Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper försenade Watch OS 2

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CekariYH:

Håller med ang. Watchfaces.

Upplåsning via iPhone och bättre stöldlås är väl också bra annars.

Tillägg: Vilka appar finns nu som körs direkt, och hur ser man det?

Jag skulle tro att de börjar komma ut nu när OS-uppdateringen kommit ut. Så det lär kunna bli en drös med app uppdateringar under de kommande dagarna.

Jag tycker inte att uppdateringen av urtavlor var pointless. Den är snarare ganska typiskt Apple eftersom den siktar på känslor. Jämför med hur de lanserar Facetime och så vidare. Sådant här slår troligen an på den stora massan till skillnad från teknikfixering och avancerade urtavlor.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker inte att uppdateringen av urtavlor var pointless. Den är snarare ganska typiskt Apple eftersom den siktar på känslor. Jämför med hur de lanserar Facetime och så vidare.

Tycker tvärtom, som klocka vill man ju ha en bättre urtavla än några siffror och en bild, iaf jag.

Ursprungligen av CekariYH:

Tycker tvärtom, som klocka vill man ju ha en bättre urtavla än några siffror och en bild, iaf jag.

De alternativen finns redan (Moduler) och förbättras nu genom nya komplikationer. Det var främst egna bilder som jag såg fram emot så jag är nöjd och följer de samma stil som Apples egna såsom "Rörelse" så jag hade inte förväntat mig så mycket mer. Och jag vet att dessa höjde sannolikheten att min fru kan tänka sig en Apple Watch.

Jag är nyfiken, vad hade du velat se? Mer urtavlor i stil med de som finns för Android eller något annat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-22 10:50
Ursprungligen av CekariYH:

Upplåsning via iPhone och bättre stöldlås är väl också bra annars.

Upplåsning via iPhone har ju funnits sedan dag ett, vet inte varför du tar upp detta i samband med 2.0-uppdateringen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker inte att uppdateringen av urtavlor var pointless. Den är snarare ganska typiskt Apple eftersom den siktar på känslor. Jämför med hur de lanserar Facetime och så vidare. Sådant här slår troligen an på den stora massan till skillnad från teknikfixering och avancerade urtavlor.

I stort sett alla watchfaces har komplikationer förutom dessa med bakgrundsbilder. Det är då riktigt dåligt att inte ge en möjlighet att använda komplikationer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-22 10:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är nyfiken, vad hade du velat se? Mer urtavlor i stil med de som finns för Android eller något annat?

Varför inte möjlighet att ladda ner nya watchfaces från AppStore?

Ursprungligen av BlackSmp:

De alternativen finns redan (Moduler) och förbättras nu genom nya komplikationer. Det var främst egna bilder som jag såg fram emot så jag är nöjd och följer de samma stil som Apples egna såsom "Rörelse" så jag hade inte förväntat mig så mycket mer. Och jag vet att dessa höjde sannolikheten att min fru kan tänka sig en Apple Watch.

Jag är nyfiken, vad hade du velat se? Mer urtavlor i stil med de som finns för Android eller något annat?

I stort sett ja, även då jag inte vet så mycket om Androids urtavlor

Ursprungligen av zinned:

Upplåsning via iPhone har ju funnits sedan dag ett, vet inte varför du tar upp detta i samband med 2.0-uppdateringen.

Hmmm, det har jag missat helt, annars hade jag inte tagit upp det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-22 11:37
Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, det har jag missat helt, annars hade jag inte tagit upp det

Då har du missat det

Det fanns redan från v1.0.

Ursprungligen av zinned:

Då har du missat det

Det fanns redan från v1.0.

Och jag som svurit när jag haft bråttom på morgonen och missat de små jädra "knapparna" för att logga in
Märkte också att på WOS 2 är knapparna större och kantigare.

Ny funktion är också att man slipper trycka 3 ggr för att komma tillbaka till urtavlan när man varit i en app, när klockappen centreras vid tryck två tas man direkt dit. Kalas och något som jag efterlyste i våras

Bara på skoj!

En modern form av Rickrolling, utan Rick Astley då. Hämtad från Apples supportsida för Apple Watch under rubriken “Add new friend”.

Via macpro.se via Matt Gemmel.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, så vitt som jag vet så måste du har IOS 9.0 för att få uppdateringen av klockan

Det stämmer. Jag sitter fast med IOS 8.4 (iom jailbreak) men löste det genom att uppgradera klockan via en annan telefon med IOS9. Sedan parade jag ihop den med den gamla telefonen med IOS 8.4 igen.

--Rättelse:
Det gick inte att göra som jag beskrev ovan.
En telefon som inte är IOS9 kan inte para ihop sig med en Apple Watch med watch OS 2.0

Senast redigerat 2015-09-22 18:54
Ursprungligen av sinned:

...
I stort sett alla watchfaces har komplikationer förutom dessa med bakgrundsbilder. Det är då riktigt dåligt att inte ge en möjlighet att använda komplikationer.

