Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Iphone 6S och 6S Plus

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Helt iskallt. 6an är för klumpig för min smak och så slår Apple till med en större och tyngre modell. Det är bara att konstatera att jag inte är målgruppen för Apple längre. Jag tar min 5S och avgår i det tysta.

iPhone Air

Ursprungligen av papa_keno:

Helt iskallt. 6an är för klumpig för min smak och så slår Apple till med en större och tyngre modell. Det är bara att konstatera att jag inte är målgruppen för Apple längre. Jag tar min 5S och avgår i det tysta.

Ja, jag är också en av dem som gärna sett en iPhone Air i år. 4" med samma prestanda som 6:an. Nu blir det att vänta på 7:an istället.

Men min fru uppgraderar nog från 5s iaf

För den som undrar så är 6s 0,2 mm tjockare och väger 143 g, 14 g mer än 6:an. Som jämförelse vägde 2g och 3g 135 g, 4s 140 g och 5 112 g. Just vikten lär knappast vara en deal breaker, men den kommer definitivt kännas annorlunda i handen. Plus-modellen är 0,1 mm tjockare och 20 g tyngre.

Undrar bara vad viktökningen består i? Nya alu-legeringen är inte tyngre i sig, och de som fick tag i preproduction-chassit konstaterade att det var 2 gram lättare än 6:ans trots förstärkningar. Ska man misstänka taptic engine, tro? Eller nya glaset?

Ursprungligen av Samuel K:

För den som undrar så är 6s 0,2 mm tjockare och väger 143 g, 14 g mer än 6:an. Som jämförelse vägde 2g och 3g 135 g, 4s 140 g och 5 112 g. Just vikten lär knappast vara en deal breaker, men den kommer definitivt kännas annorlunda i handen. Plus-modellen är 0,1 mm tjockare och 20 g tyngre.

Undrar bara vad viktökningen består i? Nya alu-legeringen är inte tyngre i sig, och de som fick tag i preproduction-chassit konstaterade att det var 2 gram lättare än 6:ans trots förstärkningar. Ska man misstänka taptic engine, tro? Eller nya glaset?

Taptic engine gissar jag. Om den nu ser ut som den visades.

Ursprungligen av oldpeer:

Besviken på att Apple inte släppte nya skärmar med bättre upplösning. Och att kameran faktiskt inte verkar vara vassare än i t.ex Samsung Galaxy S6. 3D Touch är rätt häftigt, men inte tillräckligt för att motivera att byta kan jag känna.

Håller med min gamla Lumia 920 har ju krispigare skärm än 6s...
/

Ursprungligen av keptang:

På den sidan kan man också läsa att 6s och 6s Plus kräver iTunes 12.3.

Det kommer alltså en uppdatering av iTunes inom kort (senast 25/9).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-10 10:56
Ursprungligen av keptang:

Bara två modeller denna gången.
Någon som har koll och kan tyda om USA kommer ha samma modell som vi?

Citat:

Cellular and Wireless
Model A1633*
Model A1634*
LTE (Bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 27, 28, 29, 30)
TD-LTE (Bands 38, 39, 40, 41)
TD-SCDMA 1900 (F), 2000 (A)
UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1700/2100, 1900, 2100 MHz)
GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)
Model A1688*
Model A1687*
LTE (Bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 27, 28, 29)
TD-LTE (Bands 38, 39, 40, 41)
TD-SCDMA 1900 (F), 2000 (A)
CDMA EV-DO Rev. A (800, 1700/2100, 1900, 2100 MHz)
UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1700/2100, 1900, 2100 MHz)
GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)
All models
802.11a/b/g/n/ac Wi‑Fi with MIMO
Bluetooth 4.2 wireless technology
NFC

Ursprungligen av Json_81:

Bara två modeller denna gången.
Någon som har koll och kan tyda om USA kommer ha samma modell som vi?

USA har två modeller, med CDMA (1687/1688) och utan (1633/1634).

Så vi lär få 1633/1634.

Ursprungligen av keptang:

USA har två modeller, med CDMA (1687/1688) och utan (1633/1634).

Så vi lär få 1633/1634.

Det brukar väl vara tvärtom? Det är CDMA telefonen som är "worldphone" så jag tror (utan att titta på Apples sida) att det är 1687/1688.

Edit: Eller så kommer det en till modell? A1586 (Iphone6) som vi har nu har i alla fall CDMA-kapacitet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det brukar väl vara tvärtom? Det är CDMA telefonen som är "worldphone" så jag tror (utan att titta på Apples sida) att det är 1687/1688.

Kan vara, har inte kollat på förra årets, men det blir enklare iallafall med bara två modeller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 15:44
Ursprungligen av kenjon:

Kommer till Sverige om en dryg månad, skulle bli förvånad annars.

Gissar själv på en knapp månad, 2/10.

Blir köp för mig på en 6s.

Sålde min iphone 6 128gb och köpte galaxy s6 när den kom.
Ångrade mig efter ungefär tre veckor

Går på samma nit med jämna mellanrum men hittar alltid tillbaka till iphone till slut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-11 08:46
Ursprungligen av C.Barrow:

Blir köp för mig på en 6s.

