Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootar inte!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Min MacBook air startade om sig igår och när den skulle starta igen kom den inte längre än till Att apple logon kom upp och den började ladda, sen dog den.. Var på m-store idag och dom körde något slags test där dom koppla in thunderbolten.. Testet fungerade hela vägen och konstaterade bara att det har något fel på batteriet (batteriet har varit dåligt länge).. Väl hemma försökte jag med cmd+r och kom fram till skrivverktyget och allt verkade funka, den körde en analys på diskarna och konstatera att diskarna behövde repareras, reparera fungerade inte utan datorn bad mig att säkerhetskopiera så många filer som möjligt, hittade inte vart man gjorde det, så körde en analys till, då dog hela datorn.. Rör jag inget kommer datorn fortfarande till apple logan och laddar stapeln halvvägs innan den stängs av.. Försöker jag gå in och installera om os x med cmd+r igen så dör den direkt.. Någon ide på fel och lösning???

Ursprungligen av rjanderssen:

Hej! Min MacBook air startade om sig igår och när den skulle starta igen kom den inte längre än till Att apple logon kom upp och den började ladda, sen dog den.. Var på m-store idag och dom körde något slags test där dom koppla in thunderbolten.. Testet fungerade hela vägen och konstaterade bara att det har något fel på batteriet (batteriet har varit dåligt länge).. Väl hemma försökte jag med cmd+r och kom fram till skrivverktyget och allt verkade funka, den körde en analys på diskarna och konstatera att diskarna behövde repareras, reparera fungerade inte utan datorn bad mig att säkerhetskopiera så många filer som möjligt, hittade inte vart man gjorde det, så körde en analys till, då dog hela datorn.. Rör jag inget kommer datorn fortfarande till apple logan och laddar stapeln halvvägs innan den stängs av.. Försöker jag gå in och installera om os x med cmd+r igen så dör den direkt.. Någon ide på fel och lösning???

Kan det inte vara som dom säger på m-store, det vill säga att det är batteriet som är dåligt?

Möjligt, men hjälper inte att koppla bort batteriet, och tycker ju att batterifel i te borde påverka när strömkabeln sitter i..

Det är säkerligen fel på hårdisken eller filsystemet på boot-partitionen, att den stänger av sig efter ett litet tag under uppstarten tyder på det. Den försöker reparera filsystemet tre gånger under uppstart, om det inte går så stänger den av sig. Byt hårddisk.

Nu har datorn varit inne på reparation och är up and running igen..
Fel: I/O board, batteri..

Antar att batteriet inte var det primära felet för att datorn inte startar, men apple jobbar väl så, att dom lagar alla delar de hittar något fel på.. skönt med nytt batteri iaf..

För dom som inte vet det är I/O board ett chip som reglerar hurvida datorn ska gå i viloläge eller inte och lite sånt runt strömmen, problemet var att under uppstart så var det inte att datorn stängde av sig, utan att den gick i viloläge enligt service-teknikern..

Pris: I/O board 536kr, arbete att byta chipet 480kr, batteri ink arbete 1276kr plus moms på allt 573kr..
totalt: 2865kr ink moms..
Anmärkningsvärt för mitt problem (antar jag) var att datorn "stängdes av" vid olika tillfällen av uppstarten.. vid något tillfälle hann jag gå in i bootcamp-windows och börja säkerhetskopiera, vid något tillfälle kom jag bara till startskärmen (antagligen blev chipet varmt ju längre man använde det/ju hårdare man belastade hårvaran=krävs mera ström->går i viloläge)..

Hoppas mitt tråd kunde vara till någon hjälp om någon får liknande problem!

Intressant, vad var det för årsmodell på din macbook? Har en macbook med ett liknande problem. Efter att den endast velat starta i safe-boot läge, kommer den inte ens in i det längre utan dör vid upstart. Har skickat logickortet på felsökning, ska bli intressant att höra kostnadsförslag..

1
Bevaka tråden