Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en content blocker åt fanders...

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-09-26 05:36
Ursprungligen av forband:

adblock ska finnas för ios nu, kan inte testa då jag kör 7.1.2

Vet inte vilken Adblock du menar men den här fungerar under IOS 7.1

https://itunes.apple.com/se/app/adblock-mobil... .

Körde den ett tag men tyckte telefonen blev lite väl varm så den åkte ut.

Ursprungligen av onnyt:

Vet inte vilken Adblock du menar men den här fungerar under IOS 7.1

https://itunes.apple.com/se/app/adblock-mobil... .

Körde den ett tag men tyckte telefonen blev lite väl varm så den åkte ut.

Det är den som är mest nerladdad till safari, du hittar den om du söker på adblock - mobile, utvecklaren betafish. Från ios 9.0

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-26 16:23
Ursprungligen av forband:

Det är den som är mest nerladdad till safari, du hittar den om du söker på adblock - mobile, utvecklaren betafish. Från ios 9.0

Testar den nu, verkar fungera bra.

Relativt sett borde 99mac drabbas oerhört mycket hårdare än typ Aftonbladet och Expressen. Jag antar att ganska många här har dessa program installerat vilket verkliga bör påverka priset när 99mac säljer utrymme för annonser på hemsidan.

Det huvudsakliga problemet är att folk verkar tro att tjänster kan produceras utan någon som helst finansiering. Det är såklart ohållbart.

Senast redigerat 2015-09-26 19:35
Ursprungligen av EdvinT:

Relativt sätt borde 99mac drabbas oerhört mycket hårdare än typ Aftonbladet och Expressen. Jag antar att ganska många här har dessa program installerat vilket verkliga bör påverka priset när 99mac ska sälja annonser.

Det huvudsakliga problemet är att folk verkar tro att tjänster kan produceras utan någon som helst finansiering. Det är såklart ohållbart.

Då får man titta på en annan modell helt enkelt Kallas utveckling.

Ursprungligen av EdvinT:

Det huvudsakliga problemet är att folk verkar tro att tjänster kan produceras utan någon som helst finansiering. Det är såklart ohållbart.

Sett till det eviga underskotten i svensk budget är webinnehåll långt ifrån det enda eller ens tillnärmelsevis allvarligaste som folk inbillar sig ska finnas till utan finansiering och med skrala framtida hållbarhetsutsikter...

Inte desto mindre önskar jag att någon på redaktionen kunde komma med synpunkter på denna tråd. Det vore fascinerande att ta del av vad faktiska innehållsleverantörer anser om situationen med olika former av reklamblockering online.

Folk tror inte alls att tjänster kan produceras utan någon som helst finansiering. Tvärtom så vet alla att allt kostar pengar att driva. Det är bara det att vissa inte vill ha reklam (jag till exempel). Om ad-blocks innebär att en tjänst slår igen - då dom inte lyckades hitta annan finansieringsmodell - så lever jag med det och går visare i livet. Det är ju inte ett sjukhus eller en brandstation som slagit igen...typ...

Ursprungligen av EdvinT:

Relativt sätt borde 99mac drabbas oerhört mycket hårdare än typ Aftonbladet och Expressen. Jag antar att ganska många här har dessa program installerat vilket verkliga bör påverka priset när 99mac säljer utrymme för annonser på hemsidan.

Det huvudsakliga problemet är att folk verkar tro att tjänster kan produceras utan någon som helst finansiering. Det är såklart ohållbart.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då får man titta på en annan modell helt enkelt Kallas utveckling.

Det återstår att se hur många som hellre betalar på annat sätt än tar del av annonser.

Ursprungligen av Demiurgen:

Folk tror inte alls att tjänster kan produceras utan någon som helst finansiering. Tvärtom så vet alla att allt kostar pengar att driva. Det är bara det att vissa inte vill ha reklam (jag till exempel). Om ad-blocks innebär att en tjänst slår igen - då dom inte lyckades hitta annan finansieringsmodell - så lever jag med det och går visare i livet. Det är ju inte ett sjukhus eller en brandstation som slagit igen...typ...

Hur vill du betala för journalistiskt material?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-09-26 22:10
Ursprungligen av EdvinT:

Det återstår att se hur många som hellre betalar på annat sätt än tar del av annonser.

Vi är väl en hel del här som har klagat på att gamla modellen med betalda supporterkonton försvann, men forumägarna insisterar på att reklam är det bästa som finns och att det ska inte gå att slippa genom att betala för sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-26 22:11
Ursprungligen av EdvinT:

Relativt sett borde 99mac drabbas oerhört mycket hårdare än typ Aftonbladet och Expressen. Jag antar att ganska många här har dessa program installerat vilket verkliga bör påverka priset när 99mac säljer utrymme för annonser på hemsidan.

