Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan och Mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2015-10-03 10:44

Hej,
Vore tacksam för tips och hjälp som kan leda mig framåt.
Har nu installerat El Capitan på min iMac. Gjorde en "clean Install och vid omstarten hämtade alla filer från Time machine. Allt gick bra El Cap rullar bra, alla filer och program fungerar utom en sak. Mail programmet startar inte! När jag försöker att starta mail säger den att mail behöver några minuter att hämta mailen och att man skall trycka på fortsätt för att detta skall genomföras. Men det går inte det dyker upp ett felmeddelande . Och nu har jag ingen aning hur komma vidare, så jag vore verkligen tacksam för några tips.
Dormie

Chansning, men har du testat att ta bort dina mailkonton under systemintällningar?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-03 13:35

Felet verkar vara ..Library/Mail/V3/Mailboxes is actually a file.
På min dator är Mailboxes en katalog.
Kanske du kan kontrollera om det är en fil eller en katalog? (använd Terminalen lite).

Jag körde betan innan och då fick jag det felet, trots flera ominstallationer och andra försök att avhjälpa felet (som att radera alla mailkonton och sedan lägga tillbaka dom ett och ett). Mest problem fick jag med mitt Yahoo-konto som dessutom är mitt huvudkonto.

Det strulade så mycket att det slutade med att jag började från början och installerade en ren version av Yosemite, då fungerade mail igen och när jag uppgraderade till skarpa el Capitan så fungerade det.

Det kanske inte hjälper dig så mycket det jag skrivit ovan men jag blev hjälpt av en ren ominstallation.

/Andreas

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2015-10-04 23:16
Ursprungligen av -AndreasL-:

Jag körde betan innan och då fick jag det felet, trots flera ominstallationer och andra försök att avhjälpa felet (som att radera alla mailkonton och sedan lägga tillbaka dom ett och ett). Mest problem fick jag med mitt Yahoo-konto som dessutom är mitt huvudkonto.

Det strulade så mycket att det slutade med att jag började från början och installerade en ren version av Yosemite, då fungerade mail igen och när jag uppgraderade till skarpa el Capitan så fungerade det.

Det kanske inte hjälper dig så mycket det jag skrivit ovan men jag blev hjälpt av en ren ominstallation.

/Andreas

Tack, nu känner jag mig inte så ensam längre, Jag har krypin till korset och gott över och installerat airmail. Fungerar bra men det är irriterande att inte mail fungerar.

Ursprungligen av Dormie:

Tack, nu känner jag mig inte så ensam längre, Jag har krypin till korset och gott över och installerat airmail. Fungerar bra men det är irriterande att inte mail fungerar.

För mig blev det en principsak och jag fick det att fungera när jag hade installerat ett rent ex av el Capitan. Av okänd anledning så kunde jag lägga in mitt iCloud-konto/mail och ett gmail-konto utan att stöta på patrull, men så fort jag knackade in mitt yahoo-konto som är huvudkontot så havererade mail fullständigt. Men som sagt, en ren installation av el Capitan löste problemet.

/Andreas

1
Bevaka tråden