Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera Spotify Data som tar plats på hårddisken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

körde OmniDiskSweeper på datorn för att rensa hårddisken och såg att där var en stor mängd Spotify Data som tar upp plats. Min fråga är följande, kan man radera dessa filer riskfritt? Jag kan inte riktigt se vad det är för typ av filer. Kan det var spotify som har gjort någon form av egen säkerhetskopiering?
Bifogar bild. Tack på förhand, MC.

Det är din Spotify-musik. Raderar du den så lär den hämtas automatiskt vid behov.

Ursprungligen av hummel:

Det är din Spotify-musik. Raderar du den så lär den hämtas automatiskt vid behov.

Ok. Då rör jag inte de filerna. Tack för hjälpen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-30 20:08

40GB med spotify cache? Då har du rätt mycket ledigt på disken?

Ursprungligen av reboot81:

40GB med spotify cache? Då har du rätt mycket ledigt på disken?

Nej, det är väl inte direkt ont om plats på HDn, om man säger så. Mest nyfiken på vad det kan vara för nåt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-01 10:46

Det är lagring av låtar, en cache. Så om du spelar låt X så laddas den ner dit och lagras där så Spotify slipper ladda ner den igen nästa gång du ska spela låten. Nu går det inte längre manuellt justera hur mycket plats Spotifys cache tar upp på disken, men för var den satt till max 10% av ledigt utrymme.

Du kan riskfritt radera dessa filer, men räkna med försämrad prestanda när du ska spela låtar då de måste laddas ner igen på nytt.
En av/ominstallation av Spotify borde tomma den här mappen.
Enda skälet jag kan se för att radera dessa är om man prompt måste ha ledigt utrymme, eller om filerna tar upp plats fastän du har dåligt med utrymme på disken. Tex om funktionen i Spotify pajjar på något sätt, och du har 5GB ledigt på disken. Då ska inte din cache ligga på 40GB.

Hela mappen "Caches" är just temporär mellanlagring för div program och tjänster. Här lagras inget viktigt utan "bara" temporära filer.

Ursprungligen av reboot81:

Det är lagring av låtar, en cache. Så om du spelar låt X så laddas den ner dit och lagras där så Spotify slipper ladda ner den igen nästa gång du ska spela låten. Nu går det inte längre manuellt justera hur mycket plats Spotifys cache tar upp på disken, men för var den satt till max 10% av ledigt utrymme.

Du kan riskfritt radera dessa filer, men räkna med försämrad prestanda när du ska spela låtar då de måste laddas ner igen på nytt.
En av/ominstallation av Spotify borde tomma den här mappen.
Enda skälet jag kan se för att radera dessa är om man prompt måste ha ledigt utrymme, eller om filerna tar upp plats fastän du har dåligt med utrymme på disken. Tex om funktionen i Spotify pajjar på något sätt, och du har 5GB ledigt på disken. Då ska inte din cache ligga på 40GB.

Hela mappen "Caches" är just temporär mellanlagring för div program och tjänster. Här lagras inget viktigt utan "bara" temporära filer.

OT: Har iTunes en sådan cache när man spelar musik från AM och iTunes Match?

Ursprungligen av Megolon:

OT: Har iTunes en sådan cache när man spelar musik från AM och iTunes Match?

Det finns i cache i "/Users/namn/Library/Caches/com.apple.iTunes/SubscriptionPlayCache" på min dator, där låtarna ligger i undermappar och har filändelsen .m4p, men den är "bara" 1,5 Gb.

Ursprungligen av Mattias A:

Det finns i cache i "/Users/namn/Library/Caches/com.apple.iTunes/SubscriptionPlayCache" på min dator, där låtarna ligger i undermappar och har filändelsen .m4p, men den är "bara" 1,5 Gb.

Ok tack

Gjorde lite tester nu. När jag valde att göra ett par spellistor tillgängliga utan nätverk, så krympte storleken på Cachemappen och antalet filer minskade med de antal låtar som spellistorna innehöll. Alltså tas de låtarna bort från cachen och lagras istället någon annanstans för offline-lyssnande.

Men var? Jo, i /Users/namn/Music/iTunes/iTunes\ Media/Apple\ Music

Och för att ta bort dessa från offline-syncen, borde man inte bara kunna högerklicka på spellistan och välja "Ta bort från ..." eller liknande? Nä, det valet tycks inte finnas. Helt sonika slängde jag de mappar med synkade låtar som låg i Apple Music-mappen och startade om iTunes. Men då kan jag inte åter välja att göra en av de spellistorna tillgänglig utan nätverk. Dessutom försvann låtarna från iTunes, spellistan finns kvar men när jag klickar på en låt säger iTunes att den inte kunde hittas och frågar om jag vill ladda ner den på nytt.

Dock räcker det att trycka avbryt där så hämtas den ner från iCloud-musikbiblioteket igen. Och då kan man åter välja att göra den tillgänglig utan nätverk.

Kanske inte så ofta man behöver offline-synca spellistor på datorn, men kanske om man sitter på ett tåg eller flyg, inte har telefonen tillgänglig av någon anledning och vill lyssna på musik så kanske datorn är enda utvägen. Och sedan kanske man vill ta bort musiken från datorn för att spara plats, att bara kunna välja "ta bort från offline-sync" eller liknande hade varit smidigt, inte att köra min "hard-core-remove-way"

1
Bevaka tråden