Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15" PowerBook G4 är "försvunnen"

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Appleåterförsäljare världen över rapporterar om hyllor som gapar tomma. PowerBook G4 är slutsåld. Ryktessiten ThinkSecret rapporterar att 15"-modellen bokstavligen försvunnit hos Apple-distributören IngramMicro i USA. Lagervolymen för 12"- respektive 17"-modellerna sägs mycket vara mindre än normalt. Även de Svenska återförsäljarna har få maskiner i lager. Ett exempel är inWarehouse, som enligt deras webbsite inte får in några nya 15"-modeller förrän den 1 september. De har två (2) exemplar i lager för närvarande, en 12" respektive en 17"-maskin. Även Macotekets webbplats skvallrar som samma sak. Inga 15"-modeller finns i lager och de beräknas inkomma om 24 dagar.

Av detta kan man dra slutsatsen att en ny generation PowerBook förmodligen är på gång. Visserligen har ryktessiterna i flera månader rapporterat om just detta, men det är inte förrän nu som det mesta faktiskt pekar på en uppdatering.

Senast redigerat 2003-08-18 10:30

Så.. lite.. pengar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 09:21

Så, vi kan förvänta oss en Apple-tisdag denna vecka? Låter spännande

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Så, vi kan förvänta oss en Apple-tisdag denna vecka? Låter spännande

Apple-tisdag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
Apple-tisdag?

Apple brukar statistisk sett oftast släppa nya prylar via AppleStore på tisdagar.

/M

Aha, borde ha insett det.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 11:02

Detta borde föregås av en presskonferens.
Hur som helst "blev vi av" med alla 15" TiBook. Fortfarande 6-8 veckor på samtliga PB. Irland hävdar bestämt att man lägga order som vanligt och att produkterna är desamma även i fortsättningen...men vad vet dom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 11:34

Nu måste det snart komma en ny 15", eller en uppgradering av hela linjen med betoning på mellanmodellen.
På tisdag är dagen D.
Det känner jag på mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 11:37

Det är en sanning i viss mån, Schuckert.

Men det går visst att få fram PB15 snabbare för oss ÅF.
Jag har t ex 5 st på väg in just nu, de kanske kommer idag.
Byggda under förra veckan...

Jag tycker det ändå är rätt skamligt att dom inte redan blivit uppdaterade... Verkar som om det är Motorola som strular.

Hur som helst, var det inte så att dessa nya revisioner av Powerbooks skulle vara asfräna eller någonting? Det var en snubbe här på forumet som snackade med en polare hos Apple som sa att dom var "skit coola". Ska man tro det, eller är det bara "+300mhz och lite till"-uppdatering?

  • Medlem
  • 2003-08-18 15:22

Ny grejer brukar även ofta komma på onsdagar, och på onsdag så är det ju den tjugonde...

Njae, det är väl främst tisdagar som Apple brukar använda för uppdatering, historiskt sett.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 17:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Det var en snubbe här på forumet som snackade med en polare hos Apple som sa att dom var "skit coola".

Haha. Det måste jag missat, och nu blev jag helt darrig igen.. Om detta är det sista som händer med PB-linjen i år och om SJ ska slippa få på örat så vill det till att de är ordentligt "skitcoola". För de lär ju köra G4. Och om det kommer PBG5:or redan nästa vår så tycker jag att YOTN är en liten flopp. Om nu inte vi får se tokfärgade iBooks till jul som tröst...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 18:21

Är det någon mässa eller keynote imorgon? (hänger inte riktigt med vad gäller events just nu) Det är en lite för stor nyhet att "bara" presentera på apple store. Eller så visar de mer på keynoten i paris, tillsammans med nån annan nyhet förstås...

Nej det är ingen mässa imorgon men Apple har ju smygsläppt uppdateringar förut.

Du kan alltid kolla in 99mac kalendern.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 18:28

Sant! Tänkte inte på kalendern :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 20:13

Har Apple någon gång bytt förstasida på apple.com så fort som de skulle vara tvungna att göra imorgon om nya PB15 nu kommer? Känns lite klumpigt om "Now Shipping" måste försvinna direkt. Om jag var Apple skulle jag vänta en stund.

"Now shipping" är väl inte så mycket att hänga i granen. G5:an i sig var ju den stora nyheten.

"Now shipping" känns mest som fyllnadsmassa i väntan på...

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Har Apple någon gång bytt förstasida på apple.com så fort som de skulle vara tvungna att göra imorgon om nya PB15 nu kommer? Känns lite klumpigt om "Now Shipping" måste försvinna direkt. Om jag var Apple skulle jag vänta en stund.

