Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänker priserna för Icloud

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD. Apple sänker priserna för flera utrymmesalternativ i Icloud, och erbjuder nu fyra olika alternativ.

Läs hela artikeln här

Fast 200gb som är det jag har verkar vara samma.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Fast 200gb som är det jag har verkar vara samma.

Ja, det är 20GB som höjts till 50GB för samma pris och 1TB har blivit billigare.
Som det står i artikeln ungefär.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-09-09 22:40

Trevligt! Med tiden fylls det ju upp mer och mer. Mina enheter tar upp 18GB nu, så det är välkommet med ytterligare 30GB

Någon som vet om man kan betala för ett helt år på direkten eller måste man betala månad för månad?

Ursprungligen av Cancerman:

Någon som vet om man kan betala för ett helt år på direkten eller måste man betala månad för månad?

Månad per månad är det som gäller

Har någon sett till 50Gb än? Jag får inte upp det alternativet. I alla fall inte under nergraderingar.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-09-10 06:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Månad per månad är det som gäller

Har någon sett till 50Gb än? Jag får inte upp det alternativet. I alla fall inte under nergraderingar.

Inte dykt upp än. Brukar ta några dagar.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Inte dykt upp än. Brukar ta några dagar.

Exakt vad jag också tänkte. Skönt att det kommer. Jag var tvungen att uppgradera för någon månad sedan men 200 GB är en aning mycket för mig:)

Senast redigerat 2015-09-10 08:47
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-10 07:59

Exakt lika för mej, 50 räcker gott. Om inte ATV kommer att ta en del...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-10 08:16
Ursprungligen av Redaktionen:

Fortfarande är det bara fem gigabyte som är gratis och ingår på köpet av varje Apple-enhet.
Läs hela artikeln här

Är det verkligen så? Så långt jag vet får man 5 GB totalt, oavsett hur många Apple enheter jag har. Det är ju det som är problemet med iCloud!

Ursprungligen av timofej:

Är det verkligen så? Så långt jag vet får man 5 GB totalt, oavsett hur många Apple enheter jag har. Det är ju det som är problemet med iCloud!

Det är fem gigabyte per Icloud-konto. Uppdaterar i artikeln. Tack.

BTW: så såg jag att sänkningen av priserna tydligen kommer i samband med IOS 9 släppet den 16/9. Det lät vederhäftigt även om jag inte sett det direkt från en Applekälla.

ett problem jag har är följande:

1. vi har familjekonto.

2. jag vill ha 200GB för hela familjen (räcker långt)

3. när jag aktiverar det så är det enbart jag som får tillgång till dessa 200GB = värdelöst.

jag vill ju inte teckna 5 x 50 GB-konton á 9 kronor...

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple sänker priserna för flera utrymmesalternativ i Icloud, och erbjuder nu fyra olika alternativ.

Läs hela artikeln här

Får vi vänta till iOS9 och El Capitan innan dom nya priserna börjar gälla tro?.

Ursprungligen av el gringo:

ett problem jag har är följande:

1. vi har familjekonto.

2. jag vill ha 200GB för hela familjen (räcker långt)

3. när jag aktiverar det så är det enbart jag som får tillgång till dessa 200GB = värdelöst.

jag vill ju inte teckna 5 x 50 GB-konton á 9 kronor...

Samma problem här.
Jag börjar allvarligt fundera på att ta bort familjetjaffset och köra så som vi hade förut. Alla på samma konto.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-09-11 08:00
Ursprungligen av el gringo:

ett problem jag har är följande:

1. vi har familjekonto.

2. jag vill ha 200GB för hela familjen (räcker långt)

3. när jag aktiverar det så är det enbart jag som får tillgång till dessa 200GB = värdelöst.

jag vill ju inte teckna 5 x 50 GB-konton á 9 kronor...

Exakt! Jag vill framförallt ha backup på våra bilder på ett och samma ställe, utan någon handpåläggning.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-09-16 16:33
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Fast 200gb som är det jag har verkar vara samma.

Vad jag kan se kostade 200gb 35:-/mån innan och nu kommer det kosta 29:-/mån.
Alltid något!

Om man t ex betalar för 20gb idag, kommer det automatiskt att uppgraderas till 50gb då?

Ursprungligen av EnDumEn:

Vad jag kan se kostade 200gb 35:-/mån innan och nu kommer det kosta 29:-/mån.
Alltid något!

Om man t ex betalar för 20gb idag, kommer det automatiskt att uppgraderas till 50gb då?

Jag tolkar detta från Apples supportsidor som att det automatiskt uppgraderas till 50gb:

Citat:

If you purchased a monthly plan before September 16, 2015, your account was upgraded automatically. If you're currently on an annual plan, you'll continue to renew annually at that rate. If you select a new monthly plan, your annual plan won't be available to you.