Tidigare så hade 7 av 10 komplikationer i varierande antal, 3 av 10 hade inga komplikationer. Riktigt dåligt är din uppfattning. Jag tänker inte argumentera mot det men jag håller inte med. Jag har fått det jag ville ha - möjligheten att visa valfria foton. Det var ingen större överraskning att Apple inte lägger till komplikationer på den. Det är bara att se på Rörelse så ser du likheterna i tänkesätt. Och jag tror att Apple tänker rätt i detta fall - i alla fall till vad som kommer att attrahera flertalet.

Jag skulle iofs gärna se urtavlan från Hermes, som också verkar rätt begränsad i antalet komplikationer, jag är osäker på den tillåter något mer än datumet. Jag skulle iofs inte heller säga att det vore fel med fler urtavlor men det kanske kommer senare.

Ursprungligen av CekariYH:

I stort sett ja, även då jag inte vet så mycket om Androids urtavlor

De som jag har sett är mest rejält "skeuomorfiska" urtavlor som försöker efterlikna "riktiga" urtavlor på gott och ont.

Det finns några snygga, min personliga favorit är nog denna

Det är väl inte omöjligt att det kommer att komma tredjepartsurtavlor även till Apple Watch senare. Rom byggdes inte på en dag.

Ursprungligen av BlackSmp:

De som jag har sett är mest rejält "skeuomorfiska" urtavlor som försöker efterlikna "riktiga" urtavlor på gott och ont.

Det finns några snygga, min personliga favorit är nog denna

https://lh3.googleusercontent.com/X7cPkLnPzCcpxaxna_jMf4draP1Cte68BnvLBJ5vq-H-845pGIaeRdOLyOl6KCjVO9FR=w300

Det är väl inte omöjligt att det kommer att komma tredjepartsurtavlor även till Apple Watch senare. Rom byggdes inte på en dag.

Va iaf mycke info på en liten yta

Jag har väl blivit gammalmodig på äldre dar men jag gillar mest vanliga runda urtavlor, kanske mest för att dessa säger tiden snabbare än siffror på nått sätt

Ursprungligen av CekariYH:

Va iaf mycke info på en liten yta

Jag har väl blivit gammalmodig på äldre dar men jag gillar mest vanliga runda urtavlor, kanske mest för att dessa säger tiden snabbare än siffror på nått sätt

Jo, det blir rätt mycket information på liten yta och det är därför som jag inte är speciellt förvånad över Apples nuvarande design för urtavlan foto.

Personligen så började jag också med den traditionella "praktisk" urtavlan (ett rent IKEA namn...) i samma känsla som du men har nu gått över till Modulär och Foto.

Rent allmänt så ser jag watchOS 2.0 som en "under-ytan-uppdatering". Den lägger en plattform som går att bygga ut men ger inte så mycket nytt som syns direkt. Vi får vänta på de nya apparna för att dra nytta av förbättringarna.

Det som är mest synligt i basen är väl vissa "småsaker" såsom att kunna svara på mejl, tidsresa (som jag ser som snabbaste sättet att få koll på kalendern), förbättrad Siri och nya animerade emojis.

  • Medlem
  • 2015-09-22 20:09
Ursprungligen av BlackSmp:

De som jag har sett är mest rejält "skeuomorfiska" urtavlor som försöker efterlikna "riktiga" urtavlor på gott och ont.

Det finns några snygga, min personliga favorit är nog denna

https://lh3.googleusercontent.com/X7cPkLnPzCcpxaxna_jMf4draP1Cte68BnvLBJ5vq-H-845pGIaeRdOLyOl6KCjVO9FR=w300

Det är väl inte omöjligt att det kommer att komma tredjepartsurtavlor även till Apple Watch senare. Rom byggdes inte på en dag.

Min senaste

  • Medlem
  • 2015-09-22 20:14
Ursprungligen av CekariYH:

I stort sett ja, även då jag inte vet så mycket om Androids urtavlor

Det som jag gillar bäst med Android Wear är urtavlorna och det finns något för alla och hittar man inger bygger man en själv via något av de verktyg som finns. Annars kommer där nya dagligen från användare på

http://facerepo.com/app/

Hoppas att något liknande kommer till Apple watch I framtiden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-22 20:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Tidigare så hade 7 av 10 komplikationer i varierande antal, 3 av 10 hade inga komplikationer. Riktigt dåligt är din uppfattning. Jag tänker inte argumentera mot det men jag håller inte med. Jag har fått det jag ville ha - möjligheten att visa valfria foton. Det var ingen större överraskning att Apple inte lägger till komplikationer på den. Det är bara att se på Rörelse så ser du likheterna i tänkesätt. Och jag tror att Apple tänker rätt i detta fall - i alla fall till vad som kommer att attrahera flertalet.

