Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

17 dolda funktioner i IOS 9

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter några dagar med IOS 9 hittar vi allt fler smidiga nyheter och dolda funktioner. Här kommer en uppsjö som de flesta kanske inte upptäckt än.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-18 14:32

Autolås 30s finns inte som val på min 5S.

Ursprungligen av ezzin:

Autolås 30s finns inte som val på min 5S.

Kollar du då Inställningar > Allmänt > Autolås? Där har jag nu 30s, 1 min, 2 min, 3 min etc upp till 5 min eller aldrig.

Kul! Sånt här tycker jag är extra intressant, men det kan ta tid innan man märker sådana nya finesser själv. Tackar!

Jag vet inte om det kvalar in men det är i alla fall inte helt uppenbart även om det är annonserat. Glöm inte att kan du söka efter ansikten, platser och datum (månad) i dina foton.

Riktigt smidigt!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-18 15:44

Färdbeskrivning för att åka hem, dessutom som en favorit? Jag är tveksam..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-18 15:54
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Kollar du då Inställningar > Allmänt > Autolås? Där har jag nu 30s, 1 min, 2 min, 3 min etc upp till 5 min eller aldrig.

Där fanns det såklart! My bad!

  • Medlem
  • 2015-09-18 16:34

Den stora nyheten i iOS 10 och iPhone 7 kommer att vara att Sexuell aktivitet under Reproduktiv data i Hälsa kommer att uppdateras automatiskt istället för manuellt som nu. En stor mängd nyutvecklade och unika sensorer för detta är under testning rapporterar Ming-Chi Kuo, KGI Securities.

Man kanske skulle anmäla sig som testare?

(Jaja, det är ju trots allt fredag eftermiddag)

Ursprungligen av Ljung:

Den stora nyheten i iOS 10 och iPhone 7 kommer att vara att Sexuell aktivitet under Reproduktiv data i Hälsa kommer att uppdateras automatiskt istället för manuellt som nu. En stor mängd nyutvecklade och unika sensorer för detta är under testning rapporterar Ming-Chi Kuo, KGI Securities.

Man kanske skulle anmäla sig som testare?

(Jaja, det är ju trots allt fredag eftermiddag)

Frågan är hur det kommer att fungera för sex där bara en person är inblandad.

  • Medlem
  • 2015-09-18 17:52
Ursprungligen av pmarriott:

Frågan är hur det kommer att fungera för sex där bara en person är inblandad.

Jag kan tänka mig att det räcker med en Apple Watch på rätt arm. Men det kommer med nästa version av hårdvaran och med WatchOS 3.

Ursprungligen av pmarriott:

Frågan är hur det kommer att fungera för sex där bara en person är inblandad.

Du har väl klockan på höger hand?

Vilket är ett gammalt klocknördsskämt som förklarar varför man ska ha automatiska klockor på rätt hand

Ursprungligen av BlackSmp:

Du har väl klockan på höger hand?

Vilket är ett gammalt klocknördsskämt som förklarar varför man ska ha automatiska klockor på rätt hand

Faktum är att jag är omnipotent i den bemärkelsen. Jag har klockan på vänster, skriver med vänster OCH höger spikar med höger, ritar med vänster etc.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2015-09-19 20:07

När ska de separera ringvolymen från alarmvolymen? Antingen så hör jag inte när det ringer eller så vaknar jag inte av alarmet...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-19 20:16
Ursprungligen av Knogen:

När ska de separera ringvolymen från alarmvolymen? Antingen så hör jag inte när det ringer eller så vaknar jag inte av alarmet...

Det är väl separerat? Man kan också, för att styra det lättare, stänga av möjligheten att justera styrkan på ringsignalen med knapparna på sidan av enheten.

Sexuella aktiviteter, åhå.
Kanske ska ha klockan kvar på armen då så allt registreras korrekt.

Något sätt att få tillbaks gamla app/fönsterväxlaren eller byta typsnitt?

Det nya typsnittet är horribelt fult o appväxlaren erbjuder mindre översikt än den gamla, dessutom är hemfönstret inte centrerat på skärmen ens när det är ensamt(allt annat stängt)

Om du går tillbaka till iOS 8 kan du få tillbaka det.

Du har inte funderat på att börja läsa din mail?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-20 17:21

Hittade en funktion jag inte sett innan, i Inställningar - Meddelanden finns Filtrera okända avsändare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-20 17:54
Ursprungligen av Mymac4ever:

Något sätt att få tillbaks gamla app/fönsterväxlaren eller byta typsnitt?

Det nya typsnittet är horribelt fult o appväxlaren erbjuder mindre översikt än den gamla, dessutom är hemfönstret inte centrerat på skärmen ens när det är ensamt(allt annat stängt)

Man ser ju mer på samma skärmbild i appväxlaren nu än vad man nånsin har gjort tidigare.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Något sätt att få tillbaks gamla app/fönsterväxlaren eller byta typsnitt?

