Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magic Trackpad och "smart" stylus!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är lite nyfiken / sugen på att testa att gå över till mer penn orienterat arbetssätt i mitt dagliga arbeta och tittar därför lite på Magic Trackpad från Apple men är även ute efter en bra stylus som har en smal och icke svampig spets för bättre precision och gärna möjlighet till scroll och vänster & höger musklick direkt på pennan om något sådant finns i någons kännedom. Budget för detta mindre intressant men ändå realistiskt. Jag sitter nämligen uppemot 40 timmar i veckan och mäter och markerar på ritningar och anser att det många gånger hade varit skönt och smidigt rent ergonomiskt att kunna göra detta med lite mer av ritmetod snarare än att svepa runt och klicka med musen. Tanken väcktes för mig förra veckan på tåget upp mot stockholm när jag försökte jobba samtidigt som tåget skutta runt. Jag tog då en sån där billig reklam touchpenna och körde på min MBP´s trackpad och det fungerade riktigt bra men spetsen var lite för grov.

Ingen som har en åsikt eller input i ämnet ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 13:08

Varför inte ersätta mus/trackpad med en ritplatta från Wacom?

Jag gjorde bytet och skulle ALDRIG gå tillbaka.

Har inte tänkt på dom faktiskt. Anledning till magic trackpaden är för att jag någonstans i bakhuvudet har för mig att det skall finna "klistermärken" att sätta på för att kunna ställa om den som numbpad typ. Så det är nog lite därför jag fastnat för just den.

Ursprungligen av Stefan Willard:

...som numbpad typ...

En avtrubbad/bortdomnad platta?

Men skämt åsido...

- Om du vill använda stylus - kör Wacom. Jag tror att du får mycket bättre funktionalitet med det, än att köra stylus på en Magic Trackpad.
- Om du vill ha numpad, köp en sådan. Riktiga tangenter ger mycket bättre känsla än klistermärke på en Magic Trackpad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En avtrubbad/bortdomnad platta?

Men skämt åsido...

- Om du vill använda stylus - kör Wacom. Jag tror att du får mycket bättre funktionalitet med det, än att köra stylus på en Magic Trackpad.
- Om du vill ha numpad, köp en sådan. Riktiga tangenter ger mycket bättre känsla än klistermärke på en Magic Trackpad.

Jag kör apples tangentbord med numpad på så rent formellt klarar jag mig fint på det. Jag får väl helt enkelt kika lite på wacom sortiment då. Viktigast är att det är bra precision och en smal spets på pennan då programmet jag jobbar i kräver en hyfsad precision. Har man scroll likt en Macbookens trackpad eller magic trackpad på ytan eller måste detta skötas på annat vis? Jag gillar ju två finger scrollen.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2015-10-06 15:26
Ursprungligen av Stefan Willard:

Jag kör apples tangentbord med numpad på så rent formellt klarar jag mig fint på det. Jag får väl helt enkelt kika lite på wacom sortiment då. Viktigast är att det är bra precision och en smal spets på pennan då programmet jag jobbar i kräver en hyfsad precision. Har man scroll likt en Macbookens trackpad eller magic trackpad på ytan eller måste detta skötas på annat vis? Jag gillar ju två finger scrollen.

Magic trackpad är nästan exakt som en trackpad på Macbook. Lite högre friktion än på datorerna tycker jag dock. Kanske annat glas överst... En funktion som Magic trackpad har som jag hade velat ha på Macbook är att kunna markera/flytta & dra/m.m. med tre fingrar på plattan.

Ursprungligen av Ree_Tab:

...som jag hade velat ha på Macbook är att kunna markera/flytta & dra/m.m. med tre fingrar på plattan.

Har du provat BetterTouchTool?

Går att programmera in nästan vad som helst. Du kan t.o.m låta en gest betyda olika saker i olika program.

http://www.bettertouchtool.net/

  • Medlem
  • Harestad
  • 2015-10-06 15:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du provat BetterTouchTool?

Går att programmera in nästan vad som helst. Du kan t.o.m låta en gest betyda olika saker i olika program.

http://www.bettertouchtool.net/

Nej det har jag inte provat. Det ser lovande ut. Har du kört det?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Nej det har jag inte provat. Det ser lovande ut. Har du kört det?

Japp, har använt det i flera år, både till Magic Trackpad, och till styrplatta på MacBook Pro.

Har använt det för att lägga in egna gester för att gömma program, stänga fönster, m.m.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2015-10-06 21:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, har använt det i flera år, både till Magic Trackpad, och till styrplatta på MacBook Pro.

Har använt det för att lägga in egna gester för att gömma program, stänga fönster, m.m.

Just det jag ville ha verkade dock inte gå att ställa in med det programmet. Hittade dock möjligheten att aktivera "trefingers drag" under Hjälpmedel / Mus och styrplatta. Men tack ändå.

Bra guide:
https://support.apple.com/en-us/HT204609

Lotten föll på en Magic Trackpad och en Adonit Pro Touch iPad till slut. Frid och fröjd bortsett från att knapparna såklart inte stöds i OS X utan enbart ett fåtal "rit" appar på iPaden även om den nu sägs ha programmerad SDK i sig. Hade dock önskat att spetsen var lite mer "mjuk" eller "gummi" istället för plast. Men man kan inte få allt. Däremot undrar jag finns det någon "plastfilm" eller liknande typ som mobee numpad filmen som man kan köpa fast helt utan extra funktioner utan snarare bara en friktions reglerande yta fast utan tappad funktion?

1
Bevaka tråden