Apple brukar ibland ha ett gäng nyheter som dom rullar mellan, om man laddar om förstasidan kan den bytas ut mot en annan.

Angående imorgon: det finns inget utalat "event" från Apples sida, inte ens en presskonferens. Men Apple har flera gånger släppt uppdateringar rakt av utan något speciellt event. Så det ena utesluter inte det andra.

En oftast väldigt pålitlig källa är Think Secret och dom har nu en artikel om nya PB. Där står det att 15" och 17" kommer att uppdateras snart (men det behöver inte hända imorgon - det kanske kommer senare i veckan): It's unclear when Apple plans to announce the upgrades, but one Apple retail source said the new 15-inch and 17-inch models are expected to arrive later this week.

Men jag gissade ju tidigt på den 19:e, så jag håller mig till det och litar på min intuition (som om det skulle finnas en speciell macintuition ).

Där står även att PB 12" ska uppdateras, men att det kommer i september, separat.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 21:19

Hoppas du har rätt, men att Think Secret oftast är en väldigt pålitlig källa är väl at ta i?

Think Secret har nog haft bäst träffsäkerhet historiskt sett av alla macryktessajter. Sen har dom förstås inte alltid rätt, men det är sällan dom har dyngfel. MacRumors är min favorit, men Think Secret är också bra. Dom har riktiga källor, inte bara gissningar eller lösa rykten.

Edit: Jag vill förtydliga att det fortfarande är ryktessajter vi snackar om, så lita på dom helt och hållet ska man aldrig göra. Man ska alltid ha lite salt i närheten så man kan ta sig en nypa...

ny 15" kommer nog innan keynoten i paris (denna vecka förhoppningsvis) För på keynoten kommer han ha fullt upp med iTunes och ITMS för PC (demonstrera grejer på pc kan ju gå sådär) Hoppas kan man alltid...

Fortfarande inget på Apple Store, US...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 09:16

De brukar väl uppdatera kring 9 på morgonen tror jag (någon som har fört exakt statistik över detta oxå?) och med tanke på att US ligger minst 6 timmar efter oss så får vi nog lugna oss en stund. Även om det är svåårt. *rastlös*

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-19 10:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
De brukar väl uppdatera kring 9 på morgonen tror jag (någon som har fört exakt statistik över detta oxå?) och med tanke på att US ligger minst 6 timmar efter oss så får vi nog lugna oss en stund. Även om det är svåårt. *rastlös*

Nio timmar om det gäller västkusten, där Apple har sitt högkvarter.

Så vi får snällt bida vår tid...

Det blir Paris ändå va´?

  • Medlem
  • 2003-09-13 04:49

Det var jag som var 'snubben' som sa att apple skulle komma ut med något 'spektakulärt' om sex veckor.. och det var ca sex veckor sedan. De kommer med all sannorlikhet ut i Paris på tisdag. Men jag tror inte att det är G5 i dem. För apple så är allt 'spektakulärt', så det betyder nog bara aluminium, firewire2, usb2 osv.

Viktor

Är det dåligt eller bra..asså jag har själv aldrig andvänt det men va fan dåå..

Jag vet varför Steve Jobs sa att detta år var the Year of the Laptops. Han sa det i ett försök på att alla skulle förvänta coola nya iBooks och Powerbooks och enligt plan få oss alla att helt bli förvånade över utannonseringen av G5an i WWDC. Problemet? Franska Macbiduille (sp) startade rykterna många månader innan om att den var på väg, fler källor än dom också...

Känns som om Steve Jobs försök med att försöka lura oss har bara urartat sig totalt och blivit den exakta motsatsen. Först så bryr sig ingen om the year of the laptops utan för oss rykteläsare så blev the the year of the G5, på grund av dom stora rykterna som florerade på internet. Sen så har inte ens Apple uppdaterat en av deras bärbara datormodeller i snart 10 månader. Helt sjukt!

Year of the Laptop my ass!

Det verkar vara nära 100% klart att nya PowerBooks lanseras i Paris imorgon. Känns ganska givet.

Hoppas det blir en ordentlig uppdatering, och inte som iMacen förra veckan. Lamaste på länge...

Ny linje bildskärmar också kanske? Panther releasedatum? iTunes för Windows och iTunes Music Store för Europa? Han måste ju ändå säga något om statusen där, han är trots allt i Paris.

Bevaka tråden