Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkla recept!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan ni ge mig lite tips på vad jag ska äta ikväll? Har ni något gryyyymt recept så skriv det gärna här (Det ska vara lätt;))

Koka valfri pasta, bryn kyckling i lagom stora bitar, blanda pasta och kyckling med pesto och en skvätt grädde så det blir en härligt krämig rätt. Vill du göra det mer avancerat kan man kasta i lite soltorkade tomater och pinjenötter också.

Bruna bönor med stekt fläsk! Stek fläsket i ugnen så går det snabbt och utan stänk. Piffa bönorna med vinäger och sirap så du får en härlig sötsur touch på dem! Supergott och superenkelt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-15 17:47

Florence Dumas dip, låter krångligt, men går lätt att göra. Med nachos-chips och guacamole!
http://alltommat.se/recept/mexikanskt-dip-flo...

Vad blev det?

Ungkarlsspecialen:
Koka pasta (obs 10mins pasta)
Släng i en bit falukorv (behöver ej skivas men behövs om man ska ha kort-tids pasta)
Släng i fryst broccoli
Salta!
Vänta 10minuter och gör något annat.
Häll bort allt vatten med hjälp av locket.

Serveras förslagsvis med ett glas mjölk och ketschup(eller valfri sås)! Notera att man får i sig hela kostcirkeln trots minimalt arbete!

Ursprungligen av Hebbesailor:

Vad blev det?

Kycklingpestopastan blev det Blev jättegott! Kul med alla recept Måste verkligen bli lite bättre i köket.

Ursprungligen av Hebbesailor:

Bruna bönor med stekt fläsk! Stek fläsket i ugnen så går det snabbt och utan stänk. Piffa bönorna med vinäger och sirap så du får en härlig sötsur touch på dem! Supergott och superenkelt!

Mums! Låter ju jättegott, jag funderar faktiskt på att göra något med fläsk ikväll då jag äter det så sällan. De här raggmunkarna med fläsk låter ju rätt lätt gjort, http://www.vinochmatguiden.se/recept/per-morberg/raggmunk-med-flask

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-09-17 17:21

Inget recept men en god maträtt! Stekt salt sill med kokt potatis och löksås.

Ursprungligen av joakimo:

Inget recept men en god maträtt! Stekt salt sill med kokt potatis och löksås.

Det tror jag inte att jag har testat. Stekt strömming har jag ju ätit men inte sill

Ikväll så tänkte jag göra korv stroganoff Vad brukar ni ha till det? Ris eller pasta? Kan tycka att det är svårt att koka ris.

Ursprungligen av Bellsing:

Ikväll så tänkte jag göra korv stroganoff Vad brukar ni ha till det? Ris eller pasta? Kan tycka att det är svårt att koka ris.

Jag kör med ris. Beror lite på vad för sorts ris man har hemma, men särskilt svårt är det inte. Jag mäter upp vatten och salt och kokar upp det, häller i riset och sänker värmen lite. Det ska bubbla lite, men inte stormkoka och så håller jag ett öga på det så att det inte kokar torrt. Kanske 15-20 minuter totalt.

Finns ju ris som är förpackat i påsar som är superenkelt att koka också. Då lägger man bara ner portionspåsen i en stor kastrull med vatten och kokar det så lång tid som de rekommenderar. Finns ingen risk att det kokar torrt/fast då.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-09-28 17:34

Vi kör med en riskokare här hemma. Bra resultat varje gång.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag kör med ris. Beror lite på vad för sorts ris man har hemma, men särskilt svårt är det inte. Jag mäter upp vatten och salt och kokar upp det, häller i riset och sänker värmen lite. Det ska bubbla lite, men inte stormkoka och så håller jag ett öga på det så att det inte kokar torrt. Kanske 15-20 minuter totalt.

Finns ju ris som är förpackat i påsar som är superenkelt att koka också. Då lägger man bara ner portionspåsen i en stor kastrull med vatten och kokar det så lång tid som de rekommenderar. Finns ingen risk att det kokar torrt/fast då.

Tack så mycket Jag ska öva lite på det! Påsar vill man ju helst slippa.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-30 19:26
Ursprungligen av lasselu:

Vi kör med en riskokare här hemma. Bra resultat varje gång.

Riskokare is 'da shit'!
Vi har en med timer och en massa program för olika rissorter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-30 19:42

Ikväll blir det äggteddy; vispa äggulor med socker, tillsätt Cointreau.
Kan det bli enklare?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-30 20:12
Ursprungligen av kenjon:

Ikväll blir det äggteddy; vispa äggulor med socker, tillsätt Cointreau.
Kan det bli enklare?

Halkade fingrarna möjligen? Teddy?
Aningen lätt middag, en rejäl middag kräver stout!

Några tips på bra köttbullar till julbordet? Jag funderar på att göra på högrev

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-12-17 18:26
Ursprungligen av Bellsing:

Några tips på bra köttbullar till julbordet? Jag funderar på att göra på högrev

Prova en sats köttbullar innehållande ansjovis eller sardeller kanske?

Här finns ett exempel.

Valfri pasta, två burkar tonfisk i olja, lök, kapris, olivolja.

Stek allt samman och lägg till kapriserna sist. På med pastan! Sjukt gott! Lite godare, häll på lite vitt vin!

Hej jag satt och funderade med en kompis om vilka olika "veckomatdagar" vi har i Sverige. Som idag på torsdag så är det ju ärtsoppa och pannkakor. Vad har vi mer för dagar i veckan och varför har vi dom? Någon kunnig?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-28 15:21
Ursprungligen av Bellsing:

Hej jag satt och funderade med en kompis om vilka olika "veckomatdagar" vi har i Sverige. Som idag på torsdag så är det ju ärtsoppa och pannkakor. Vad har vi mer för dagar i veckan och varför har vi dom? Någon kunnig?

"…det medeltida Europa, där katolicismen var den rådande religionen, firades fredagen som fastedag till åminnelse av Kristi lidande på korset. Detta innebar, även i Sverige och Danmark, att man inte fick äta kött. På torsdagen gällde det således att föda sig ordentligt, så att man klarade av försakelsens fredag. Därav frossandet i den närande ärtsoppan." -länk

  • Medlem
  • 2016-01-28 18:32

Italiensk glass
1 Burk Kondenserad mjölk
5 dl Grädde
Vaniljstång eller pulver
Vispa med kraftig visp så det bildas toppar som faller ned när man lyfter vispen
Smaksätt med vad man vill tex kakao för choklad
In i frysen i 4 timmar
Sedan har man något gott efteråt

2-dagars kalops med makaroner

Gör en ordentlig laddning kalops eller köp färdig beroende på humör.
Koka upp ordentligt med makaroner (ex. kungsörnen idealmakaroner).

Blanda allt ordentligt och låt det stå och sjunka in.

En del skulle nog äta det vid det här laget.
Men jag fyller burkarna och äter först dagen efter.

Nu är man hungrig igen. Falukorv hade ju varit gott

1
Bevaka tråden