Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X El Capitan är här

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple släpper det nya operativsystemet OS X El Capitan för Mac i form av en gratis uppdatering som nu finns tillgänglig.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-09-30 20:43

Tankas hem i stabila 10MB/s, ska bli spännande!

En dealbreaker. Om någonsin använder Office 2011 och får det att funka vore väldigt tacksamt. Måste vänta tills detta blir bekräftat. Happy trail and error!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-30 20:57
Ursprungligen av D_Odell:

En dealbreaker. Om någonsin använder Office 2011 och får det att funka vore väldigt tacksamt. Måste vänta tills detta blir bekräftat. Happy trail and error!

Enligt den här sidan på Microsoft så skall det fungera...

Lycka till!!

  • Medlem
  • Götene
  • 2015-09-30 21:10

Står bara Hämtar, kan man se hur långt den har kommit i nedladdningen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-30 21:13
Ursprungligen av Swift:

Tankas hem i stabila 10MB/s, ska bli spännande!

Lyllo dig, jag får bara ner 4,5MB/s

Ursprungligen av Zitram:

Står bara Hämtar, kan man se hur långt den har kommit i nedladdningen?

Om du går in under köpt ser du hur mycket du laddat ner

  • Medlem
  • Götene
  • 2015-09-30 21:19
Ursprungligen av memnon:

Om du går in under köpt ser du hur mycket du laddat ner

Tack Men då säger jag God Natt till er nu

  • Medlem
  • 2015-09-30 21:50
Ursprungligen av Mesch:

Lyllo dig, jag får bara ner 4,5MB/s

Lyckan var kort, fick för mig att starta om datorn pga en installation, nu står den som pausad och går ej att ändra.

  • Medlem
  • 2015-09-30 21:52

Går sjukt segt här! Passerar två timmars nedladdning nu men har fortfarande 1GB att plocka hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-30 22:12
Ursprungligen av Swift:

Lyckan var kort, fick för mig att starta om datorn pga en installation, nu står den som pausad och går ej att ändra.

Medan jag precis är klar med installationen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-30 22:13

Den funkar fint på min MacBook Air 2011. Dock får jag inte upp något väder då jag skriver Weather Stockholm i Spotlight. Funkar väder för er?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-09-30 22:16

Är det vettigt att uppdatera på en gammal 13" Air från 2011 eller är det mer prestandakrävande än Yosemite?

Ursprungligen av ducedo:

...är det mer prestandakrävande än Yosemite?

Nej, tvärtom.

Ett litet utdrag ur Macrumors artikel om El Capitan:
"...Under-the-hood improvements in El Capitan also make a number of apps and processes on the Mac faster, and the introduction of Metal makes system-level graphics rendering 40 percent more efficient..."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, tvärtom.

Ett litet utdrag ur Macrumors artikel om El Capitan:
"...Under-the-hood improvements in El Capitan also make a number of apps and processes on the Mac faster, and the introduction of Metal makes system-level graphics rendering 40 percent more efficient..."

Just Metal fungerar dock tyvärr bara på Mac-datorer från 2012 eller senare. Men spontant känns ändå El Capitan minst lika snabbt som Yosemite, även på äldre datorer.

  • Medlem
  • 2015-09-30 23:00

Efter 3 timmar fick jag ett meddelande att skiten inte gick att hämta.

Ursprungligen av Dalle:

Efter 3 timmar fick jag ett meddelande att skiten inte gick att hämta.

Fick samma meddelande, Vad ska man göra då?

Ikonerna på skrivbordet (15-tums MacBook Pro Retina, 2,8 GHz) vill inte ligga intill vänsterkanten längre, det är som om jag förlorat en diagonal rad med ikoner. Platsmässigt alltså. (Dvs om man tar "Ordna" så lämnas en tom diagonal rad på vänster sida på skrivbordet, fast man lagt ikonerna där, som istället borde justeras bara.)

Någon med samma problem?

  • Medlem
  • 2015-09-30 23:19
Ursprungligen av JOHN:

Fick samma meddelande, Vad ska man göra då?

Försöka ladda ner senare när trycket på servrarna minskar.

Ursprungligen av Dalle:

Försöka ladda ner senare när trycket på servrarna minskar.

Ja testar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-30 23:28

Som vanligt ska man ta det lugnt med större OS-uppdateringar. Tydligen finns många problem med flera program, bla Logic X och FCPX.

http://www.fcp.co/final-cut-pro/articles/1724...

Oklart om Adobe gått ut med något officiellt men jag kan tänka mig de kan få problem också.

