Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCab webbläsare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ägnar mig åt arkivsökning i Riksarkivets databaser. Det fungerar inte med Yosemite och Safari eller Google. De uppmanar mig att använda iCab och DjVu. Den senare är jag bekant med sen tidigare, men iCab verkar litet halvskumt. Är det någon som har erfarenhet av den webbläsaren om den är säker osv.?

Med vänlig hälsning,

ÅS

Ursprungligen av aake39:

...fungerar inte med Yosemite och Safari eller Google...

Google är inte en webbläsare. Du menar kanske Google Chrome?

Har du provat Firefox?

Ursprungligen av aake39:

...iCab verkar litet halvskumt.

Utveckla gärna. Vad är det som gör att du tycker att den verkar skum?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Google är inte en webbläsare. Du menar kanske Google Chrome?

Har du provat Firefox?

Utveckla gärna. Vad är det som gör att du tycker att den verkar skum?

Naturligtvis menar jag Google Chrome. Firefox använde jag länge, men tog bort programmet när det kritiserades som osäkert. Det är nu flera versioner sedan och är säkert fixat. Gillade f ö Firefox. Tyvärr är även Firefox borta från Riksarkivets rekommendationslista.

Om iCab sade jag halvskumt. Det beror väl på att e det känns obekant, outvecklat och svårt att finna lösningar i hjälpfunktionen. Att finna hur man skulle ställa om från 64 bitar till 32 bitarsversion tog sin tid.

Ville bara få bekräftelse från mer erfarna användare - därför frågan.

ÅS

Vad är det som inte fungerar? Jag blev nyfiken och tittade in på riksarkviet

Citat:

På webbplatsen följer vi de standarder som godkännts av W3C (World Wide Web Consortium). Det innebär bland annat att XHTML 1.0 Transitional används för att strukturera innehållet och att CSS (Cascading Style Sheets 2.1) används för att styra webbplatsens utseende.
Browser/webbläsare

Webbplatsen visas allra bäst i en modern webbläsare som stöder de standarder som har nämnts ovan, exempelvis de senaste versionerna av Internet Explorer, Firefox, Opera eller Safari (Mac). Äldre webbläsare visar samma innehåll, men då utan att webbplatsen får ”rätt” utseende eller formgivning.

DjVu/plug-in (insticksprogram) för bilder

En del av våra skannade bilder som visas på webbplatsen är tillgängliga endast i bildformatet DjVu. För att kunna se dessa behövs ett särskilt bildvisningsprogram, DjVu Browser. DjVu finns tillgängligt för de vanligaste datortyperna dock ej alla versioner av operativsystem och webbläsare.

DjVu har väl iofs inte den mest uppdaterade texten när det gäller support men Safari ska stödjas.

Citat:

The DjVu Browser Plug-in is the primary means of viewing DjVu documents. It runs inside most modern browsers such as Internet Explorer, Firefox and Safari.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-28 13:48

Icab ja.En trevlig liten webbläsare som inte alltid renderar rätt. Men den var ok, vartfall i fjol på os x.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är det som inte fungerar? Jag blev nyfiken och tittade in på riksarkviet

DjVu har väl iofs inte den mest uppdaterade texten när det gäller support men Safari ska stödjas.

Jag fick bif mail och länksida som svar från Riksarkivet när det låst sig för mig. Har nu även provat Firefox, men får problem med DjVu bildläsaren. Även sökningar blir negativa. Möjligen hanterar jag DjVu i fel ordning eller så är det iCab som gäller. iCab däremot säger att jag skall uppdatera samtliga webbläsare trots att jag har alla uppdateringar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är det som inte fungerar? Jag blev nyfiken och tittade in på riksarkviet

DjVu har väl iofs inte den mest uppdaterade texten när det gäller support men Safari ska stödjas.

Alla bilagor kom inte med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-28 14:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är det som inte fungerar?

Berättigad fråga, eftersom Lantmäteriet som också använder DjVu skriver så här

Citat:

Bildvisningsprogrammet fungerar i kombination med vissa webbläsare och versionen av operativsystemet OS X 10.10.1. Äldre versionen av Mac OS X kan också fungera.

Rekommenderad webbläsare är Safari 8.0.2, men det kan även fungera med iCab 5.5 och OmniWeb 6.0 Test (observera att OmniWeb 6.0 Test är en betaversion).
DjVu fungerar inte tillsammans med webbläsarna Chrome eller Firefox

Vilken myndighet håller sig mest uppdaterad?

Ursprungligen av aake39:

...iCab däremot säger...

Nej, det är inte iCab som säger det. Utan det är Riksarkivet som säger det - för att du besöker deras sida med iCab.

De rekommenderar alltså en webbläsare som deras egna sidor inte känner igen. Lysande.

Tack för all info om iCab. Fortfarande lätt förvirrad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-29 12:16
1
Bevaka tråden