Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! El Capitan kan inte läsa min iomega hårddisk!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag uppdaterade min macbook pro retina (mid 2012) till El Capitan och sedan dess kan den inte läsa min hårddisk Iomega
Encryption Utility med lösenordsskydd.
Jag får följande meddelande "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan" och får tre alternativ Formatera Ignorera eller Mata ut.
Vad ska jag göra?? Jag har hundratals viktiga och ganska konfidentiella jobbfiler på hårddisken. Behövs en ny drivrutin eller vad?
Jag kan INTE formatera den då jag förlorar flera års jobb.
Är det någon som har en idé?
Hoppas på er hjälp...

  • Medlem
  • Härryda
  • 2015-10-07 21:51
Ursprungligen av Chominsky:

Hej! Jag uppdaterade min macbook pro retina (mid 2012) till El Capitan och sedan dess kan den inte läsa min hårddisk Iomega
Encryption Utility med lösenordsskydd.
Jag får följande meddelande "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan" och får tre alternativ Formatera Ignorera eller Mata ut.
Vad ska jag göra?? Jag har hundratals viktiga och ganska konfidentiella jobbfiler på hårddisken. Behövs en ny drivrutin eller vad?
Jag kan INTE formatera den då jag förlorar flera års jobb.
Är det någon som har en idé?
Hoppas på er hjälp...

Om du inte hittar en annan lösning så skaffa ett USB chassi och sätt HDD i. Sätt sen i USB disken i annan dator och plocka ut dina vikta filer. Det bör fungera, jag har fått göra så själv en gång

  • Medlem
  • 2015-10-07 21:54

Rätta mig om jag har fel, men du har väl någon programvara från Iomega installerad för krypteringen? I så fall kanske den inte är kompatibel med El Capitan och måste uppdateras.

Och undvik att använda hårddisktillverkarnas egna verktygsprogram i framtiden. Lösenords-, formatering-, backupprogram och annat skräp som de brukar skicka med på diskarna. Allt sånt finns ju redan inbyggt i OS X.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-07 22:02

Till att börja med kan man ju undra över varför du inte har backupp på så viktiga filer?

Jag råkade ut för samma sak iom uppgradering till El Capitan fast på en Seagate disk. Försökte med allt men den lade sig inte på skrivbordet. Hade ett svagt minne av att detta hänt mig förut fast med andra diskar. De syntes i Finder dagen efter när jag låtit dem vara ipluggade över natten. Gjorde samma med denna disken och den poppade upp i Finder på morgonen när jag loggade in. Värt att testa i alla fall. Nu håller jag på att kopiera över 2 TB filer till andra diskar ifall det händer igen.

  • Medlem
  • 2015-10-07 22:59
Citat:

Till att börja med kan man ju undra över varför du inte har backupp på så viktiga filer?

Inte för att strö salt i såret men jag undrar detta med?

Men jag förstår inte varför folk inte har ett bra hd-program som TechTool Pro tex.
Det löser de flesta sådana här situationer.
DiskWarrior är också bra men man kan göra så mycket mer med hd's med TechTool Pro.
Bägge kan bygga om hd's som inte kommer upp på skrivbordet.

Det är ju givetvis ingenting som man har istället för ordentlig back up. Utan både och.

1
Bevaka tråden