Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antalet spelkontroller till Apple TV begränsat

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utvecklare som testat nya Apple TV rapporterar en begränsning i möjligheten att ansluta trådlösa spelkontroller, som kan hindra spel med många deltagare.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-05 12:35

Så klart de gör. Varför skulle det kunna vara smidigt?

Suck...

Aftonbladet-rubriken är mer tvärsäker än innehållet "Det är dock i dagsläget inte helt säkerställt att begränsningen sitter i själva Apple TV. En annan möjlighet är att det är vissa modeller av de kompatibla kontrollerna som inte klarar anslutningen. Det är också möjligt att det är fråga om en tidig bugg eller begränsning som kommer att åtgärdas i en uppdatering."

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-05 14:55

Men ni ser problem i allt nu, jag ser inte ens problemet i detta då det inte är en spelkonsol i grunden, det är en liten låda för TV med MÖJLIGHET att spela, precis som det är med mobiler och plattor, de är inte skapta för spel, men det finns en möjlighet att spela, men bara för att den finns så måste de inte se till att du ska kunna göra vad som helst i spelväg med den, vill ni spela på TV'n köp då en spelkonsoll eller koppla datorn till TV'n.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-05 15:16
Ursprungligen av Exteron:

Men ni ser problem i allt nu, jag ser inte ens problemet i detta då det inte är en spelkonsol i grunden, det är en liten låda för TV med MÖJLIGHET att spela, precis som det är med mobiler och plattor, de är inte skapta för spel, men det finns en möjlighet att spela, men bara för att den finns så måste de inte se till att du ska kunna göra vad som helst i spelväg med den, vill ni spela på TV'n köp då en spelkonsoll eller koppla datorn till TV'n.

Du verkar inte riktigt begripa målgruppen och hur stor den är för just spel, oavsett om vi talar om iPhone, iPad eller ATV.

Ärligt talat hur många gånger har man varit i den situationen att man vill vara fler än två och spela på en tv?
Redan vid två är bilden så liten att det är svårt att se vad man gör och vid fyra helt omöjligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-05 15:32

Man kan ju ha en stor TV...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-05 15:35
Ursprungligen av Megolon:

Ärligt talat hur många gånger har man varit i den situationen att man vill vara fler än två och spela på en tv?
Redan vid två är bilden så liten att det är svårt att se vad man gör och vid fyra helt omöjligt.

Det är inte tvunget att spelet innefattar en vy per spelare. Massvis av spel och speltyper som inte är sådana.

Dock finns det till och med de som normalt splittar vyerna till en per spelare som ändå går att ha i en enda, t ex gamla klassiska Micromachines till vilken spelkonsol det nu var. Ett fantastiskt spel! För den oinvigde, ett bilspel där alla deltagare kör sin bil i en och samma bildyta. Skulle man sedan halka efter och också utanför vyn/rutan så är man ute för den rundan. Det fanns även möjlighet, om man inte hade stängt av det, att denne någon som halkar utanför kan slänga in en airstrike på en eller flera av de kvarvarande. Detta för att kunna agera taktiskt då man lirar i en liga där man den med flest poäng efter ett antal omgångar vinner.

Det var en anekdot om ett fantastiskt spel som hade varit ypperligt på ATV

Apple gjorde ju ganska stor sak av just spelmöjligheterna vid lanseringen av nya Apple TV, med utvecklare på scenen och liknande. Och IOS är en av de största - om inte den största - plattformen för spel just nu.

En ny version av Micro Machines hade varit fantastiskt, eller min personliga favorit Micro Maniacs! Super Mario 3D World till Nintendos Wii U är också ett bra exempel på spel för fyra spelare, men bara en vy på bildskärmen.

När ni ändå än inne och snackar multiplayer på en skärm kan jag länka in detta:

Hade även det passat bra på en ATV4.

Sen brukar det väl finnas en del sånna här frågesportsspel (som brukar vara bra krökspel) och därmed ganska skoj! Ingen fantastisk bit av gaming världen kanske, men ändå ganska populärt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-05 19:49
Ursprungligen av skrotnisse92:

Sen brukar det väl finnas en del sånna här frågesportsspel (som brukar vara bra krökspel) och därmed ganska skoj! Ingen fantastisk bit av gaming världen kanske, men ändå ganska populärt!