Sålde min iphone 6 128gb och köpte galaxy s6 när den kom.
Ångrade mig efter ungefär tre veckor

Går på samma nit med jämna mellanrum men hittar alltid tillbaka till iphone till slut

Nyfiken fråga, vad mer exakt var det som fick dig att sälja 6:an och gå över till Galaxy?

4k på en mobil, tycker dom kunde lagt krutet på nått annat istället?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-11 12:21
Ursprungligen av CekariYH:

4k på en mobil, tycker dom kunde lagt krutet på nått annat istället?

Inte mycket krut att lägga, 8MP som de äldre telefonerna har är nästan 4K, handlar ju bara om att systemet ska orka spara bilderna tillräckligt fort.

Ursprungligen av xms67:

Nyfiken fråga, vad mer exakt var det som fick dig att sälja 6:an och gå över till Galaxy?

Öppenheten med Android, snygg design och en snabb och bra kamera.

Galaxy s6 är en bra smartphone men helheten iphone levererar (appars utformning, smidigheten och att appar i stort sett aldrig krashar) är mer finputsad och lockar mig mera i längden ?

Jag är nyfiken på hur Taptic Engine kommer att fungera, hoppas de lägger till fler smarta användningsområden för den. Är den lika bra som i MacBook så kommer det betyda mycket för känslan och feedback när man använder iOS.

  • Medlem
  • 2015-09-13 10:27
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag är nyfiken på hur Taptic Engine kommer att fungera, hoppas de lägger till fler smarta användningsområden för den. Är den lika bra som i MacBook så kommer det betyda mycket för känslan och feedback när man använder iOS.

Ja nya Taptic och 3D Touch mycket intressant skall bli kul att testa i butik när de dyker upp

Hade hoppats att någon av alla hands on videos som ligger på YouTube skulle ta upp det. Frågan är varför ingen säger något om det? Ingen skillnad från tidigare? ?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Hade hoppats att någon av alla hands on videos som ligger på YouTube skulle ta upp det. Frågan är varför ingen säger något om det? Ingen skillnad från tidigare? ?

Alla som vet något eller provar den nu har skrivit på en NDA (non disclosure agreement) om att inte säga något innan en viss tidpunkt. Nu minns jag inte när de brukar lyfta på embargot men det är samma scenario varje gång.

Ursprungligen av BlackSmp:

Alla som vet något eller provar den nu har skrivit på en NDA (non disclosure agreement) om att inte säga något innan en viss tidpunkt. Nu minns jag inte när de brukar lyfta på embargot men det är samma scenario varje gång.

Tänkte mest på de som var på eventet och sedan la ut hands on, de berättar ju mycket om kameran, 3D Touch och annat men inget om Taptic Engine. De lär inte ha skrivit på en NDA för det?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tänkte mest på de som var på eventet och sedan la ut hands on, de berättar ju mycket om kameran, 3D Touch och annat men inget om Taptic Engine. De lär inte ha skrivit på en NDA för det?

Jag misstänker att det är svårare att få grepp om på hands-on delen under den begränsade tid man har på sig.

Coolt!

Blir intressant att se en uppföljning på den videon om en vecka! Häftigt att de klarade vatten så pass bra..

  • Medlem
  • 2015-09-27 18:51
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Blir intressant att se en uppföljning på den videon om en vecka! Häftigt att de klarade vatten så pass bra..

Även 6 och 6 plus klarade denna typen av vattentest bra. Sony har dragit tillbaka sin "uppmaning" att fotografera under vatten. Ytterst intressant med 6s och 6s plus

Såg att det finns en uppföljningsvideo nu, 48 timmar senare fungerar fortfarande allt på telefonerna. Finns ett streck på 6S skärm, men det är allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-28 09:53
Ursprungligen av xms67:

Funderar fortfarande på vikten. Det är den tyngsta iPhone som tillverkats tror jag. Blir den inte för tung?

Några gram hit eller dit inget du kommer att märka om du inte undermedvetet bestämt dig i förväg att lägga märke till det, om du håller 140 gram eller 150 gram or whatever i handen kan väl inte vara det helt avgörande för ditt beslut om ny telefon ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-28 22:20
Ursprungligen av cubeis:

Några gram hit eller dit inget du kommer att märka om du inte undermedvetet bestämt dig i förväg att lägga märke till det, om du håller 140 gram eller 150 gram or whatever i handen kan väl inte vara det helt avgörande för ditt beslut om ny telefon ?

Om det skulle handla om 10 gram går det väl att påstå att skillnaden inte är så stor. Men min 5S väger 112g, en 6:a 129g och en 6S 143g. För mig blir det en ökning på 31g. Det är trots allt mer än 25% mer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-28 22:44

Du får väl börja träna på gym.

Ursprungligen av xms67:

Om det skulle handla om 10 gram går det väl att påstå att skillnaden inte är så stor. Men min 5S väger 112g, en 6:a 129g och en 6S 143g. För mig blir det en ökning på 31g. Det är trots allt mer än 25% mer.

Då skulle jag vara mer fundersam över den ökade volymen än vikten. Telefonen är större så det är naturligt att den blir tyngre. Men jag upplever som att den känns lättare pga att vikten sprids över en större volym.

Bevaka tråden