Det huvudsakliga problemet är att folk verkar tro att tjänster kan produceras utan någon som helst finansiering. Det är såklart ohållbart.

Ursprungligen av EdvinT:

Det återstår att se hur många som hellre betalar på annat sätt än tar del av annonser.

Ursprungligen av EdvinT:

Hur vill du betala för journalistiskt material?

För att ta 99mac som ett exempel så har vi många här som skulle vilja betala för ett medlemskap som bl a innebär inga annonser. Det fanns här förr, innan Sweclockers fanns på kartan. Trots denna många gånger uttalade önskan så uteblir möjligheten. Då blir ju effekten att många använder ad-blockers istället.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-27 00:19
Ursprungligen av EdvinT:

Hur vill du betala för journalistiskt material?

fz.se har årskostnad så man slipper reklam.

Kanske kan vara något här nu med när 99mac, fz och sweclockers hör ihop.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-09-27 07:21
Ursprungligen av forband:

Från ios 9.0

Compatibility: Requires iOS 7.1 or later. Compatible with iPhone, iPad, and iPod touch.

Ursprungligen av onnyt:

Compatibility: Requires iOS 7.1 or later. Compatible with iPhone, iPad, and iPod touch.

Jag trot att du har missat att Apple introducerar ett adblocker gränssnitt från och med ios9 som gör det möjligt att använda adblockers i safari. Det innebär att alla eventuella adblockers som har gjorda före ios9 är ointressanta. De är helt enkelt totalt föråldrade.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-09-27 07:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag trot att du har missat att Apple introducerar ett adblocker gränssnitt från och med ios9 som gör det möjligt att använda adblockers i safari. Det innebär att alla eventuella adblockers som har gjorda före ios9 är ointressanta. De är helt enkelt totalt föråldrade.

Nope inte missat. Verkar bara som att vissa tror att det inte fungerade innan IOS 9. Kanske inte samma funktionalitet men det fanns.

Ursprungligen av onnyt:

Nope inte missat. Verkar bara som att vissa tror att det inte fungerade innan IOS 9. Kanske inte samma funktionalitet men det fanns.

Ok, men jag tycker att det är en väsentlig skillnad mot adblocker som fungerar "native" i Safari mot de tidigare lösningarna som jag antar inte fungerar i Safari. De gamla alternativen är totalt överspelade.

BTW: Jag har inte laddat ner appen för att se om jag har rätt i mitt antagande och tänker nog inte göra det heller.

Jag är inte principiellt emot systemet och har ingen annan lösning på finansiering av anything; jag vill bara slippa det rent personligen. Och eftersom få gör som jag och blockerar skiten så faller inte systemet ihop och jag kan fprtsätta att konsumera information utan skiten tack vare att andra inte blockerar skiten (många VILL t.o.m. ha skiten). Så - det är pefekt för mig - individualistiskt och skönt. Frihet. Min postlåda är också kemiskt ren från direktreklam tack vare en skylt på dörren och ändå frodas direktreklamföretagen...ty majoriteten bryr sig inte och en betydande del VILL ha reklamen.
Jag zappade förbi reklamen när jag hade TV också...utan att känna dåligt samvete och jag ville absolut inte "förbjuda"den...bara zappa förbi den...

Att med trix, kunskap och teknik rensa sitt liv från reklam är en mänsklig rättighet och det är inga lagar som bryts och man kan fortfarande vara en god medborgare och medmänniska. Jag känner t.o.m. en person som är med i Läkare utan gränser (han är nere i flyktingläger i Mellanöstern just nu) som hatar reklam...han har antireklamskylt på dörren och ad-blockers i varenda IT-mojäng han rör vid.

Det är ingen fara; världen går inte under om t.o.m. fler blockar skiten - det riktiga livet går vidare och solen går upp i morgon också. Dom som vill kränga grejer (jag själv kanske en vacker dag om jag uppfinner/skapar något jag vill kränga) kommer alltid att hitta vägar till potentiella kunder. Det löser sig.

Ursprungligen av EdvinT:

Hur vill du betala för journalistiskt material?

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag är inte principiellt emot systemet och har ingen annan lösning på finansiering av anything; jag vill bara slippa det rent personligen. Och eftersom få gör som jag och blockerar skiten så faller inte systemet ihop och jag kan fprtsätta att konsumera information utan skiten tack vare att andra inte blockerar skiten (många VILL t.o.m. ha skiten). Så - det är pefekt för mig - individualistiskt och skönt. Frihet. Min postlåda är också kemiskt ren från direktreklam tack vare en skylt på dörren och ändå frodas direktreklamföretagen...ty majoriteten bryr sig inte och en betydande del VILL ha reklamen.
Jag zappade förbi reklamen när jag hade TV också...utan att känna dåligt samvete och jag ville absolut inte "förbjuda"den...bara zappa förbi den...

