Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är powerbook 12" en bra investering till en studerande??
Fungerar den bra med Adobe Photoshop, ett o annat spel, dvd-film och är skämen bra? menar är den sämre än en Ibooks???

Det är samma skärm i Pb12" och iBook tror jag.

-OT-
Det är iallafall möjligt att ersätta en pajad Pb12"-skärm med en från en iBook av de senare modellerna, vet ej hur gammal modell det funkar med, men jag antar att det gäller ända från den första modellen med 1024x768.
Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 12:50

Skärmen är helt OK, gå till en återförsäljare och kolla in den. Photoshop är väl ingen höjdare på den lilla skärmen (är ju inte ens det på 15"), men du kan ju ansluta en extern skärm för sånt.
Jag studerar och har tänkt köpa en själv, går och väntar på en uppdatering....

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 13:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av JonasEk1
Är powerbook 12" en bra investering till en studerande??
Fungerar den bra med Adobe Photoshop, ett o annat spel, dvd-film och är skämen bra? menar är den sämre än en Ibooks???

En dator är sällan en bra investering med tanke på att priset på dem rasar ganska snabbt. Däremot är 12-tummaren antagligen ett bra arbetsverktyg för en studerande, även om man hellre vill ha en stor skärm för Photoshop och filmtittande...

...och ni som väntar (liksom jag) på en uppdatering på tisdag - ni vet väl att 12-tummaren säljs för 12000 ex moms (15000 inkl) denna veckan på ComputerCity? Helt sjukt billigt, som Grynet skulle ha sagt...!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-14 16:11

Jag har suttit och jobbat en hel del med Photoshop, inDesign och Illustrator på min PB 12". Innan jag skaffade min PB har jag jobbat med en PM G4 med en skärm på 21" så jag förväntade mig inte så mycket av den lilla skärmen. Det blir lätt lite trångt men det funkar alldeles utmärkt! Har man problem med den lilla skärmen är det ju bara att koppla in en extern skärm och använda den inbyggda för att visa paletterna på.

Det är många som klagar på skärmen. Jag har dock inga problem med den. Enda problemet är att betraktningsvinkeln i höjdled är ganska usel. Om man ändrar position får man ibland även justera skärmen. Har man inte myror i brallorna är det inte ett stort problem.

Kraften räcker till alldeles utmärkt. Ett tips är dock att bygga ut minnet. Jag har (än så länge) bara 256 MB och med iTunes, Word, Illustrator, Photoshop, inDesign, Acrobat igång samtidigt märks det att mer minne vore att önska.

För en student (som även jag är) är det lilla formatet klockrent. Den går lätt ner i väskan och följer med överallt utan problem. Tidigare har jag haft större PC-laptops som oftast fått stanna hemma pga vikten och storleken. Nu tar jag med mig min lilla älskling överallt.

Computercity har nu höjt priset till 17990... Antagligen var 14990 av misstag ett exkl-moms pris angivet som inkl moms. De som hann handla är att gratulera till en fin rabatt!

De va som f-n!
Var det någon som fick den till det priset?
Luktar lite reklamtrick tycker jag, hade aldrig hört talas om det där stället innan.
Och ser man till deras prissättning så lär jag nog inte besöka siten igen

Computercity hade en vecko rea denna veckan därför såldes dom ut såpass billigt...de var lagerrensning och rabatt erbjudanden på nästan allt i butiken.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 18:06

Jag har en och aldrig blivit så nöjd med en dator innan. Photoshop på denna har jag inte testat men som en sa innan koppla till en större skärm vid vissa tillfällen är nog en bra idé. Kör ibland när jag kodar denna burk tillsammans med en 19" med 1600*1200.

Liten och nätt lätt att ta med på föreläsningar tycker jag det verkar som, får se när kurserna börjar igen.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 20:35

Jag tycker att skärmen inte känns så liten som det låter att den ska vara. Jag har haft min PB 12" i två veckor nu och tycker att det fungerar bra. Men det kan som sagt bli lite trångt ibland paletterna. Jag ska köpa till 512 mb i ram det känns ganska välbehövligt! Jag är också studerande och fick fin deal genom skolan.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 22:37

Jag har också en PB 12" och allvarligt talat så var jag faktiskt ganska missnöjd när jag fick den.

