Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken ej original Lightning laddare?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-09-27 11:22

Mina lightning-laddare försvinner alltid och jag funderar därför på att köpa på mig ett gäng billigare - även i olika färger så dom skiljer sig från mängden när hela släkten är samlad med sina hundra laddare.

Frågan är då - hur billiga vågar man köpa? Det finns ju från 17 kr och uppåt. På en del står det att dom är kompatibla med iOS9 vilket känns som en bra grej. Men när spelar det roll? Jag synkar aldrig med datorn utan använder bara sladden till att ladda. Spelar det då roll vilket iOS dom klarar? Kan det vara så att dom inte ens laddar om dom inte stöds av senaste iOSet? Och ska man leta efter någon särskild märkning om dom även ska klara att ladda iPad (mini).

Det jag ska ladda är iPhone 6, iPad mini (1:a gen) och en iPad mini (2:a gen).

Exempelvis har jag spanat in den här: https://fyndiq.se/mobil-surfplattor/laddare/#...

Senast redigerat 2015-09-27 16:23

Köp alltid original! De 150:- du eventuellt sparar på en billig laddare ter sig ganska futtiga om laddaren tar fyr och hemmet brinner ner, för att inte tala om ifall någon inte klarar sig ut. Själv har jag typ ett dussin originalladdare, plus 4 laddare till min Apple Watch.

Är du ute efter kabel, AC-adaptern eller bägge?

AC-adaptern måste vara säkerhetstestad och godkänd för att ens få säljas, så bara du inte köper nåt hembygge på nätet så borde det gå bra. Behöver inte vara Apple; vilken som helst går bra så länge den har en USB-port. Apples variant ger 5 W. Högre för iPad. Alltid 5 V.

Sen finns det många lightning-kablar att välja mellan. De bör ha en sån där "Made for iPhone"-märkning så vet du att de funkar, men jag har aldrig hört talas om att det skulle krävas en viss version av iOS.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-27 13:58
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-09-27 21:19
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Är du ute efter kabel, AC-adaptern eller bägge?

AC-adaptern måste vara säkerhetstestad och godkänd för att ens få säljas, så bara du inte köper nåt hembygge på nätet så borde det gå bra. Behöver inte vara Apple; vilken som helst går bra så länge den har en USB-port. Apples variant ger 5 W. Högre för iPad. Alltid 5 V.

Sen finns det många lightning-kablar att välja mellan. De bör ha en sån där "Made for iPhone"-märkning så vet du att de funkar, men jag har aldrig hört talas om att det skulle krävas en viss version av iOS.

Gäller bara kablar! Adapters har jag ett gäng

Vad det inte du som hade en laddare som din son brände sig på?
När ska du lära dig?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-09-27 22:11
Ursprungligen av Megolon:

Vad det inte du som hade en laddare som din son brände sig på?
När ska du lära dig?

Jo, det var jag - men det var en MBP-laddare. Dock är det bl.a. just därför jag ställer frågor här. Är det ok att göra utan att bli bemött med stöddiga kommentarer?

Jag gillar Apple, men tänker att det finns andra där ute som kan göra en enkel USB-sladd. I det här fallet handlar det ju bara om själva kabeln - ej adaptern. Känns inte som en lika komplicerad konstruktion som en magsafe-laddare.

Bara för att en icke-apple-produkt är dålig så behöver inte alla icke-apple-produker vara det. Vissa är säkert t.o.m. bättre.

Ursprungligen av Hallon:

Jo, det var jag - men det var en MBP-laddare. Dock är det bl.a. just därför jag ställer frågor här. Är det ok att göra utan att bli bemött med stöddiga kommentarer?

Jag gillar Apple, men tänker att det finns andra där ute som kan göra en enkel USB-sladd. I det här fallet handlar det ju bara om själva kabeln - ej adaptern. Känns inte som en lika komplicerad konstruktion som en magsafe-laddare.

Bara för att en icke-apple-produkt är dålig så behöver inte alla icke-apple-produker vara det. Vissa är säkert t.o.m. bättre.

Jag ställde frågan för att jag inte var säker och orkade inte söka

Spelar ingen roll att det bara gäller en kabel. Är det en dåligt konstruerad kabel finns risken att du förstör den enhet du ansluter till den.
Det behöver inte men är det en licensierad produkt till Apple enheter är den garanterad av bättre kvalitet.

Vilka är bättre?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-09-27 22:45
Ursprungligen av Megolon:

Jag ställde frågan för att jag inte var säker och orkade inte söka

Spelar ingen roll att det bara gäller en kabel. Är det en dåligt konstruerad kabel finns risken att du förstör den enhet du ansluter till den.
Det behöver inte men är det en licensierad produkt till Apple enheter är den garanterad av bättre kvalitet.

Vilka är bättre?

Jag vet inte vilka som är bättre - det är därför jag frågar här. Men t.ex. så finns ju de som gör extra tjocka samt välbyggda kring kontakten för att vara mer slittåliga. Dessutom skulle jag gärna ha en längre. Det ihop med vad jag nämnt i mitt första inlägg gör att jag överväger att köpa annat än Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-27 23:44
Ursprungligen av Hallon:

Gäller bara kablar! Adapters har jag ett gäng

Hallon,

I ditt första inlägg i tråden skrev du faktiskt:

Ursprungligen av Hallon:

Mina lightning-laddare försvinner alltid och jag funderar därför på att köpa på mig ett gäng billigare)

Jag tror nog att man får vad man betalar för... Har köpt billiga iPhone-kablar med gamla kontakten och de har en tendens att falla isär, då de är dåligt gjutna, eller av annan anledning dålig kvalitet.

