Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Då kommer IOS 9

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är IOS 9 redo att lämna betastadiet. Apple meddelar datum för när det nya mobila operativsystemet går att ladda ned.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-10 07:53

Varför dessa Aftonbladet-rubriker? Varför inte skriva datumet direkt i rubriken, så kan den som vill läsa mer om det gå in i artikeln.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-09-10 09:10
Ursprungligen av kenjon:

Varför dessa Aftonbladet-rubriker? Varför inte skriva datumet direkt i rubriken, så kan den som vill läsa mer om det gå in i artikeln.

Till att börja med, jag håller med. Vi översvämmas av info i dagens sammhälle, man vill bara ha det viktiga kort och koncist.
Helst hade jag bara sett en enda artikel med det viktiga (nya enheter, pris, lanseringsdatum) i punktform högst upp.

Men iaf, som utbildad ingenjör ska jag ge mig på en kvalificerad gissning:

99mac vill tjäna $$$$$$$. Hur gör man detta som websida? Annonser.
Hur tjänar man pengar på annonser? Antagligen nån kombo av annonsvisningar och klick.
Hur säljer man annonser? Jo, genom att med en fin powerpointpresentation visa på hur många sidvisningar man har!

Så, det hela handlar helt enkelt om det som jag tror man "in teh biznizz" kallar för att "driva trafik", dvs skriva clickbait-rubriker så att man får maximalt med sidvisningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Clickbait

XOXO,
BASSSSSSSSSSSSSSSSSS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-10 09:10

Den här artikeln om annonsblockering tycker jag är intressant: http://www.svd.se/apples-lagger-krokben-for-m...

1. Jag stör mig mer på att annonser stör själva surfandet än på innehållet. Vore otroligt skönt om användarupplevelsen blir bättre.
2. Kan dock fundera på vad det gör med mediebranschen. Trots allt måste ju även dessa företag tjäna pengar och reklam är ju onekligen ett sätt. Kommer det här att påverka mycket tro? Eller kommer motmedel..?

Fast, jag lockas mer av att läsa mer än att bara få den fundamentala infon när jag klickar på en länk.

Med clickbait-länkar sänks mina förväntningar till att bara innehålla informationen som utelämnas i rubriken, vilket gör det knappt värt att gå in på sidan. Med bättre rubriker förväntar jag mig något mer, vilket gör det mer troligt att jag klickar på länken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 14:46
Ursprungligen av Basss:

Till att börja med, jag håller med. Vi översvämmas av info i dagens sammhälle, man vill bara ha det viktiga kort och koncist.
Helst hade jag bara sett en enda artikel med det viktiga (nya enheter, pris, lanseringsdatum) i punktform högst upp.

Men iaf, som utbildad ingenjör ska jag ge mig på en kvalificerad gissning:

99mac vill tjäna $$$$$$$. Hur gör man detta som websida? Annonser.
Hur tjänar man pengar på annonser? Antagligen nån kombo av annonsvisningar och klick.
Hur säljer man annonser? Jo, genom att med en fin powerpointpresentation visa på hur många sidvisningar man har!

Så, det hela handlar helt enkelt om det som jag tror man "in teh biznizz" kallar för att "driva trafik", dvs skriva clickbait-rubriker så att man får maximalt med sidvisningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Clickbait

XOXO,
BASSSSSSSSSSSSSSSSSS

Därför använder vi Ad-blockers.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-09-10 18:40
Ursprungligen av zinned:

Därför använder vi Ad-blockers.

Absolut. Men det var inte frågan.
Du får gärna förklara för mig hur din adblocker löser problemet med att man måste klicka in på artiklarna då länken/den inledande texten på förstasidan inte innehåller all info.

Såhär står det på förstasidan:

Då kommer IOS 9
IOS Igår 21:06
Nu är IOS 9 redo att lämna betastadiet. Apple meddelar datum för när det nya mobila operativsystemet går att ladda ned.