Har alltid kört "budgetmacar" innan (gamla G3:or) och när jag slängde ut 23000:- för den här så var det inte en "wovupplevelse" som jag hade väntat mig direkt men nu känns allt mycket bättre.

Det har tagit ett tag att bli van med OS X (som jag fortfarande har en hatkärlek till) och pga att den inte bootar in i OS 9 så är jag ju tvungen att vänja mig.

Saken är dock att den har växt och växt med varje vecka som går. Det lilla formatet är extremt behändigt. Ibland på spårvagnen när jag letar efter något i min väska så märker jag att jag precis flyttade en dator för att hitta det. Extremt liten och behändig alltså. Skärmen är väl inte superbra egentligen men jag har vant mig och när jag tittar på andra bärbara datorer så märker jag att den faktiskt inte är sämre utan ungefär lika bra.

Förutom en massa problem med OS X (som beror på mig, inte på datorn) så funkar den felfritt. Den är snabb och kör allt jag behöver utan att tveka en enda gång.

Den enda nackdelen är att den inte bootar in i OS 9. Om den hade gjort det så hade jag säkert använt OS X ändå men just för att jag inte kan använda OS 9 så saknar jag det.

Köp en direkt men om du har pengar så ska du köpa en extern skärm, tangentbord och mus också (eller en 15").

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 00:13

Jag fick min PB 12" i tisdags, köpte mig en med 640 MB minne, Superdrive, 60 GB HD o extra mus samt ett Neopren skyddshölje. Jag är grymt nöjd med datorn, dess snabbhet och.. ja.. jag är imponerad. Ett litet minus är dock betraktiningsvinkeln, men så länge man inte hoppar omkring är det ingen fara o det går ju alltid att ändra vinkeln på skärmen. Jag är själv studerande o att slänga ut en sådan gigantisk summa som 22.000 är inte att leka med.. men jag tror att det kommer att betala sig självt.. för allt det kreativa man kan göra med denna aluminium-maskin. In med video via firewire, redigera o ut på DVD. Musik.. ljud in.. redigera... ljud ut.. eller bränna.. eller koppla in en MIDI-USB pryl med spakar och spela live! Snygg är den ju också! Jag ser egentligen bara möjligheter i denna 2 kg lätta maskin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-18 09:46

Jag har också köpt till ett neoprenfodral som fungerar klockrent. Det är bara att slänga ner datorn i skolväskan utan att den blir alldeles repig.

Det finns dock en nackdel med datorn. När jag sitter utanför biblioteket och skriver är det många tjejer som kommenterar den och tycker att den är liten och söt. Vadå söt?!?! Den är ju cool!!

  • Medlem
  • 2003-08-18 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton S
Det finns dock en nackdel med datorn. När jag sitter utanför biblioteket och skriver är det många tjejer som kommenterar den och tycker att den är liten och söt. Vadå söt?!?! Den är ju cool!!

är det en nackdel? visserligen har jag flickvän, men jag skulle inte tycka att det var så hemskt om det komma massa tjejer o kommenterade min dator.
det nya sättet att ragga.. skaffa en Powerbook 12'a

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 00:00

Säljs neopren skyddet på avenyn i göteborg? och till vilket pris, skall ändån gå där på lördag och kolla i affärer. Är det billigt med den där så kanske man kan köpa en.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 01:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Säljs neopren skyddet på avenyn i göteborg? och till vilket pris, skall ändån gå där på lördag och kolla i affärer. Är det billigt med den där så kanske man kan köpa en.

Mig veterligen så finns ingen datorbutik på Avenyn.....
Förövrigt så är inte Avenyn ett särskilt bra ställe för shopping, det är bättre på Nordstan eller innanför vallgraven.

/Göran

P.S Ha en trevlig dag i Sveriges bästa stad!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 02:02

"P.S Ha en trevlig dag i Sveriges bästa stad! "
Takkar men tror du blandar ihopa göteborg och landskrona
Nej nu ska man sova så man kan komma upp tidigt imorgon och packa

1
Bevaka tråden