Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop och skifta mellan mac mini & Imac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini -06 & en Imac 27" -14 Intel Core i5 som jag kopplat ihop med en DVI-D-kabel, men jag får ingen kontakt med Mac Minin. När jag trycker alt+F2 finns där ingen mer skärm att tillgå.

Min stora önskan är att kunna skifta smidigt mellan dessa två. Surfa och lagra på Minin och jobba med Adobe på Imacen. Är detta ens möjligt? Krävs det en thunderbolt istället? Hur går jag vidare för att få det att fungera?

Inte lyckats lösa detta genom andra forum eller tidigare trådar och uppskattar all hjälp jag kan få!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-04 14:14

Om du vill använda iMacens skärm i Target Display-läge behövs Thunderbolt, och det saknas på den Mac Minin.

Ett alternativ är att du fjärrstyr minin från imacen med skärmdelning via nätverket.

Senast redigerat 2015-10-04 14:33

Måste du ens ha båda?

iMacen måste väl ändå kunna uppfylla alla funktioner som Minin gör? Om det är lagring eller DVD-spelaren du vill använda tycker jag Ingos skärmdelning är en bra lösning.

Tack för era svar.
Detta var tråkiga nyheter dock. IMacens nätverkskort fungerar ej och jag hittade denna Mac mini billigare än det hade kostat mig att byta ut nätverkskortet. Hade hoppats på att kunna jobba på imacen och använda Internet från minin. Finns det ingen adapter att leda in en thunderbolt till minin?

Ursprungligen av Axcelsior:

...Hade hoppats på att kunna jobba på imacen och använda Internet från minin...

Hur skulle det gå till? Om det hade gått att koppla ihop dem så som du beskrev, så hade det blivit så att du jobbar på Minin och har iMacen som skärm till Minin.

Ursprungligen av Axcelsior:

...Finns det ingen adapter att leda in en thunderbolt till minin?

Nej. Till den iMacen funkar det bara om den andra Macen har en inbyggd Thunderboltport.

Läs mer här:
https://support.apple.com/en-us/HT204592

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur skulle det gå till? Om det hade gått att koppla ihop dem så som du beskrev, så hade det blivit så att du jobbar på Minin och har iMacen som skärm till Minin.

Det var tänkt att kunna skifta mellan dessa två datorer. Använda iMacen som skärm både åt sin egen dator och skärm åt den stationära, där den ena är kopplad till Internet. Men går det inte att koppla den till en thunderbolt spelar det ändå ingen roll. Vilken årsmodell kom med den möjligheten? Jag får väl sälja vidare minin och fixa nätverkskortet verkar det som. :/

Ursprungligen av Axcelsior:

iMacens nätverkskort fungerar ej

Okej, då förstår jag. Är det Wi-Fi, Ethernet eller bägge?

Ett alternativ kunde vara att skaffa en Thunderbolt-Ethernet-adapter.

Kanske en dum fråga, men om iMacen är från 2014 (årsmodell) kan den inte vara ett år gammal än då den kom sent på hösten, och då har du väl garanti kvar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur skulle det gå till?

Man skulle kunna köra Thunderbolt-Firewire-adapter. Firewire implementerar IP-protokollet men det är lite knöligt att sätta upp kanske, samtidigt som jag tycker en adapter direkt till Ethernet borde funka ypperligt.

Ursprungligen av Axcelsior:

Det var tänkt att kunna skifta mellan dessa två datorer. Använda iMacen som skärm både åt sin egen dator och skärm åt den stationära, där den ena är kopplad till Internet.

Ok, då missförstod jag lite. Jag trodde att du ville att iMacen på något sätt skulle dela Minins internetkoppling.

Ursprungligen av Axcelsior:

...Vilken årsmodell kom med den möjligheten?...

Första Mac Minin som hade Thunderbolt var 2011-modellen.

1
Bevaka tråden