Därmed inte sagt att dyrare kablar är värda sitt pris..., så skulle jag vara Dig så skulle jag satsa på någon kabel i "mellanprisklass"!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-28 01:10
Ursprungligen av Hallon:

Jag vet inte vilka som är bättre - det är därför jag frågar här. Men t.ex. så finns ju de som gör extra tjocka samt välbyggda kring kontakten för att vara mer slittåliga. Dessutom skulle jag gärna ha en längre. Det ihop med vad jag nämnt i mitt första inlägg gör att jag överväger att köpa annat än Apple.

Köpte just en längre 3m-kabel för att obehindrat ladda kring sängen. Fungerade till en början, men märkte efter ett tag att sladden blev extremt varm, typ glödhet. Antagligen för tunna trådar i kabeln. Utanpå såg den prima ut, men sken kan som sagt bedra. Elskrot blev nästa destination för den kabeln.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-09-28 08:44

Jag har haft problem även med kjell & cos kablar som ska var godkända. Måste reklamera dem. Tack för påminnelse.

Jag hade hållt mig till apple original.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-09-28 08:45
Ursprungligen av Torkel:

Hallon,

I ditt första inlägg i tråden skrev du faktiskt:

Jag tror nog att man får vad man betalar för... Har köpt billiga iPhone-kablar med gamla kontakten och de har en tendens att falla isär, då de är dåligt gjutna, eller av annan anledning dålig kvalitet.

Därmed inte sagt att dyrare kablar är värda sitt pris..., så skulle jag vara Dig så skulle jag satsa på någon kabel i "mellanprisklass"!!

Jag slog till på ett par av de där lite tjockare sladdarna som inte var billigast. Ska bli intressant att se hur dom håller. Tack för alla råd

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-28 09:31

Jag använder Excibel långa sladdar som dessutom är tjocka, när jag inte köper original . Men de är inte vidare billiga, bara för att de är långa och tjocka. Prövade en biltema som var billig och tunn, men den slutade fungera inom någon månad.

Senast redigerat 2015-09-28 09:51
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-28 20:33

Det är väl inte bara en enkel USB-kabel, det ligger väl något chip i Lightning-ändan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-28 21:08
Ursprungligen av kenjon:

Det är väl inte bara en enkel USB-kabel, det ligger väl något chip i Lightning-ändan?

Billiga kablar går inte att synka med, bara ladda, och dessa saknar såklart chipet.

Ursprungligen av Hallon:

Mina lightning-laddare försvinner alltid och jag funderar därför på att köpa på mig ett gäng billigare - även i olika färger så dom skiljer sig från mängden när hela släkten är samlad med sina hundra laddare.

Frågan är då - hur billiga vågar man köpa? Det finns ju från 17 kr och uppåt. På en del står det att dom är kompatibla med iOS9 vilket känns som en bra grej. Men när spelar det roll? Jag synkar aldrig med datorn utan använder bara sladden till att ladda. Spelar det då roll vilket iOS dom klarar? Kan det vara så att dom inte ens laddar om dom inte stöds av senaste iOSet? Och ska man leta efter någon särskild märkning om dom även ska klara att ladda iPad (mini).

Det jag ska ladda är iPhone 6, iPad mini (1:a gen) och en iPad mini (2:a gen).

Exempelvis har jag spanat in den här: https://fyndiq.se/mobil-surfplattor/laddare/#...

Jag skulle aldrig använda en kabel som inte är original. Man vet aldrig vad det är för skit.
Det är småpengar i sammanhanget om man jämför med att ersätta hela kåken vid en brand.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-30 11:15

Apples kablar har haft en tradition av att vara ganska dåliga. Jag förstår inte varför en tredjepartstillverkare måste göra det sämre. Det enda man är säker på om man stannar vid original är att kvalitén förblir densamma... förhoppningsvis. Problemet är ju som flera påpekar att det är svårt att veta vem som gör en seriös kabel.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-09-30 20:32
Ursprungligen av andas:

Apples kablar har haft en tradition av att vara ganska dåliga. Jag förstår inte varför en tredjepartstillverkare måste göra det sämre. Det enda man är säker på om man stannar vid original är att kvalitén förblir densamma... förhoppningsvis. Problemet är ju som flera påpekar att det är svårt att veta vem som gör en seriös kabel.

Ja, precis - jag tänker också att andra än Apple kan göra bra (bättre?) sådana kablar, men visste inte vilka. Det var bl.a. därför jag skapade den här tråden.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-30 21:42

Redaktionen borde göra ett seriöst kabeltest där ett labb får göra stress och hållbarhets tester.

#nyhetstips

I regel är det så att man får vad man betalar för, personligen skulle jag hålla mig borta från kablar som ser ut som original och är billiga de går i regel sönder ganska som snabbt.

Senast redigerat 2015-10-02 22:26
1
Bevaka tråden