Att med trix, kunskap och teknik rensa sitt liv från reklam är en mänsklig rättighet och det är inga lagar som bryts och man kan fortfarande vara en god medborgare och medmänniska. Jag känner t.o.m. en person som är med i Läkare utan gränser (han är nere i flyktingläger i Mellanöstern just nu) som hatar reklam...han har antireklamskylt på dörren och ad-blockers i varenda IT-mojäng han rör vid.

Det är ingen fara; världen går inte under om t.o.m. fler blockar skiten - det riktiga livet går vidare och solen går upp i morgon också. Dom som vill kränga grejer (jag själv kanske en vacker dag om jag uppfinner/skapar något jag vill kränga) kommer alltid att hitta vägar till potentiella kunder. Det löser sig.

Du verkar ha rätt rudimentär kännedom om krisen i branschen; Journalister sparkas på löpande band eftersom få vill betala (men ta del av) tjänsterna journalisterna levererar. Jag ställde en rak fråga som är ganska enkel att svara på egentligen. Personligen tror jag att vi går mot en utveckling där konsumenterna tvingas att ta del av annonser. Vill du läsa Aftonbladet, SvD eller DN på nätet? Fine, acceptera då gällande villkor, eller bli blockad från sidan.

Jag känner givetvis till allt det där (hänger intensivt med i mediadebatten sedan 6-7 år)...och accepterar givetvis att bli blockad från en sida pga att jag har ad-blocker (har aldrig hänt hittils dock). Du förstod troligtvis inte vad jag skrev i inlägget.

Ursprungligen av EdvinT:

Du verkar ha rätt rudimentär kännedom om krisen i branschen; Journalister sparkas på löpande band eftersom få vill betala (men ta del av) tjänsterna journalisterna levererar. Jag ställde en rak fråga som är ganska enkel att svara på egentligen. Personligen tror jag att vi går mot en utveckling där konsumenterna tvingas att ta del av annonser. Vill du läsa Aftonbladet, SvD eller DN på nätet? Fine, acceptera då gällande villkor, eller bli blockad från sidan.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag känner givetvis till allt det där (hänger intensivt med i mediadebatten sedan 6-7 år)...och accepterar givetvis att bli blockad från en sida pga att jag har ad-blocker (har aldrig hänt hittils dock). Du förstod troligtvis inte vad jag skrev i inlägget.

Vi har en bransch som är nära på i nära stående undergång - vilken har annonser som sista livlina. Det hindrar inte dig från att raljera om vilken mänsklig katastrof reklam är. Nej, världen går nog inte under om seriös journalistik går i graven. Men det är i det långa loppet en fara för demokratin.

Ursprungligen av EdvinT:

Du verkar ha rätt rudimentär kännedom om krisen i branschen; Journalister sparkas på löpande band eftersom få vill betala (men ta del av) tjänsterna journalisterna levererar. Jag ställde en rak fråga som är ganska enkel att svara på egentligen. Personligen tror jag att vi går mot en utveckling där konsumenterna tvingas att ta del av annonser. Vill du läsa Aftonbladet, SvD eller DN på nätet? Fine, acceptera då gällande villkor, eller bli blockad från sidan.

Men så har det alltid varit. Massmedia har alltid varit beroende av annonsintäkter. Det är inte annonserna som är det stora problemet. Det är spårningen och insamlandet av data kring mina surfvanor och min dator som är problemet.

Att om jag söker efter ett begrepp på en site så blir jag direkt överfallen av annonser om det när jag besöker nästa site.

Jag är ledsen. Jag ställer inte upp på det.

Sedan så kan vi också fråga oss hur mycket mervärde som produceras i diverse massmediala forum? det är få media som ger mig ett extra mervärde - eller ens ett mervärde...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-27 21:57
Ursprungligen av EdvinT:

Nej, världen går nog inte under om seriös journalistik går i graven.

Det vet vi ju.

På dessa aktuella siter har ju inte seriös journalistik synts till de senaste 15-20 åren.

Ursprungligen av zinned:

På dessa aktuella siter har ju inte seriös journalistik synts till de senaste 15-20 åren.

OK var och en har ju sin uppfattning av vad seriös journalistik innebär men lite magstarkt att påstå att dessa siter som det diskuteras här inte levererat någon seriös journalistik på nätet de senaste 15-20 åren är du nog rätt ensam om att anse.

Ursprungligen av Perobous:

inte levererat någon seriös journalistik på nätet de senaste 15-20 åren är du nog rätt ensam om att anse.

