Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra Yamaha CS1x från logic x

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej jag skulle behöva hjälp då jag är ny användare av logic, jag har tidigare kört Cubase och där fanns det i midi inställningarna att välja Yamaha CS1x och då kunde jag ställa in vilka midi kanaler jag ville ha olika ljud på t.ex midi kanal 1-4 performance ljuden 5-16 material voices.
Finns det någon färdig fil så jag kan samma sak i logic??

just nu så kan jag inte byta ljud alls från datorn utan måste sitta vid synthen och där kan jag bara byta performance ljuden

tack på förhand Bengt

Har själv inte kört med Cubase, så din post är en aning förvirrande

Om jag ska gissa vad jag tror att du menar så är det en sampler du söker? Din Yamaha är egentligen endast en midi-controler, det vill säga att du använder den till diverse soft synths och samplers etc.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har själv inte kört med Cubase, så din post är en aning förvirrande

Om jag ska gissa vad jag tror att du menar så är det en sampler du söker? Din Yamaha är egentligen endast en midi-controler, det vill säga att du använder den till diverse soft synths och samplers etc.

hej Min Yamaha används väldigt lite som midi clav utan det är ljuden i den jag är ute efter!
när jag sitter vid synthen så kommer jag inte åt annat än performance ljuden.
I Cubase finns det en midi setup där jag kan välja CS1x och då komma åt ljuden från datorn d.v.s alla ljuden i CS1an performance,gm ljud och xg ljud

jag kan alltså köra ett performance ljud på midi1-4 på midi 5 kan jag köra ett gm ljud och på midi 6 ett xg ljud

så det jag undrar är om det finns någon färdig fil att ladda ner till CS1an eller om man kan göra det själv i logic???

Om du lägger till en ny mjukvarusynt:

Sen väljer du "external instruments" (finns inte i min lista då jag inte har ngt inkopplat):

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om du lägger till en ny mjukvarusynt:
http://www.bilddump.se/bilder/20150926132914-80.217.157.77.png

Sen väljer du "external instruments" (finns inte i min lista då jag inte har ngt inkopplat):
http://www.bilddump.se/bilder/20150926132956-80.217.157.77.png

nej det funkar inte för mig då jag inte kan välja midi interface då däremot så har jag hittat 128 ljud till vilket jag tror är general midi ljuden så nu ska jag bara hitta xg ljuden också
vet bara inte hur än

Ursprungligen av bengtf:

nej det funkar inte för mig då jag inte kan välja midi interface då däremot så har jag hittat 128 ljud till vilket jag tror är general midi ljuden så nu ska jag bara hitta xg ljuden också
vet bara inte hur än

Så external instruments dyker inte upp? Eller finns den inte under midi destinations?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Så external instruments dyker inte upp? Eller finns den inte under midi destinations?

jodå den dyker upp men eftersom jag inte har något bibliotek till cs1an så har jag inga ljud att välja

Ursprungligen av bengtf:

jodå den dyker upp men eftersom jag inte har något bibliotek till cs1an så har jag inga ljud att välja

Ok. Nu tror jag att jag fattar. Har dock för dålig kunskap om hur det fungerar.

Du borde dock kunna ta fram ljuden på din CS1 antar jag?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok. Nu tror jag att jag fattar. Har dock för dålig kunskap om hur det fungerar.

Du borde dock kunna ta fram ljuden på din CS1 antar jag?

svar ja men jag kan inte komma åt både performance ljuden och general midi och xg ljuden samtidigt från synthen men det kunde man från cubase

Ursprungligen av bengtf:

svar ja men jag kan inte komma åt både performance ljuden och general midi och xg ljuden samtidigt från synthen men det kunde man från cubase

Kanske finns någon drivrutin som du behöver för LPX?

1
Bevaka tråden