Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam internetuppkoppling

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Behöver er hjälp med detta:

För ett par dagar sedan fick jag helt plötsligt stora problem med hastigheten i mitt wifi.
Jag har via Zitius bredband från Bahnhof, 30/30. När jag nu kollar hastigheten via Bredbandskollen kommer jag upp i 0,89/1,05 Mbit/s. Det går alltså knappt att surfa.

När jag klickar på wifi-symbolen samtidigt som jag håller ner alt får jag följande info:

Kanal 11 (2,4 GHz, 20 MHz)
RSSI: -53 dBm
Brus: -93 dBm
Tx-hastighet: 145 Mbit/s
PHY-läge: 802.11n
MCS-index: 15

Vad säger dess värden, är dom "normala"?

Jag kör en sladd från vägguttaget till min Airport. Har tyvärr ingen adapter hemma så jag kan inte testa att köra kabeln direkt till datorn(MacBook Pro) vilket jag antar att jag bör prova?

Vad säger ni, vad kan felet vara och finns det något jag kan göra med Airport för att lösa problemet?

Senast redigerat 2015-09-30 22:40
  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-09-29 20:39

Är mobilen lika långsam?

Ursprungligen av Hjopek:

Är mobilen lika långsam?

Försöker ladda ner appen för Bredbandskollen utan framgång så ja.

Lika långsamt med iPhone och iPad ca 2 m från Airport. Antar att jag får köpa en adapter för att testa med sladd direkt till datorn.

Standardknepen är enkla:
Starta om Airport
Prova med mobil/annan enhet
Om det finns, starta om fiberkonverter
Prova med kort avstånd till airport(1m max)
Dags att prova med kabel i airport + uttag/konverter. (eller bara ringa leverantör och kolla om dom känner till något fel).

Ursprungligen av skrotnisse92:

Standardknepen är enkla:
Starta om Airport
Prova med mobil/annan enhet
Om det finns, starta om fiberkonverter
Prova med kort avstånd till airport(1m max)
Dags att prova med kabel i airport + uttag/konverter. (eller bara ringa leverantör och kolla om dom känner till något fel).

Kollade någon cm från Airport med samma resultat. Bahnhof ska inte ha några driftstörningar i området och jag har haft problemet sen i helgen. Testar med kabel i morgon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-30 08:49
Ursprungligen av iUpptaget:

När jag klickar på wifi-symbolen samtidigt som jag håller ner alt får jag följande info:

Kanal 11 (2,4 GHz, 20 MHz)
RSSI: -53 dBm
Brus: -93 dBm
Tx-hastighet: 145 Mbit/s
PHY-läge: 802.11n
MCS-index: 15

Vad säger dess värden, är dom "normala"?

Detta berättar inget om statusen på din faktiska anslutning ut mot internet utan endast statusen på din lokala anslutning mot din router.

Ursprungligen av iUpptaget:

Hej,

Behöver er hjälp med detta:

För ett par dagar sedan fick jag helt plötsligt stora problem med hastigheten i mitt wifi.
Jag har via Zitius bredband från Bahnhof, 30/30. När jag nu kollar hastigheten via Bredbandskollen kommer jag upp i 0,89/1,05 Mbit/s. Det går alltså knappt att surfa.

När jag klickar på wifi-symbolen samtidigt som jag håller ner alt får jag följande info:

Kanal 11 (2,4 GHz, 20 MHz)
RSSI: -53 dBm
Brus: -93 dBm
Tx-hastighet: 145 Mbit/s
PHY-läge: 802.11n
MCS-index: 15

Vad säger dess värden, är dom "normala"?

Jag kör en sladd från vägguttaget till min Airport. Har tyvärr ingen adapter hemma så jag kan inte testa att köra kabeln direkt till datorn(MacBook Pro) vilket jag antar att jag bör prova?

Vad säger ni, vad kan felet vara och finns det något jag kan göra med Airport för att lösa problemet?

Uppdatering:

Efter att ha köpt en adapter för att kunna köra kabeln direkt i datorn kan jag konstatera att jag har full hastighet i uttaget. Efter att ha startat om både Airport Express och fiberomvandlaren kommer jag upp i ca 4/10 Mbit/s. Vad kan det vara som gör min Airport så långsam? Kan den helt enkelt gått sönder? Vad borde jag köpa om jag ska köpa nytt?

Ursprungligen av iUpptaget:

Uppdatering:

Efter att ha köpt en adapter för att kunna köra kabeln direkt i datorn kan jag konstatera att jag har full hastighet i uttaget. Efter att ha startat om både Airport Express och fiberomvandlaren kommer jag upp i ca 4/10 Mbit/s. Vad kan det vara som gör min Airport så långsam? Kan den helt enkelt gått sönder? Vad borde jag köpa om jag ska köpa nytt?

Har du första modellens airport express?

Prova en återställning först:
https://support.apple.com/sv-se/HT201945

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-01 15:55

(Borde snart få mängdrabatt för det här...)

Nåväl - blanda inte ihop länkhastighet (typiskt 10, 100, 1000Mbps eller 54, 150, 300, 667Mbps för wifi) med den hastighet som din router orkar med att förmedla ett nätverkspaket från ett interface till ett annat. Det betyder i praktiken att en Express är långsammare än en Extreme som är långsammare än en ASUS som är långsammare än en EdgeMAX osv osv. Det har alltså att göra med hur mycket kapacitet i form av CPU och bra (=effektiv) programvara inne i själva routern.

Bra lista på testade och jämförda enheter hittar du här.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Har du första modellens airport express?

Prova en återställning först:
https://support.apple.com/sv-se/HT201945

Vet faktiskt inte om det första modellen. Skulle gissa på att den har minst 4 år på nacken.

Tack, ska testa med en återställning.

Ursprungligen av iUpptaget:

Vet faktiskt inte om det första modellen. Skulle gissa på att den har minst 4 år på nacken.

Tack, ska testa med en återställning.

Det finns tre olika men teorin bakom dom är samma så det spelar nog ingen roll.

Antar att du provat med kabel i airport expressen också? (om det går, kom på version 3)

Ursprungligen av skrotnisse92:

Det finns tre olika men teorin bakom dom är samma så det spelar nog ingen roll.

Antar att du provat med kabel i airport expressen också? (om det går, kom på version 3)

Tror bara det finns ett uttag för kabel, den som kommer från väggen.

Ursprungligen av frazze:

(Borde snart få mängdrabatt för det här...)

Nåväl - blanda inte ihop länkhastighet (typiskt 10, 100, 1000Mbps eller 54, 150, 300, 667Mbps för wifi) med den hastighet som din router orkar med att förmedla ett nätverkspaket från ett interface till ett annat. Det betyder i praktiken att en Express är långsammare än en Extreme som är långsammare än en ASUS som är långsammare än en EdgeMAX osv osv. Det har alltså att göra med hur mycket kapacitet i form av CPU och bra (=effektiv) programvara inne i själva routern.

Bra lista på testade och jämförda enheter hittar du här.

Tack! Jag inser att jag inte kan räkna med samma hastighet genom min Airport men det jag undrar är vad jag ungefär borde kunna räkna med i hastighet?

1
Bevaka tråden