Inte alls. Svensk journalistik har inte haft någon som helst trovärdighet utanför bevakningsområdet "kändisars kärleksbekymmer" de senaste decennierna. Den som når upp åtminstone till halv normalbegåvning läser svenska journalisters alster enbart som en övning i lyteskomik; vilka slitna floskler ska återvinnas för att propagera för samma förljugna agenda den här gången? Processen är anmärkningsvärt lik den som skiljer de stackars satar som tror på något som avhandlas på syrefattiga personalmöten från dem som roar sig bäst de kan på sådana genom att spela bullshit bingo.

Skillnaden är förstås att man normalt får betalt för att bevista syrefattiga personalmöten...

Ursprungligen av GustafMA:

Inte alls. Svensk journalistik har inte haft någon som helst trovärdighet utanför bevakningsområdet "kändisars kärleksbekymmer" de senaste decennierna. Den som når upp åtminstone till halv normalbegåvning läser svenska journalisters alster enbart som en övning i lyteskomik; vilka slitna floskler ska återvinnas för att propagera för samma förljugna agenda den här gången? Processen är anmärkningsvärt lik den som skiljer de stackars satar som tror på något som avhandlas på syrefattiga personalmöten från dem som roar sig bäst de kan på sådana genom att spela bullshit bingo.

Skillnaden är förstås att man normalt får betalt för att bevista syrefattiga personalmöten...

En aning onyanserat - det finns trots allt ett antal bra siter såsom dn.se, svd.se med fler.

Ursprungligen av BlackSmp:

En aning onyanserat - det finns trots allt ett antal bra siter såsom dn.se, svd.se med fler.

Där kom dagens eufemism=)

Ursprungligen av GustafMA:

Inte alls. Svensk journalistik har inte haft någon som helst trovärdighet utanför bevakningsområdet "kändisars kärleksbekymmer" de senaste decennierna.

OK Känns som om du just erkänt att du bara läser skvaller och hoppar över all seriös journalistik som otvetydigt faktiskt har producerats i Sverige.
Att påstå det du gör är mest nys. Attjo surgubbe.

Vips:

Announcing the Acceptable Ads program

Hi, it's Michael, the creator of AdBlock. Pardon the interruption!

For years I have wanted to help make it easy for you to see useful ads and block annoying ones. I am excited to tell you that it's finally happening.

AdBlock is now participating in the Acceptable Ads program. Acceptable Ads defines strict guidelines to identify non-annoying ads, which AdBlock now shows by default. This way, you can help support your favorite websites -- and if you still want to block every ad, you can disable this easily.

Want more details?

I think you'll really like the change. Happy surfing!

Michael

PS: Why now? Well, I have always shared similar goals for the Web with the ad blocker Adblock Plus, who created the Acceptable Ads program. But I did not like the fact that they also control the program, because they are supported by some Acceptable Ads advertisers. Now, Adblock Plus will be transferring custodianship of Acceptable Ads to an impartial group of experts. I love this idea -- in fact, it was my wife Katie’s suggestion! Due to this change, I'm happy for AdBlock to join the program. As a result, I am selling my company, and the buyer is turning on Acceptable Ads. My long-time managing director will keep working with the new company. I believe this is a great thing for you users.

It's been an honor to make the Web a better place for you!

Ursprungligen av zinned:

Först hade vi Marco Arment med sin app "Peace" som han själv valde att dra tillbaka av tveksamma och mig veterligen fortfarande delvis okända anledningar.

Nu kommer nästa hit, gällande bästsäljaren Crystal, som nu meddelar att de ingått ett avtal som innebär att annonsföretag som betalar för sig kommer att vitlistas av honom. Användare har alltså betalat för appen för att bli av med annonser i sin browser men trots det kommer nu annonser från en potentiellt osinlig källa att välla in.

http://array.se/nyheter/annonsblockeraren-cry...

Fullkomligt bedrövligt. Tur man inte har köpt den appen.

Med tanke på hur pass mycket spekulationer som har förekommit inom ämnet samt utpekades av John Gruber som en informell gudfader av vissa så tror jag att det senaste avsnittet av The Talk Show med Marco Arment som gäst kan vara intressant att lyssna på.

Man behöver dock inte lyssna på alla 3 timmarna. Podcasten inleds med adblockerdiskussionen

the talk show EP 132

Jag upplevde det som väldigt intressant och upplysande. Ett av de bättre avsnitten på senare tidi

Ursprungligen av zinned:

Det gäller Safari och de appar som implementerar Safari-appen i sig själv. Kan inte vad det kallas men det kan utvecklarna här, som @grenhall , svara på

Tack. Missade detta eftersom jag inte varit inloggad på ett tag.

Chrome har väl fått använda sig av sin egen renderingsmotor tror det var det som ställde till det förut. Eller gjorde den långsam. Men det var rätt många år sedan. Gissar på att ad-blockers är Safari-specifikt då det ligger under Safari-inställningar och inte under integritetsskydd.

Bevaka tråden