Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte igång min IMac och andra problem när den går igång

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu får jag inte igång min IMac. Den står och tuggar vanligt med linje som går upp till fullt. Sen blir det bara vitt med en grå prick där sträcket fanns. Försöker flera gånger.

Ibland när den varit avstängd en längre tid funkar den ett tag sedan stänger den av sig. Vid annat tillfälle var bilden på bildskärmen förskjuten och sedan började en flimra.

Har varit dålig på att uppdatera min IMac och försöker nu göra det, men det funkar inte.

Vilken iMac-modell?
Vilken version av OS X?
Vilka åtgärder har du redan provat?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken iMac-modell?
Vilken version av OS X?
Vilka åtgärder har du redan provat?

Näst nyaste OS x
Årsmodell 2011.
Försökt uppdatera OS X

Ursprungligen av museo12:

Näst nyaste OS x

Vad innebär "näst nyaste"?

Det är alltid bättre att redovisa versionsnumret. Speciellt nu när det precis har släppts en helt ny version (10.11), så är det ännu större risk att begrepp som "nyaste" och "senaste" kan misstolkas.

Ursprungligen av museo12:

Årsmodell 2011

Lite mer detaljerad beskrivning hade varit trevligt.

Jag tror inte att modellen har jättestor betydelse i sammanhanget, men det är alltid skönt att ha en bred bas av information att stå på när felsökningen inleds.

Ursprungligen av museo12:

Försökt uppdatera

Vad innebär det? Innebär det att problemet uppstod när du försökte uppdatera? Eller betyder det att du har försökt åtgärda problemet genom att uppdatera.

Om problemet uppstod vid en uppdatering - har du ingen backup som du kan gå tillbaka till?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "näst nyaste"?

Det är alltid bättre att redovisa versionsnumret. Speciellt nu när det precis har släppts en helt ny version (10.11), så är det ännu större risk att begrepp som "nyaste" och "senaste" kan misstolkas.

Lite mer detaljerad beskrivning hade varit trevligt.

Jag tror inte att modellen har jättestor betydelse i sammanhanget, men det är alltid skönt att ha en bred bas av information att stå på när felsökningen inleds.

Vad innebär det? Innebär det att problemet uppstod när du försökte uppdatera? Eller betyder det att du har försökt åtgärda problemet genom att uppdatera.

Om problemet uppstod vid en uppdatering - har du ingen backup som du kan gå tillbaka till?

Jag har OS X Yosemite 10.10.5
27" 3,1 ghz intel Core i5 från 2011.
12 GB minne

Ja, jag försökte uppdatera för att lösa problemen.
Backup finns. Kommer dock fortfarande "in på" datorn ibland som jag skrev tidigare.

  • Medlem
  • 2015-10-04 13:11

Har du pröva att starta i felsäkert läge?
Starta i felsäkert läge

Jag har trådlöst tangentbord och det brukar inte kopplas förän inloggningsrutan kommer. Förmodar det är därför det inte funkar.
Kommer till Äpplet och den liggande stapeln som blir full. Efter det blir det vitt och sedan bootar den om och samma sak igen. Det var idag. Härom dagen funkade datorn och jag lyckades installera El Capitan. Körde också skivverktyg och den hittade inget.
Tror ni det kan ha göra med det extra minnet jag stoppat i? Det var iofs när den var ny. Eller annat hårdvarufel? Kanske kan jag låna ett tangentbord med sladd och prova starta i felsäkert läge med ett sådant istället.

Lånade idag ett trådat tangentbord och tryckte ner shift-tangenten. Det som hände var samma problem som innan fast det tog längre tid att för datorn att tugga vid äpplet sen när det blev vitt starta datorn inte om. Efter ett tag gav jag upp.

Plockade sedan utan alla minnen och satte tillbaka dem. Ingen skillnad. Datorn startar upp - äpplet kommer upp - tuggar tills stapeln blir full och sedan blir det vitt och datorn startar om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-12 12:44

Starta datorn från återställningspartitionen med cmd-r vid uppstart (eller håll ner alt och välj återställningspartitionen). Starta sedan Skivverktyg och reparera hårddisk, se om den hittar fel.

Lösa startproblem och utföra diskunderhåll med Skivverktyg

Dyker bara upp ett Äpple efter jag valt återställningspartitionen. Bara alt-kommandot som funkar.

Ursprungligen av museo12:

Dyker bara upp ett Äpple efter jag valt återställningspartitionen. Bara alt-kommandot som funkar.

Testa med ett trådat tangentbord.

Har testat med trådat. Tror jag provat alla kommando med trådat. ?

1
Bevaka tråden