Jag skulle iofs gärna se urtavlan från Hermes, som också verkar rätt begränsad i antalet komplikationer, jag är osäker på den tillåter något mer än datumet. Jag skulle iofs inte heller säga att det vore fel med fler urtavlor men det kanske kommer senare.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fworthly.com%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F6%2F2015%2F09%2FApple-Watch-Hermès.png&f=1

Nej, nu tror jag nästan att du missförstår med flit

Det jag tycker är dåligt är :

1) Att man inte tillåts ha komplikationer på de faces som ger en möjlighet till bakgrundsbild.

2) Att man inte kan få välja att ha bakgrundsbild på de faces som idag har komplikationer.

Ett exempel, watch face:et "Simple". Det är som gjort för att ge användaren möjlighet till valfri bakgrundsbild. Där hade man, för att ta ditt exempel, kunnat ta urtavlan från Hermes som bakgrundsbild. Eller hade man skapat en egen urtavla som man tycker passar en själv.

Nu får man dras med ett watch face som endast visar tid och datum och dessutom inte kan dra nytta av de en 2.0-funktion som tredjepartskomplikationer t ex.

Ursprungligen av zinned:

Nej, nu tror jag nästan att du missförstår med flit

Det jag tycker är dåligt är :

1) Att man inte tillåts ha komplikationer på de faces som ger en möjlighet till bakgrundsbild.

2) Att man inte kan få välja att ha bakgrundsbild på de faces som idag har komplikationer.

Ett exempel, watch face:et "Simple". Det är som gjort för att ge användaren möjlighet till valfri bakgrundsbild. Där hade man, för att ta ditt exempel, kunnat ta urtavlan från Hermes som bakgrundsbild. Eller hade man skapat en egen urtavla som man tycker passar en själv.

Nu får man dras med ett watch face som endast visar tid och datum och dessutom inte kan dra nytta av de en 2.0-funktion som tredjepartskomplikationer t ex.

Jag tror inte att jag missförstod dig men jag kunde ha skippat första meningen som inte riktigt hör ihop med resten. Dåligt editerat av mig. Första meningen var mest för att kvantifiera hur många urtavlor som har komplikationer (70% vs 30%) och var en mening som jag borde ha redigerat bort.

1: Jo, jag begrep mycket väl att du ville ha komplikationer på de urtavlor som har bakgrundsbild - och kanske speciellt de två nya med personliga foton. Jag försökte påpeka att kalla deras beslut som "riktigt dåligt" är din personliga uppfattning som jag inte håller med om. Jag tycker inte att det är "riktigt dåligt" (inte ens "dåligt") men det är ingenting som jag tänker gå in och argumentera om. Vi har bägge rätt till vår uppfattning.

2: Att du tyckte att man skulle få välja bakgrundsbild till alla urtavlor hade jag inte uppfattat men där håller jag inte heller med dig. Det är ingenting som jag saknar.

Jag menar också att jag inte är speciellt förvånad över besluten som Apple har tagit kring fotourtavlan. Det stämmer (enligt mig) bra med Apples designfilosofi - håll det enkelt, tydligt samt stamt. Säg också nej till en hel del förslag och ideer. Börja enkelt och bygg ut allt eftersom.

Med allt detta, jag skulle kunna tänka en enradig komplikation i botten av Foto. Ungefär som den som ligger längst ner i Praktisk. Det hade jag inte sagt nej till. Men avsaknaden gör inte att jag tycker att den nuvarande lösningen är dålig, den ger mig vad jag vill ha. Ett bildspel över bilder som gör mig glad varje gång jag tittar på klockan.

Och jag tror att det är Apples baktanke med den urtavlan. Spela på våra känslor - som de ofta är så bra på att göra. Jag kan till och med se reklamfilmen framför mig...

Ursprungligen av PaO:

Min senaste

Med tanke på det liv som det blev när Apple använde sig av Mondaines urtavla så undrar jag vad TAG/Heuer tycker om den där? Jag har svårt att tro att den är licensierad.

Så det där - kopierade urtavlor från andra tillverkare - är ingenting som lockar mig alls...

Vill man ha den stilen - gå på orginalet

Ursprungligen av BlackSmp:

Med tanke på det liv som det blev när Apple använde sig av Mondaines urtavla så undrar jag vad TAG/Heuer tycker om den där? Jag har svårt att tro att den är licensierad.

Så det där - kopierade urtavlor från andra tillverkare - är ingenting som lockar mig alls...