Funkade finfint att ladda ner, tog ungefär 10 min att tanka med min 50mbit lina, och ytterligare 30 min att installera på min 2014 MBPr 13".

Tyvärr är det få funktioner som finns för svenska användare. Så som bättre Spotlight och integrerad mail/kalender funkar endast om man har amerikansk region inmatad, vilket jag tycker är tråkigt. Jag har OSX på engelska men behöver svenska regioninställningar för att det är smidigast. Känner mig aningen lurad på en del funktioner med andra ord. Det gäller även utlovade funktioner i iOS, men det är en annan tråd. Nu får Apple börja inse att de är i en global marknad och inte utveckla tjänster endast ett fåtal av deras regioner kan använda.

Ursprungligen av Erik.dv:

Som vanligt ska man ta det lugnt med större OS-uppdateringar. Tydligen finns många problem med flera program, bla Logic X och FCPX.

http://www.fcp.co/final-cut-pro/articles/1724...

Oklart om Adobe gått ut med något officiellt men jag kan tänka mig de kan få problem också.

Det finns absolut INGA ursäkter för något så stort som FCPX att inte ha uppdateringar redo samma dag som El Capitan lanseras. Det har för bövelen funnits utvecklarversioner av systemet sedan länge. Ren och skär lathet, kallas det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-01 05:18

Hittade den här guiden på Arstechnica. Här beskrivs hur man gör en bootbar USB-sticka med El Capitan inkl recovery-partition.

Assuming that you have the OS X El Capitan installer in your Applications folder and you have a Mac OS X Extended (Journaled)-formatted USB drive named "Untitled" mounted on the system, you can create an El Capitan install drive by typing the following command into the Terminal.

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

The command will erase the disk and copy the install files over. Give it some time, and your volume will soon be loaded up with not just the OS X installer but also an external recovery partition that may come in handy if your hard drive dies and you're away from an Internet connection.

Whichever method you use, you should be able to boot from your new USB drive either by changing the default Startup Disk in System Preferences or by holding down the Option key at boot and selecting the drive. Once booted, you'll be able to install or upgrade Yosemite as you normally would.

http://arstechnica.com/apple/2015/09/how-to-m...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-01 07:18
Ursprungligen av Segas:

Det finns absolut INGA ursäkter för något så stort som FCPX att inte ha uppdateringar redo samma dag som El Capitan lanseras. Det har för bövelen funnits utvecklarversioner av systemet sedan länge. Ren och skär lathet, kallas det.

Förutom om OS:et faktiskt lider av buggar.

Citat:

Jag skulle inte köra El Capitan på produktionsmaskiner. Problem med Open Cl, stora problem med ljudkortsdrivers, VST-pluggar som kraschar, mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-01 08:01
Ursprungligen av Chaosstar:

Ikonerna på skrivbordet (15-tums MacBook Pro Retina, 2,8 GHz) vill inte ligga intill vänsterkanten längre, det är som om jag förlorat en diagonal rad med ikoner. Platsmässigt alltså. (Dvs om man tar "Ordna" så lämnas en tom diagonal rad på vänster sida på skrivbordet, fast man lagt ikonerna där, som istället borde justeras bara.)

Någon med samma problem?

Ja,

Högerklick på skrivbordet,sortera efter, "inget"

Så funkar det utmärkt igen!

Ursprungligen av Christian-:

Så som bättre Spotlight och integrerad mail/kalender funkar endast om man har amerikansk region inmatad.

Integrerad kalender funkar med svensk region, men det kräver att informationen om mötestiden är skriven på engelska.

Ursprungligen av henke12:

Ja,

Högerklick på skrivbordet,sortera efter, "inget"

Så funkar det utmärkt igen!

Var redan ibockat, förändrar ingenting.
Mysko.

Senast redigerat 2015-10-01 13:37
  • Medlem
  • 2015-10-01 09:54

Om man vill göra en helt ren installation av nya El Capitan, men inte vill fibbla i Terminalen för att få till en boot-disk så har Diskmaker X precis släppt en ny version för att göra en bortbar sticka/disk. Provade precis och det fungerade utmärkt.

#Nyhetstips ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-01 09:55
Ursprungligen av Dalle:

Om man vill göra en helt ren installation av nya El Capitan, men inte vill fibbla i Terminalen för att få till en bortbar disk så har Diskmaker X precis släppt en ny version för att göra en boot-bar USB-sticka. Provade precis och det fungerade utmärkt.

#Nyhetstips ?

Märkligt Apple ska göra sådant här så krångligt.

Bevaka tråden