Precis.

Tråd rensad. Håll trevlig ton och sluta kasta paj på varandra!

Alla är välkomna att spekulera och diskutera Apples strategier utifrån sina synpunkter. Men ingen av oss har särskilda kunskaper i hur deras produktstrategier ser ut. Bemöt varandra med respekt.

Begränsningar i antalet anslutningar finns alltid oavsett konsoll. Det är ingenting konstigt.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-06 11:01
Ursprungligen av jakobnilsson:

Apple gjorde ju ganska stor sak av just spelmöjligheterna vid lanseringen av nya Apple TV, med utvecklare på scenen och liknande. Och IOS är en av de största - om inte den största - plattformen för spel just nu.

En ny version av Micro Machines hade varit fantastiskt, eller min personliga favorit Micro Maniacs! Super Mario 3D World till Nintendos Wii U är också ett bra exempel på spel för fyra spelare, men bara en vy på bildskärmen.

Att de gjorde "en stor sak" utav det betyder inte att målgruppen är spelare, jag ser det mer som att de visade att man kan spela (lättare spel, precis som det är med iPhone och iPad) med den ifall man vill, att de visar upp en möjlighet med en sak betyder inte att det är målgruppen då huvud målgruppen med ATV fortfarande är TV-tittare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 12:16
Ursprungligen av Exteron:

Att de gjorde "en stor sak" utav det betyder inte att målgruppen är spelare, jag ser det mer som att de visade att man kan spela (lättare spel, precis som det är med iPhone och iPad) med den ifall man vill, att de visar upp en möjlighet med en sak betyder inte att det är målgruppen då huvud målgruppen med ATV fortfarande är TV-tittare.

Du måste bredda synfältet. Målgruppen är inte en med endast ett användningsområde, den är mångfacetterad. Apple kan alltså inte koncentrera sina resurser på en sak utan måste agera på flera flanker, vilket är naturligt.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-06 12:48
Ursprungligen av zinned:

Du måste bredda synfältet. Målgruppen är inte en med endast ett användningsområde, den är mångfacetterad. Apple kan alltså inte koncentrera sina resurser på en sak utan måste agera på flera flanker, vilket är naturligt.

Det sa jag inte heller, det jag sa var att huvudmålgruppen är inte gamers, varken på denna, iPhone eller iPad.
Den absolut största nyheten i ATV (enligt mig) är att det äntligen finns App Store, vilket betyder att man nu kan installera vilken streamingtjänst man vill och inte bara hålla sig till de inbyggda, vilket betyder att man kan få HBO Nordic, Viaplay, C More Play etc i den och det är viktigare än hur många kontroller man kan ansluta mot den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 13:01
Ursprungligen av Exteron:

Det sa jag inte heller, det jag sa var att huvudmålgruppen är inte gamers, varken på denna, iPhone eller iPad.
Den absolut största nyheten i ATV (enligt mig) är att det äntligen finns App Store, vilket betyder att man nu kan installera vilken streamingtjänst man vill och inte bara hålla sig till de inbyggda, vilket betyder att man kan få HBO Nordic, Viaplay, C More Play etc i den och det är viktigare än hur många kontroller man kan ansluta mot den.

Men i denna tråden diskuterar vi inte vilken nyhet med ATV4 som är den största, varför du skulle göra det i denna tråden förstår jag inte alls. Du högg på mig (oss?) för att vi tyckte det var fel att begränsa antalet samtidiga spelare på ATV4, vilket möjligheter ATV4 ger för spelare. Vad det gäller de generella spelen och spelarna på iOS så verkar du tro att det duger till fia med knuff (inlägg #17) och att spelarna sedan håller sig till det.

Kort sagt, du ser inte potentialen i spelen och speldelen av plattformen på Apples enheter. Apple är dock högst medveten om den och det är märkligt att de nu då begränsar antalet handkontroller.

Nåväl, det kan inte vara fel att begränsa antalet kontroller eller samtidiga spelare på samma ATV. Det måste göras oavsett plattform. Det vi kan diskutera är utifall vi tycker att gränsen är för lågt satt eller inte.

