Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genväg till nätverksenhet, Macbook, hur?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2015-10-04 11:12

Är egentligen en pc freak. Men har skaffat en MacBook air (nyfiken).
Har en stationär dator i nätverket och har från den delat ut lite väsentliga mappar. I de övriga datorerna (pc) så öppnar man bara "nätverk" letar upp mappen man vill ha åtkomst till. och drar ut en s.k. genväg på skrivbordet.
Dessa funkar så fort den stationära är igång.

Lyckades, vet ej hur längre, få ut tre genvägar på (heter det) skrivbordet (?) på min macbook och de fungerade, trodde jag. När den stationära har varit avstängd så dör tydligen genvägarna på macen och fungerar inte längre.

Hur ska jag göra för att de ska överleva en omstart på den stationära?

Jag har dragit in en av volymerna från mitt NAS i dockan. Det räcker att klicka på den så ansluter den direkt.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2015-10-04 12:49
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag har dragit in en av volymerna från mitt NAS i dockan. Det räcker att klicka på den så ansluter den direkt.

Tack.
"Dockan"? Vad/var är det?
Det du kallar volymer, är det samma som genvägar i pc?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-10-04 13:43

Dockan, motsv. taskbar, den som du har längst ner på skärmen (i allmänhet, jag har min till höger). I den vänstra delen kan du lägga till snabbstartknappar för program och till höger kan du lägga genvägar till mappar och volymer.
Volymer = diskar och partioner.
Genvägar heter alias i Mac OSX.

Ber om ursäkt för otydligheten. Tack Gunnar för förklaringen.

Man kan även lägga den i sidebar i Finder (om du öppnar ett fönster ser du favoriter, enheter, delade, taggar etc. i en lista). Det är bara att dra in den under "favoriter". Detta verkar funka lika bra som dockan på min dator.

Alias på skrivbordet är inte så Mac-igt.

Vill du ansluta nätverksenhet automatiskt vid inlogg eller uppstart av dator så kan du lägga till den i "login items."

1
Bevaka tråden