Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail i mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag hade tänkte ta bort alla mina mail i Macen. Kommer det att försvinna från mitt mailkonto eller bara från datorn? kommer jag ha kvar mailen i min ipad och iphone? Jag har stängt av mail i iCloud i datorn.
Tack på förhand.

Ursprungligen av Brylle:

...Kommer det att försvinna från mitt mailkonto eller bara från datorn...

Det beror bl.a. på hur Macen ansluter till mail-kontona. POP eller IMAP?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror bl.a. på hur Macen ansluter till mail-kontona. POP eller IMAP?

Hur ser jag det?

Mail - Inställningar - Konton

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-23 12:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror bl.a. på hur Macen ansluter till mail-kontona. POP eller IMAP?

För att då ge lite ytterligare info till dig utifrån vad Jesper skrev så, ifall du kör POP så hämtas all maildata ner från ditt mailkonto till din mailklient. Den ligger då inte kvar på servern när den har hämtats. Kör du IMAP så läser den endast av innehållet i ditt mailkonto, dvs kopierar ner den till din mailklient, och datan tas inte bort från serversidan.

Ursprungligen av zinned:

...ifall du kör POP så hämtas all maildata ner från ditt mailkonto till din mailklient. Den ligger då inte kvar på servern när den har hämtats...

Nja, det kan ju ligga kvar på servern, även om man kör POP. De flesta mail-klienterna har ett val för "Lämna kvar en kopia på servern".

Ursprungligen av zinned:

För att då ge lite ytterligare info till dig utifrån vad Jesper skrev så, ifall du kör POP så hämtas all maildata ner från ditt mailkonto till din mailklient. Den ligger då inte kvar på servern när den har hämtats. Kör du IMAP så läser den endast av innehållet i ditt mailkonto, dvs kopierar ner den till din mailklient, och datan tas inte bort från serversidan.

Det står "kontotyp: IMAP"
Och på den andra "kontotyp:Google IMAP"
Altså kan jag ta bort dom utan att vara orolig över att det är borta helt?

Ursprungligen av Brylle:

Det står "kontotyp: IMAP"
Och på den andra "kontotyp:Google IMAP"
Altså kan jag ta bort dom utan att vara orolig över att det är borta helt?

Nej, om du raderar mailen från kontot på din Mac kommer de att raderas överallt pga synkningen genom IMAP. Däremot kan du ju enkelt välja att stänga av kontot antingen genom att ta bort kontot helt under Mail > Inställningar > Konton > "-", eller genom att avaktivera kontot under Mail > Inställningar > Konton > Kontoinformation > "Aktivera det här kontot"

Ursprungligen av pushloop:

Nej, om du raderar mailen från kontot på din Mac kommer de att raderas överallt pga synkningen genom IMAP. Däremot kan du ju enkelt välja att stänga av kontot antingen genom att ta bort kontot helt under Mail > Inställningar > Konton > "-", eller genom att avaktivera kontot under Mail > Inställningar > Konton > Kontoinformation > "Aktivera det här kontot"

Så om jag "avaktiverar" kontot så är det fins dom kvar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-23 14:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det kan ju ligga kvar på servern, även om man kör POP. De flesta mail-klienterna har ett val för "Lämna kvar en kopia på servern".

Korrekt. Dock är det ju inte default.

Ursprungligen av pushloop:

Nej, om du raderar mailen från kontot på din Mac kommer de att raderas överallt pga synkningen genom IMAP. Däremot kan du ju enkelt välja att stänga av kontot antingen genom att ta bort kontot helt under Mail > Inställningar > Konton > "-", eller genom att avaktivera kontot under Mail > Inställningar > Konton > Kontoinformation > "Aktivera det här kontot"

Fel antagande av mig då, jag utgick ifrån att det handlade om att ta bort mailkonton från en enhet och inte att ta bort mail.

Det säger ju sig självt att om man deletar mail så försvinner de ju, oavsett var de ligger.

Ursprungligen av Brylle:

Så om jag "avaktiverar" kontot så är det fins dom kvar?

Yes. De tas inte bort från datorn utan ligger kvar tills du väljer att aktivera kontot igen. Det döljs då i Mail-appen (inbox och övriga mappar visas inte) och inga mail kommer att hämtas eller skickas under tiden det är inaktivt.

Ursprungligen av pushloop:

Yes. De tas inte bort från datorn utan ligger kvar tills du väljer att aktivera kontot igen. Det döljs då i Mail-appen (inbox och övriga mappar visas inte) och inga mail kommer att hämtas eller skickas under tiden det är inaktivt.

Det jag vill är att ta bort "breven" i datorn men jag vill ha kvar dom på mailkontot te.x på min iphone och ipad eller om jag loggar in via vebbsidan.

Ursprungligen av Brylle:

Det jag vill är att ta bort "breven" i datorn men jag vill ha kvar dom på mailkontot te.x på min iphone och ipad eller om jag loggar in via vebbsidan.

Ok. Då blir det till att ta bort självs kontot helt. Då försvinner det och mailen från datorn men övriga enheter påverkas inte.

1
Bevaka tråden