Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Uppdatera till OS X El Capitan

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-02 07:38
Ursprungligen av Megolon:

Jag sökte på El Captain och då dök den upp.När jag klickade på den fick jag till svar att den är identisk med den version jag redan har installerad.

https://dl.dropbox.com/s/t5yqyilyoye57u5/Sk%C3%A4rmklipp%202015-09-30%2019.53.48.png?dl=0

15B22c heter min beta.
Och mitt Firewire-ljudkort funkar fortfarande

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-02 07:51

Youtube på Safari funkar inte längre för mig. Jag har mitt konto inställt att använda HTML5 iom att jag inte har Flash installerat. Kan det inverka tro?

Ursprungligen av onnyt:

Youtube på Safari funkar inte längre för mig. Jag har mitt konto inställt att använda HTML5 iom att jag inte har Flash installerat. Kan det inverka tro?

Nej det kan inte inverka eftersom till och med Google har stängt av flash som standard i Chrome. Youtube är numera helt i HTML5.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-02 09:08

Fick det att fungera nu. Hade av någon anledning tillägget "Klick to flash" installerat. Med det borta funkar det igen.

Ursprungligen av onnyt:

Fick det att fungera nu. Hade av någon anledning tillägget "Klick to flash" installerat. Med det borta funkar det igen.

Och det fungerade inte att klicka för att flash skulle laddas?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-02 09:56

Nej jag har inte Flash installerat. Skippade det för länge sedan men glömde av någon anledning att ta bort tillägget.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-02 13:02

Jag har länge stört mig på att Mail får för sig att sortera viss mail som skräp. Det är inte alls säkert att jag tycker att nyhetsbrev som jag abonnerar på är skräp fastän Mail tycker det.
I tidigare OS X, minns inte vilket, kunde man trycka på en knapp "Ej skräp", den möjligheten har varit borta länge nu.
Den möjligheten saknas även i El Capitan.
Eller har jag missat något fastän jag glott så ögona blör?

Man kan högerklicka på mailet för att markera om det är skräppost eller ej. För mig fungerar det bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-02 13:57
Ursprungligen av Capeman:

Man kan högerklicka på mailet för att markera om det är skräppost eller ej. För mig fungerar det bra.

För dig ja. Men inte för mig. Jag har högerklickat på alla upptänkliga ställen i mejlet. Händer inget.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-03 09:38

Den här poppar upp hela tiden trots att jag installerat Java.

Om någon mer än jag råkar ut för det här. Länk till den rätta versionen.

https://support.apple.com/kb/DL1572?locale=en...

Senast redigerat 2015-10-03 19:49
Ursprungligen av onnyt:

Den här poppar upp hela tiden trots att jag installerat Java.

Java och JDK är väl inte samma sak? JDK är väl en utvecklarverktyg.
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase...

Min tolkning är att du måste installera utvecklarverktyget.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-03 09:52

No funkar inte Viber desktop längre

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-03 10:03

Vad är det som händer? Skulle uppdatera Aperture då poppade denna upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-03 10:10
Ursprungligen av Konrad:

Jag har länge stört mig på att Mail får för sig att sortera viss mail som skräp. Det är inte alls säkert att jag tycker att nyhetsbrev som jag abonnerar på är skräp fastän Mail tycker det.
I tidigare OS X, minns inte vilket, kunde man trycka på en knapp "Ej skräp", den möjligheten har varit borta länge nu.
Den möjligheten saknas även i El Capitan.
Eller har jag missat något fastän jag glott så ögona blör?

Menyn Innehåll - Anpassa Verktygsfältet. Lägg till Skräpknappen. Den byts till Ej skräp om du markerat ett skräpmall.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-03 15:23
Ursprungligen av kenjon:

Menyn Innehåll - Anpassa Verktygsfältet. Lägg till Skräpknappen. Den byts till Ej skräp om du markerat ett skräpmall.

Tack, men nej det gör den inte. Den blir en gråmarkerad skräpsymbol när jag lägger dit den.
Den fungerar varken som Skräp eller Ej skräp.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-04 12:42
Ursprungligen av onnyt:

Vad är det som händer? Skulle uppdatera Aperture då poppade denna upp.

Hittade lösningen själv. Store/Check for unfinished downloads.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-04 15:51

Mycket märkligt. Laddade ner updaten av Aperture men har fortfarande ett stopptecken över ikonen. Sedan ser det ut så här i App Store. Den är alltså nerladdad men finns fortfarande kvar för nerladdning.

FireWire stöds inte längre

Ursprungligen av kenjon:

15B22c heter min beta.
Och mitt Firewire-ljudkort funkar fortfarande

Fick brev från Apogee att det inte kommer att kunna stödja El Capita för deras FW kort - jag använder bl a Ensemblen. De vill väl gärna att man köper den nya Ensemblen m Thunderbolt;-)

Due to the fact that Apple is no longer developing their FireWire Core Audio Driver, Apogee’s Duet FireWire and Ensemble FireWire will not be officially supported on OS X 10.11 El Capitan or any future Mac OS X release. While these products may work normally for some users, Apogee will not be able to provide technical support, troubleshooting or bug fixes for any software related issues you experience on OS X 10.11 El Capitan or higher.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-16 10:45
Ursprungligen av kenjon:

Menyn Innehåll - Anpassa Verktygsfältet. Lägg till Skräpknappen. Den byts till Ej skräp om du markerat ett skräpmall.

Det fungerade inte som jag skrev tidigare.
Däremot fungerar det här tricket. Det är tydligen inte bara jag som råkat ut för det där.
https://discussions.apple.com/thread/3243955?...

Bevaka tråden