Det nya typsnittet är horribelt fult o appväxlaren erbjuder mindre översikt än den gamla, dessutom är hemfönstret inte centrerat på skärmen ens när det är ensamt(allt annat stängt)

Jag skulle oroa mig mer över alla olästa mail om jag vore du

Här finns nog två missade grejer till:

Gå tillbaka till gamla stilen på tangentbordet med enbart versaler (frugan hatade nya upplägget)

Inställningen ligger väl dold: Allmänt, Hjälpmedel, Tangentbord, Visa gemena tangenter

Sedan så har vi "förhandsvisning av tecken" som ligger under Allmänt, Tangentbord och tar bort "visning av nertryckt tangent"

Ursprungligen av Mymac4ever:

Något sätt att få tillbaks gamla app/fönsterväxlaren eller byta typsnitt?

Det nya typsnittet är horribelt fult o alpväxlaren erbjuder mindre översikt än den gamla, dessutom är hemfönstret inte centrerat på skärmen ens när det är ensamt(allt annat stängt)

Min misstanke om detta designval är, givetvis, att det är ett medvetet val. Hemfönstret är inte centrerat för att antyda att det går att svepa åt sidan. Sedan så kör man samma lösning oavsett antal öppna appar.

Vad är det som du tycker är fult med San Francisco? Jag är bara nyfiken.

Annars så trodde jag att du skulle klaga på rättstavningen som gör samma sak med dig som för mig: "alpväxlaren" istället för "alpväxlaren"

Edit: Jag insåg att detta är kanske trots allt fel tråd för en diskussion om vad man tycker om olika features. Detta var "dolda feature" tråden. Det borde kanske brytas ut till en egen tråd?

Ursprungligen av BlackSmp:

Min misstanke om detta designval är, givetvis, att det är ett medvetet val. Hemfönstret är inte centrerat för att antyda att det går att svepa åt sidan. Sedan så kör man samma lösning oavsett antal öppna appar.

Vad är det som du tycker är fult med San Francisco? Jag är bara nyfiken.

Annars så trodde jag att du skulle klaga på rättstavningen som gör samma sak med dig som för mig: "alpväxlaren" istället för "alpväxlaren"

Edit: Jag insåg att detta är kanske trots allt fel tråd för en diskussion om vad man tycker om olika features. Detta var "dolda feature" tråden. Det borde kanske brytas ut till en egen tråd?

Felstavningen är resultatet av att skriva fort, slå ner på fel tangent o inte märka det förrän nu :).

Det är främst det "gemena" utseendet på tangentbordet som jag tycker är fult men det kanske går att slå av att utseendet ändras efter första skrivna bolstaven, tycker mig ha sett det någonstans

Ursprungligen av Mymac4ever:

Felstavningen är resultatet av att skriva fort, slå ner på fel tangent o inte märka det förrän nu :).

Det är främst det "gemena" utseendet på tangentbordet som jag tycker är fult men det kanske går att slå av att utseendet ändras efter första skrivna bilstaven, tycker mig ha sett det någonstans

Gemena tangentbordet går att slå av, se mitt tips ovan: Slå av gement tangentbord

Som sagt, rättstavningen var väl Apple? Det är den som ändrar från "app" till "alp". Den slog till på samma sätt för mig

Ursprungligen av BlackSmp:

Gemena tangentbordet går att slå av, se mitt tips ovan: Slå av gement tangentbord

Som sagt, rättstavningen var väl Apple? Det är den som ändrar från "app" till "alp". Den slog till på samma sätt för mig

Jag har per standard rättstavning/autocorrect avstängt. Jag brukar se skrivfel o korra dem på en gång själv så felstavningen är min egen

Vart är mitt förstoringsglas som jag brukar få när jag håller ner fingret en stund förresten??

Senast redigerat 2015-09-20 20:48
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har per standard rättstavning/autocorrect avstängt. Jag brukar se skrivfel o korra dem på en gång själv så felstavningen är min egen

Vart är mitt förstoringsglas som jag brukar få när jag håller ner fingret en stund förresten??

Mitt är kvar även om det ser annorlunda ut nu

Ursprungligen av BlackSmp:

Mitt är kvar även om det ser annorlunda ut nu

Nu fick jag fram det. Måtte ha tryckt fel

Verkar finnas två varianter nu. "Pärlan" i redigerbar text o den du visade i all övrig text

Jag tror jag kan vänja mig vid den nya "alpväxlaren"

Växla alperna mot en solig strand och en svalkande drink så är jag på!

En dold funktion jag skulle önska att den fanns skulle vara en möjlighet att sänka ljusstyrkan på "ficklampan" på samma vis som jag kan sänka ljusstyrkan på skärmen.

Jag behöver inte fullt blås på lampan som läsljus o det skulle bidra till att jag inte tankar ur batteriet för fort

Bevaka tråden