Nu var det länge sedan som jag körde konsoller men 4 spelare var mer eller mindre norm när jag höll på. Och det fungerade i princip bara för partyspel av typen "frågesport" eller möjligen hockey/fotbollsspel (som jag alltid sugit på)

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-06 13:14
Ursprungligen av zinned:

Men i denna tråden diskuterar vi inte vilken nyhet med ATV4 som är den största, varför du skulle göra det i denna tråden förstår jag inte alls. Du högg på mig (oss?) för att vi tyckte det var fel att begränsa antalet samtidiga spelare på ATV4, vilket möjligheter ATV4 ger för spelare. Vad det gäller de generella spelen och spelarna på iOS så verkar du tro att det duger till fia med knuff (inlägg #17) och att spelarna sedan håller sig till det.

Kort sagt, du ser inte potentialen i spelen och speldelen av plattformen på Apples enheter. Apple är dock högst medveten om den och det är märkligt att de nu då begränsar antalet handkontroller.

Det är inte ett dugg märkligt då det i grunden INTE är en spelkonsoll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 13:19
Ursprungligen av Exteron:

Det är inte ett dugg märkligt då det i grunden INTE är en spelkonsoll.

Skygglappar på, var det ja.

/ignore

Ursprungligen av Exteron:

Det sa jag inte heller, det jag sa var att huvudmålgruppen är inte gamers, varken på denna, iPhone eller iPad.
Den absolut största nyheten i ATV (enligt mig) är att det äntligen finns App Store, vilket betyder att man nu kan installera vilken streamingtjänst man vill och inte bara hålla sig till de inbyggda, vilket betyder att man kan få HBO Nordic, Viaplay, C More Play etc i den och det är viktigare än hur många kontroller man kan ansluta mot den.

Dock så verkar den få en "egen" appstore som kommer ha ett begränsat utbud.
Vad jag har läst mig till så står det ingenstans att man kommer komma åt andra streamingappar än vad som finns inbyggt i dagsläget.
Jag hoppas dock verkligen att HBO kommer som egen app då jag tycker det är väldigt drygt att behöva växla mellan telefon och tvn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 13:21
Ursprungligen av Freppa85:

Dock så verkar den få en "egen" appstore som kommer ha ett begränsat utbud.
Vad jag har läst mig till så står det ingenstans att man kommer komma åt andra streamingappar än vad som finns inbyggt i dagsläget.
Jag hoppas dock verkligen att HBO kommer som egen app då jag tycker det är väldigt drygt att behöva växla mellan telefon och tvn.

Källa?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-15 14:01
Ursprungligen av Freppa85:

Dock så verkar den få en "egen" appstore som kommer ha ett begränsat utbud.
Vad jag har läst mig till så står det ingenstans att man kommer komma åt andra streamingappar än vad som finns inbyggt i dagsläget.
Jag hoppas dock verkligen att HBO kommer som egen app då jag tycker det är väldigt drygt att behöva växla mellan telefon och tvn.

Än så finns inte HBO i App Store för AppleTV, men det finns till iPhone/iPad och eftersom tvOS bygger på iOS så bör det komma då appar läggs till hela tiden (enligt Apples hemsida)

http://www.apple.com/se/tv/entertainment/

Ursprungligen av Exteron:

Än så finns inte HBO i App Store för AppleTV, men det finns till iPhone/iPad och eftersom tvOS bygger på iOS så bör det komma då appar läggs till hela tiden (enligt Apples hemsida)

http://www.apple.com/se/tv/entertainment/

Jag kollade lite snabbt med min kompis som har fått en ATV men det gav inte så mycket eftersom det inte finns någon AppStore ännu - ganska naturligt - den lär komma när de releasar ATV

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-15 14:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kollade lite snabbt med min kompis som har fått en ATV men det gav inte så mycket eftersom det inte finns någon AppStore ännu - ganska naturligt - den lär komma när de releasar ATV

HBO finns inte ännu, på länken jag postade så listas de appar som hittills finns (om du scrollar längst ner), men det står även "Den imponerande listan över underhållningsappar på Apple TV innehåller någonting för alla. Här är bara några exempel. Och titta snart in igen – nya appar läggs till på App Store hela tiden.", så det är ingen omöjlighet att det kommer som sagt eftersom det finns till iPhone/iPad och bygger på samma OS, ska väl bara gå igenom Apple's säkerhetskontroll först.

1
Bevaka tråden