Ursprungligen av EnDumEn:

Vad jag kan se kostade 200gb 35:-/mån innan och nu kommer det kosta 29:-/mån.
Alltid något!

Om man t ex betalar för 20gb idag, kommer det automatiskt att uppgraderas till 50gb då?

@Johan Nilsson skrev innan artikeln uppdaterades och då såg det inte ut att vara prisförändring på 200GB.

Nu vet vi bättre och detta är ju bra

Synd bara, att iCloud Drive långt ifrån fungerar lika bra på deras egna iPhone och iPad och tillsammans med olika appar så som både Dropbox och Microsoft Drive gör. Förstår inte vad man sysslar med

Hej,
Jag betalar idag 200GB för 379kr år vilket skulle hamna på drygt 31kr/mån om man slår ut det. Enligt den nya prisplanen är det 29kr/mån för 200GB. Jag antar att det bara är att ändra lagringsplanen för att få de nya priserna trots att jag nyligen "skrivit" på för nya 200GB för 379kr/år?

Ursprungligen av the_eagle:

Hej,
Jag betalar idag 200GB för 379kr år vilket skulle hamna på drygt 31kr/mån om man slår ut det. Enligt den nya prisplanen är det 29kr/mån för 200GB. Jag antar att det bara är att ändra lagringsplanen för att få de nya priserna trots att jag nyligen "skrivit" på för nya 200GB för 379kr/år?

Bara att ändra.
I mitt fall så gjorde jag en nergradering till 50 GB istället för 200GB eftersom jag ligger på 22 GB

Ursprungligen av BlackSmp:

Bara att ändra.
I mitt fall så gjorde jag en nergradering till 50 MB istället för 200MB eftersom jag ligger på 22 MB

Men jag menar de har redan dragit pengar för ett år framåt. Om jag ändrar lagringsplan nu antar jag att systemet kommer dra ytterligare 29kr varje månad utöver det jag redan betalat för? Blir och ringa Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-17 15:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Bara att ändra.
I mitt fall så gjorde jag en nergradering till 50 MB istället för 200MB eftersom jag ligger på 22 MB

Jag visste inte att de hade tiers på MegaByte också, inte bara GigaByte

Ursprungligen av the_eagle:

Men jag menar de har redan dragit pengar för ett år framåt. Om jag ändrar lagringsplan nu antar jag att systemet kommer dra ytterligare 29kr varje månad utöver det jag redan betalat för? Blir och ringa Apple.

Det ska bara vara att ändra online, de fixar en "återbetalning" automatiskt. Jag hade samma upplägg när jag bytte från 20 - 200 GB där jag betalade 20GB planen per år och fick tillbaka pengar (som gick till att betala första månaderna)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-09-17 17:41

Ska uppgraderingen ske automatiskt från 20GB till 50GB? Än så ser jag bara 20GB i mina inställningar men ser att 50GB är valt under "Ändra lagringsplan".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-17 17:46
Ursprungligen av joakimo:

Ska uppgraderingen ske automatiskt från 20GB till 50GB? Än så ser jag bara 20GB i mina inställningar men ser att 50GB är valt under "Ändra lagringsplan".

Ändras kanske nästa debiteringsperiod?

iCloud storage pricing
When you sign up for iCloud, you automatically get 5 GB of free storage. If you need more storage, you can upgrade to a larger storage plan.

You can upgrade your iCloud storage from your iPhone, iPad, iPod touch, Mac, or PC, and you can choose a total of 50 GB, 200 GB, or 1 TB. After you upgrade, we'll bill you monthly.1 See the monthly pricing per country below.
If you purchased a monthly plan before September 16, 2015, your account was upgraded automatically. If you're currently on an annual plan, you'll continue to renew annually at that rate. If you select a new monthly plan, your annual plan won't be available to you.

https://support.apple.com/en-us/HT201238

Ursprungligen av the_eagle:

Men jag menar de har redan dragit pengar för ett år framåt. Om jag ändrar lagringsplan nu antar jag att systemet kommer dra ytterligare 29kr varje månad utöver det jag redan betalat för? Blir och ringa Apple.

Jag fick faktura på min nya månatliga betalning på 9:- ganska snart efter jag bytt från 20GB till 50GB.
Jag betalade ganska nyligen min årliga betalning för 20GB. Ingen tydlighet vad som händer med mitt tillgodohavande sas.
Får väl också ringa Apple i morgon och höra om det.

Edit.
Hade visst inte betalt in den årliga betalningen ännu i år, bara  som är tidiga med att sända ut påminnelse.
Skulle betalt 30/9 så det passade ju utmärkt att ändra betalningsplan just nu ?

Senast redigerat 2015-09-18 12:12
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-18 08:01

Och nu kom mailet från Apple som bekräftar en uppgradering från 20 GB till 50 GB.

Bevaka tråden