Man hade istället kunnat skriva "Ios kommer 16 september" som rubrik, så hade jag fått all info jag behövde utan att öht behöva klicka in i artikeln. Men som sagt, det hade inte drivit klick.

Ursprungligen av Basss:

Man hade istället kunnat skriva "Ios kommer 16 september" som rubrik, så hade jag fått all info jag behövde utan att öht behöva klicka in i artikeln. Men som sagt, det hade inte drivit klick.

Om bara artiklarna är välskrivna/informativa och vi har bra/läsvärda kommentarer till artiklarna så tycker jag det är ett ganska litet pris att betala. Jag resonerar som så att antingen är det såhär eller så får vi betala för tillgång till artiklarna. Och vad jag har sett på vissa andra sidor så betalar man inte alltid för mindre reklam utan för utvalda artiklar.

Tycker 99mac blir bättre och bättre och "konkurrenten" MacWorld tappar mer och mer. Så fortsätt att skriva bra artiklar och kul att ni syns i kommentarerna ibland också!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-09-10 21:56

Jag har avaktiverat AdBlock på sidor jag gillar, denna inkluderad, eftersom det kan möjligen hjälpa dem att göra bra innehåll...win-win.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-11 09:30
Ursprungligen av Hjopek:

Jag har avaktiverat AdBlock på sidor jag gillar, denna inkluderad, eftersom det kan möjligen hjälpa dem att göra bra innehåll...win-win.

Eftersom 99mac under nuvarande ledning vägrar hörsamma ständiga önskemål om att kunna betala medlemskap och där slippa reklam, som har funnits tidigare, så vägrar jag släppa Ad-block. Principsak.

Dock stör det inte så mycket när man sitter på en desktop/laptop men att surfa på 99mac med iOS-enhet är rena mardrömmen med alla annonser. Möjligheten till content-blockers som kommer i iOS 9 kan inte komma tillräckligt snabbt.

Ursprungligen av zinned:

Möjligheten till content-blockers som kommer i iOS 9 kan inte komma tillräckligt snabbt.

Det finns adblock webbläsare till ios8, men nu känns det ju inte lönt när ios9 är runt knuten.

Från 16 september släpp IOS 9. Vad kan man räkna med för tidpunkt i Sverige - då den kan installeras. Gäller väl samma med OS till AppleWatch. Morgon - middag - kväll eller natt.
Har ju gjort det ett otal ggr tidigare - men minnet är trött.

Ursprungligen av adress@mac:

Från 16 september släpp IOS 9. Vad kan man räkna med för tidpunkt i Sverige - då den kan installeras. Gäller väl samma med OS till AppleWatch. Morgon - middag - kväll eller natt.
Har ju gjort det ett otal ggr tidigare - men minnet är trött.

jag minns inte heller men skulle gissa på två alternativ och bägge i Cupertiotid: 00.01 eller 10.00

Jag tror mest på omkring 10 Cupertinotid, dvs kring 19 vår tid

Ursprungligen av zinned:

Eftersom 99mac under nuvarande ledning vägrar hörsamma ständiga önskemål om att kunna betala medlemskap och där slippa reklam, som har funnits tidigare, så vägrar jag släppa Ad-block. Principsak.

Dock stör det inte så mycket när man sitter på en desktop/laptop men att surfa på 99mac med iOS-enhet är rena mardrömmen med alla annonser. Möjligheten till content-blockers som kommer i iOS 9 kan inte komma tillräckligt snabbt.

Då kanske det kommer en medlemsavgift..........? som förr

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-14 11:27
Ursprungligen av adress@mac:

Från 16 september släpp IOS 9. Vad kan man räkna med för tidpunkt i Sverige - då den kan installeras. Gäller väl samma med OS till AppleWatch. Morgon - middag - kväll eller natt.
Har ju gjort det ett otal ggr tidigare - men minnet är trött.

Det brukar vara mellan 19 och 20.

Ursprungligen av zinned:

Det brukar vara mellan 19 och 20.

Vi kör på 19 - får vi se. Inget man inte märker - om man säger så.

1
Bevaka tråden