Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth för iPhone i bil

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-06 11:33

Hej
Har en Kia Ceed från 2011. Stereoenheten har möjlighet att spela upp musik och telefonsamtal via bluetooth.
Dock är det så att min iPhone 6 inte kan synka med den, det är väl gamla "drivrutiner" eller ngt sånt tråk i stereon. Stereon i sig går inte att uppgradera mjukvaran i. Men. Tänkte så här. Skulle det kunna funka om man köper en lite bluetooth-dongel och sätter i... skulle den kunna göra att det funkar för min iPhone att kommunicera med stereon? eller skulle den behövas installeras på ngt vis (och det går ju inte) för att funka?

hoppas nån förstår hur jag tänker. även om det är helt fel

det är typ en sån här jag tänkte:
bluetooth adapter hos Kjell

Tack
Mårten

En sådan kan du absolut köpa.

Edit: Var lite för snabb. Nej, jag tror inte att den kommer fungera. Den här kan dock fungera:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Senast redigerat 2015-10-06 12:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-06 11:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

En sådan kan du absolut köpa.

och då tror du alltså att bilen är så smart att den kopplar den så att stereon spelar upp musik och samtal? vore ju grymt i såna fall.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-06 12:49

Nej det kommer inte fungera.
Men det borde fungera med bilstereon, blåtand är ju standardiserat.
Jag har kopplat en 5S till en ceed 2011 och en sportage, 2013 tror jag.
Har du pratat med Kia? Testat annan telefon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-06 13:14
Ursprungligen av Json_81:

Nej det kommer inte fungera.
Men det borde fungera med bilstereon, blåtand är ju standardiserat.
Jag har kopplat en 5S till en ceed 2011 och en sportage, 2013 tror jag.
Har du pratat med Kia? Testat annan telefon?

var inne på Kjell och pratade med en kille som trodde det var helt kört med en bluetooth-sticka av ngt slag.
hos Kia själva stor det att den stödjer upp tom 4S. galet... inbyggda knappar i ratt och mikrofon i taket för samtal... så går det inte att fixa mjukvara så den hänger med. är inte det helt sjukt...?

Ursprungligen av martenj:

var inne på Kjell och pratade med en kille som trodde det var helt kört med en bluetooth-sticka av ngt slag.
hos Kia själva stor det att den stödjer upp tom 4S. galet... inbyggda knappar i ratt och mikrofon i taket för samtal... så går det inte att fixa mjukvara så den hänger med. är inte det helt sjukt...?

Tycker jag inte. Någon gång blir sakerna för gamla. Givet att tekniken går framåt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-06 14:51
Ursprungligen av martenj:

var inne på Kjell och pratade med en kille som trodde det var helt kört med en bluetooth-sticka av ngt slag.
hos Kia själva stor det att den stödjer upp tom 4S. galet... inbyggda knappar i ratt och mikrofon i taket för samtal... så går det inte att fixa mjukvara så den hänger med. är inte det helt sjukt...?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tycker jag inte. Någon gång blir sakerna för gamla. Givet att tekniken går framåt.

Fast blåtandshandsfree har egentligen inte hänt något med.
Stöd för nya ljudformat som lagts till men det ska fungera ändå.

Vad säger telefonen? Ansluter den inte alls?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-06 17:16

Parar du telefonen från bilen, eller bilen från telefonen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-07 15:25
Ursprungligen av Json_81:

Fast blåtandshandsfree har egentligen inte hänt något med.
Stöd för nya ljudformat som lagts till men det ska fungera ändå.

Vad säger telefonen? Ansluter den inte alls?

iphonen hittar inte stereon när sökläget är igång.
stereon hittar inte min iPhone när sökläget är igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-07 15:26
Ursprungligen av kenjon:

Parar du telefonen från bilen, eller bilen från telefonen?

båda får söka efter varandra. ingen hittar den andre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-07 15:30
Ursprungligen av martenj:

iphonen hittar inte stereon när sökläget är igång.
stereon hittar inte min iPhone när sökläget är igång.

Ursprungligen av martenj:

båda får söka efter varandra. ingen hittar den andre.

Precis, starta sökbarhetsläget i bilen, sen sök i telefonen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-07 20:41
Ursprungligen av martenj:

båda får söka efter varandra. ingen hittar den andre.

Nej, en sätts i sökbart läge, sedan söker den andra enheten efter den. Alltså det beror på vilken man först sätter i sökbart, resp vilken man sedan söker från.

Har stereon AUX-ingång kan du köpa en sån här:
http://www.dx.com/p/bluetooth-v2-0-edr-usb-dr...
Vi har en i varje av familjens två icke BT-utrustade bilar. Funkar klockrent för musik. USB-kontakten är bara för att få ström till stickan och i andra änden uttag för 3,5 mm teleplug som dras till stereon.
Billig är den också, inte ens en 50-lapp inklusive frakt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-08 11:41
Ursprungligen av Sir N.:

Har stereon AUX-ingång kan du köpa en sån här:
http://www.dx.com/p/bluetooth-v2-0-edr-usb-dr...
Vi har en i varje av familjens två icke BT-utrustade bilar. Funkar klockrent för musik. USB-kontakten är bara för att få ström till stickan och i andra änden uttag för 3,5 mm teleplug som dras till stereon.
Billig är den också, inte ens en 50-lapp inklusive frakt.

för att bara lösa musiken är det inga problem alls för mig att köra med sladd. det är i huvudsak telefon-funktionen jag är ute efter. och den funkar inte med det där tror jag...?

Ursprungligen av martenj:

för att bara lösa musiken är det inga problem alls för mig att köra med sladd. det är i huvudsak telefon-funktionen jag är ute efter. och den funkar inte med det där tror jag...?

Nej, för telefoni funkar det inte med det gör musiklyssnande bekvämare genom att slippa hålla på och koppla i sladdar varje gång man sätter sig i bilen. BT-stickan går ju att gömma undan nånstans där man slipper se den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-08 16:10
Ursprungligen av martenj:

för att bara lösa musiken är det inga problem alls för mig att köra med sladd. det är i huvudsak telefon-funktionen jag är ute efter. och den funkar inte med det där tror jag...?

Har du gjort som vi beskrev?

1
Bevaka tråden