Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anpassa alla synliga fönster till skärmen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har för mig att jag sett en recension någonstans av ett program som gör detta, men jag kan inte hitta det nu.

Jag vill alltså ta samtliga fönster i alla öppnade program (som visas för tillfället) och anpassa dessa till den befintliga skärmen. Så att man ser alla fönster samtidigt. Ungefär som Exposé (err – Mission Control heter det ju nu för tiden), fast ändå inte.

Laddade just ner Better Snap Tool, och det verkar ju bra, men jag hittar inte just denna funktionen.

Någon som vet?

Vad menar du med "anpassa till skärmen"? Att alla fönster förstoras eller förminskas, och läggs ut bredvid varandra över hela skärmen? Ingen överlappning?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "anpassa till skärmen"? Att alla fönster förstoras eller förminskas, och läggs ut bredvid varandra över hela skärmen? Ingen överlappning?

Precis så. Sida-vid-sida utan överlappning.

Här är en bra sammanställning. Bara att sätta igång att testa och jämföra funktionalitet.
http://www.slant.co/topics/526/~what-is-the-b...

Senast redigerat 2015-09-14 15:35

Moom är min favorit. http://manytricks.com/moom/

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2016-06-10 23:02

En gammal diskussion som förmodligen skulle ha varit låst vid det här laget. Men är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det har funnits en sådan funktion inbyggd i allas vårt kära MAC OS en gång i tiden?

Rätta mig om jag har fel men jag är så övertygad om att funktionen fanns, jag har själv intresse av den funktionen då och då, inte ofta men någon gång per månad kanske. Så det vore ju kanon om man hittade något bra litet program som ställer in storlek och allt automagiskt och pusslar in sidorna bredvid varandra snyggt och prydligt.

Nåja, lycka till med letandet får jag väl säga till mig själv då, ni lär väl redan ha hittat ert gudarnas nektar... Hittade ni något superbra så får ni gärna delge mig vad ni har snubblat in på!

Ha en trevlig sommare alla MUG:are

Ursprungligen av Traste:

En gammal diskussion som förmodligen skulle ha varit låst vid det här laget...

På det här forumet låser man inte en tråd för att man tycker att den är "klar". Och det tycker jag är bra. Det kan ju komma nya synpunkter och fortsättning på diskussionen senare.

Ursprungligen av Traste:

...Men är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det har funnits en sådan funktion inbyggd i allas vårt kära MAC OS en gång i tiden?...

Jag har kört Mac sedan 1991 (och började med System 7.x), och kan inte komma ihåg att det har funnits någon sådan fönsteranpassningsfunktion inbyggd i operativsystemet.

Jo, man har ju knappen (som i OS X är grön) som förstorar/förminskar det aktiva fönstret. Men den funktionen är väl lite för enkel för att räknas in här.

I vissa program (t.ex Photoshop) finns funktioner, som t.ex kan sprida ut dokumenten/fönstren och lägga dem bredvid varandra. Det är kanske någon sådan funktion du tänker på.

PS. Lite märkligt att kalla det "allas vårt kära", och sedan använda fel benämning. Om man håller det så kärt så borde man veta att man inte skriver Mac med stora bokstäver.
MAC med stora bokstäver brukar betyda Media Access Control (dvs en nätverksadress).

Senast redigerat 2016-06-11 14:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-11 14:01
Ursprungligen av Traste:

Men är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det har funnits en sådan funktion inbyggd i allas vårt kära MAC OS en gång i tiden?
Rätta mig om jag har fel men jag är så övertygad om att funktionen fanns

Det har inte funnits inbyggt i gamla Mac OS 9, men du kan ha rätt i att det fanns tillägg som hade funktionen. Jag kan bara inte komma på något sådant historiskt tillägg nu.

Däremot finns en variant inbyggd i nuvarande OS X 10.11 El Capitan. Split-view låter dig ha två program i helskärmsläge som delar skärmytan 50/50 bredvid varandra.
Använd två Mac-program sida vid sida i Split View

Och räcker inte det har du ju flera förslag i Jespers länk i inlägg #4 ovan.

Ursprungligen av IngoX:

Däremot finns en variant inbyggd i nuvarande OS X 10.11 El Capitan. Split-view låter dig ha två program i helskärmsläge som delar skärmytan 50/50 bredvid varandra.

Den är tyvärr kass. Dels så går båda fönstrena upp i helskärmsläge (eller halvskärm då), dels så är det begränsat till två fönster.
(Jag hatar för övrigt helskärmsläget. Jag vill ha fönstret maximerat, inte i helskärmsläge (och jo, det är skillnad))

Använder BetterSnapTool nu. Inte perfekt, men det bästa jag kan använda för tillfället.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-06-14 11:53

https://github.com/ianyh/Amethyst

Något sånt du är ute efter?

Ursprungligen av wurpan:

https://github.com/ianyh/Amethyst

Något sånt du är ute efter?

Amethyst finns redan med bland tipsen i artikeln som länkas i inlägg 4.

1
Bevaka tråden