Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidsbegränsad tillgång till AirPort för olika enheter?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2012-11-04 11:23

Högt ärade Mac-kollegor!

Jag har sökt efter ett enkelt sätt att begränsa tillgången för olika datorer och enheter till vår AirPort/TimeCapsule.

Finns det möjlighet att via AirPort-verktyget bestämma att enhet x får tillgång kl 8-17, men enhet y får tillång till det trådlösa nätverket dygnet runt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-04 11:28

Det tror jag inte, då är nog Föräldrakontrollen i datorn vägen att gå.

Edit: Usch, nu hade jag fel igen

Senast redigerat 2012-11-04 13:50
  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-11-04 11:50
Ursprungligen av wognum:

Högt ärade Mac-kollegor!

Jag har sökt efter ett enkelt sätt att begränsa tillgången för olika datorer och enheter till vår AirPort/TimeCapsule.

Finns det möjlighet att via AirPort-verktyget bestämma att enhet x får tillgång kl 8-17, men enhet y får tillång till det trådlösa nätverket dygnet runt?

Det går alldeles utmärkt, använder det själv för ett av barnen, fungerar hur bra som helst.
Så här går det till:

Alltså alla har tillgång till nätet dygnet runt, med det här lägger du till begränsningar mot valda enheter, så rör inte
"Obegränsat (förval)" den ska alltid vara där.

Ja, det går.

Starta Airport-verktyget -> Klicka på routern -> Redigera -> Nätverk -> Klicka i behörighetsstyrning -> Klicka på Tidsstyrd behörighetsstyrning...
Där kan du lägga till en dator. Du får fylla i beskrivning och MAC-adress (ett unikt nummer som nätverkskortet i datorn har) och sen kan du begränsa åtkomsten till det trådlösa på olika dagar och hela/delar av dagen.

MAC-adresserna för de anslutna datorerna ser du om du klickar på din Airport Extreme/TimeCapsule i Airport-verktyget. De siffror och bokstäver som står under trådlösa klienter är MAC-adresserna på de anslutna enheterna.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2012-11-05 09:30

Ni är för tusan enastående.
Stort tack!

Jag provar i eftermiddag.

  • Medlem
  • 2015-09-30 22:22

Airport time capture begränsa åtkomst

Ursprungligen av Hjopek:

Det går alldeles utmärkt, använder det själv för ett av barnen, fungerar hur bra som helst.
Så här går det till:

Alltså alla har tillgång till nätet dygnet runt, med det här lägger du till begränsningar mot valda enheter, så rör inte
"Obegränsat (förval)" den ska alltid vara där.

Om du har en dator i familjen som är kopplad till routern med ethernetkabel och vill begränsa just den datorn ?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-09-30 22:43
Ursprungligen av Tuut:

Om du har en dator i familjen som är kopplad till routern med ethernetkabel och vill begränsa just den datorn ?

Prova att gör likadant som ovan, borde inte vara olika om man har tråd eller-löst, men jag är ingen expert.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-01 07:39
Ursprungligen av Hjopek:

Prova att gör likadant som ovan, borde inte vara olika om man har tråd eller-löst, men jag är ingen expert.

Rubriken i verktyget är trådlösa klienter, så det ser lite svårt ut...

Ursprungligen av wognum:

Högt ärade Mac-kollegor!

Jag har sökt efter ett enkelt sätt att begränsa tillgången för olika datorer och enheter till vår AirPort/TimeCapsule.

Finns det möjlighet att via AirPort-verktyget bestämma att enhet x får tillgång kl 8-17, men enhet y får tillång till det trådlösa nätverket dygnet runt?

offtopic:

Men ännu ett bevis varför Apple är bäst. Verkar superenkelt.
På andra tredjepartsroutrar är det väldigt komplicerat vad jag vet.

1
Bevaka tråden