklare bärbara så att flera har råd med det. Inte alla kör 3D grejer på iBook/enklare pBook. För min del en bärbar dator är den mobila enkla som jag kan ta med mig till kunden och presentera och diskutera saker och ting.
Sedan gör jag rigtigt jobb på en G4.
De iBook som säljs nu fyller mina behov fullt ut, t o m den enklaste men det känns lite dumt köpa en dator när en ny modell släpps kanske om 2 månader eller så.
Än så länge så jag måste inte köpa snabbt. Jag har fortfarande min gammal iBook 350 av dasslock modellen men den känns lite gammalt nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 08:58

Jag tror det kommer en hel hög koola iBooks lagom till jul med färger, mönster och hela paketet. Apple behöver nog flirta mer med kidsen, speciellt eftersom det verkar gå segt på utbildningsfronten också. Okej att Apple för tillfället ser ut att satsa allt mer på pro-segment, men ska man ha marknadsandelar så måste man ut till massorna oxå. Alla tycker inte att vitt och metall är dödsläckert, speciellt inte när det inte finns något annat att välja på. Så jag tror det blir annorlunda iBooks für alle som avslutning på YOTN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 22:20

Onödig 3D ? QuatzExtreme tycker jag är ganska viktigt

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-08-21 16:16

Ny iBook kommer förmodligen nästa vecka, eftersom jag mest troligt beställer billigaste 12-tummaren i morgon...

Bortsett från det: Hur nöjd/missnöjd kommer jag bli? Tänkte plussa på 256 i minne till 384Mb.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 16:22

Jag skulle vänta tills nya PB15" & Co släpps. Ingår PB12" där så kommer den gamla reas ut och vara ett prisvärt alternativ till iBook. Och maxa (640MB) minnet direkt, det gör enorm skillnad med just för lite och just för mycket minne, oavsett iBook eller PB. Du blir inte missnöjd, iBooken är fin. Å andra sidan kommer den inte få samma tangentbord, ljud, AE, hölje, HD och blåtand som PB12" på ett tag...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-21 16:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Ny iBook kommer förmodligen nästa vecka, eftersom jag mest troligt beställer billigaste 12-tummaren i morgon...

Bortsett från det: Hur nöjd/missnöjd kommer jag bli? Tänkte plussa på 256 i minne till 384Mb.

/M

Det är ungefär 500 kr skillnad mellan 256 och 512.
Jag skulle köpa 512 och maxa minnet med tanke på att det är aldrig för mycket minne i dator. Inget begränsar en dators användning som just brist på minnet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Tänkte plussa på 256 i minne till 384Mb.

Vad du än gör, stoppa i 512 MB direkt! Annars kommer du att ångra dig en dag längre fram. OS X mår väldigt bra av mycket minne och i en iBook (och dagen PB 12" också) så finns det bara en enda minnesplats ledig (samt 128 MB fastlött på kortet). Fyller du den med 256 MB så måste du ta ut dessa 256 när du senare vill bygga ut (och det vill du).

1
Bevaka tråden