Vill man ha den stilen - gå på orginalet http://passionmontres.com/local/cache-vignettes/L600xH510/Tag-Heuer-Formula1-rouge-98b58-05aff.jpg

Var kommer den ifrån och kopierad på/till vad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-23 08:58
Ursprungligen av BlackSmp:

1: Jo, jag begrep mycket väl att du ville ha komplikationer på de urtavlor som har bakgrundsbild - och kanske speciellt de två nya med personliga foton. Jag försökte påpeka att kalla deras beslut som "riktigt dåligt" är din personliga uppfattning som jag inte håller med om. Jag tycker inte att det är "riktigt dåligt" (inte ens "dåligt") men det är ingenting som jag tänker gå in och argumentera om. Vi har bägge rätt till vår uppfattning.

Då enas vi om att vi har olika uppfattning. Jag ser ingen poäng i att strypa denna möjligheten, eller i alla fall ingen poäng i att inte ge användaren en urtavla på vilken han kan göra vad han vill. Tillgång till bakgrundsbild, tillgång till komplikationer.

Ursprungligen av BlackSmp:

2: Att du tyckte att man skulle få välja bakgrundsbild till alla urtavlor hade jag inte uppfattat men där håller jag inte heller med dig. Det är ingenting som jag saknar.

Om inte alla så åtminstone till "Simple". Den är ju GJORD för att kunna ha ett custom watch face.

Ursprungligen av CekariYH:

Var kommer den ifrån och kopierad på/till vad?

PaO visade en urtavla som jag antar är någon AndroidWear klocka med en Tag Heuer urtavla. Iofs ska de göra en smartwatch men jag tror inte att den är ute än (och jag glömde bort det när jag skrev mitt svar, så den kanske är legitim)

Tag Android

BTW: Har någon problem med batteritiden på klockan efter uppdatering? Min är redan nere i 50%

Ironisk att jag ska ställa mig till mängden som undrar över batteritider efter uppdatering men jag har aldrig bränt 50% på 3 timmar...

Ursprungligen av zinned:

Då enas vi om att vi har olika uppfattning. Jag ser ingen poäng i att strypa denna möjligheten, eller i alla fall ingen poäng i att inte ge användaren en urtavla på vilken han kan göra vad han vill. Tillgång till bakgrundsbild, tillgång till komplikationer.

Om inte alla så åtminstone till "Simple". Den är ju GJORD för att kunna ha ett custom watch face.

Simple, är den som heter Stilren på svenska?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-23 09:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Simple, är den som heter Stilren på svenska?

Ja, korrekt.

Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Har någon problem med batteritiden på klockan efter uppdatering? Min är redan nere i 50%

Ironisk att jag ska ställa mig till mängden som undrar över batteritider efter uppdatering men jag har aldrig bränt 50% på 3 timmar...

Min är tvärt om *peppar peppar*

När jag la mig igår så hade jag ca 60% kvar och användningen var ju säkert högre än vad den normalt är med tanke på en del pillande iom watchOS 2.0.

Ursprungligen av zinned:

Min är tvärt om *peppar peppar*

När jag la mig igår så hade jag ca 60% kvar och användningen var ju säkert högre än vad den normalt är med tanke på en del pillande iom watchOS 2.0.

Gjorde en omstart samt avinstallerade Weather Channel som jag installerade igår för att prova en native app. Nu verkar dränaget upphört. Jag hade också ett konstigt problem med Siri som hängde sig.

Om det är ok i fortsättningen ska jag installera om Weather Channel ikväll för att se vad som händer.

Det verkar vara ett individproblem som jag hade, skönt att det inte verkara vara ett generellt problem (har också kontrollerat med folk på jobbet)

Update: Nu ryker App In the Air också... Klockan tappade 10% på 50 minuter trots omstarter... Den är i fritt fall...

Senast redigerat 2015-09-23 15:05
  • Medlem
  • 2015-09-23 16:06
Ursprungligen av CekariYH:

Var kommer den ifrån och kopierad på/till vad?

Till Android wear kryllar det av urtavlor och de är inte licensierade utan skapade av privatpersoner och uppladdade på facerepo
http://facerepo.com/app/

När man inte har råd med The real deal utan en skröplig LG så får man ta sina genvägar

  • Medlem
  • 2015-09-23 16:10
Ursprungligen av BlackSmp:

PaO visade en urtavla som jag antar är någon AndroidWear klocka med en Tag Heuer urtavla. Iofs ska de göra en smartwatch men jag tror inte att den är ute än (och jag glömde bort det när jag skrev mitt svar, så den kanske är legitim)

Tag Android

Nej det var inte the real deal utan en urtavla skapad av Wicked Racer som jag laddade ned till min Urbane. Har man inte råd får man se det som en Homage

Edit: De går ju att redigera så man kan ta bort logo och namn om man vill och lägga dit sitt eget

Bevaka tråden