Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Hardware test har upptäckt fel i Mac Pro 3.1

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-29 16:57

Hej!

Jag har en Mac Pro 3.1 från 2008. System: Yosemite. SSD disk, 32 GB ram och ATI Radeon HD 2600 XT 256 MB grafikkort.

Kan bara starta datorn i felsäkert läge. Annars blir det grå skärm och datorn går inte vidare.

Kört Apple Hardware test (utökat test) som ger felmeddelandet: 4SNS/1/40000001: VMBS-0.000
Är det någon som vet vad detta betyder och vad man kan göra?

När jag läser på nätet så ser det ut som att det kan vara logikkortet som det är något fel på.

Mvh
Anders

Senast redigerat 2015-08-29 17:31

Hej, menar du att du startar i Safe mode och att du faktiskt kommer in i systemet? I så fall låter det ju inte som något hårdvaruproblem alls. Generellt sett när datorn inte funkar mer än i Safe mode är ju att man har 3:e partsprogram eller typsnitt som pajar.

Har du testat att starta upp till externt system? Tex från installationsskivan eller en extern disk där du har någon version av OS X?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-09 14:19

Hej!
Precis. Kan bara starta i Safe Mode.
Nu har jag inte startat externt. Men jag tog en gammal hårddisk istället för min ssd och gjorde en ny installation av Yosemite med samma resultat som med ssd:en.

Men jag skulle ju kunna se vad som händer om jag startar från skivan.

Ursprungligen av cyber:

Hej!
Precis. Kan bara starta i Safe Mode.
Nu har jag inte startat externt. Men jag tog en gammal hårddisk istället för min ssd och gjorde en ny installation av Yosemite med samma resultat som med ssd:en.

Men jag skulle ju kunna se vad som händer om jag startar från skivan.

Såvida du inte själv kan klura ut eventuella förändringar som du genomfört just innan datorn började bete sig såhär och därmed lätt kan utröna vad som strular är mitt tips att starta upp i Safe mode, kopiera allt som är viktigt och blåsa datorn.

Givetvis finns alternativet att försöka leta sig fram och pinpointa vilket program, typsnitt eller dylikt som spökar
men har man ingen aning från början tenderar det att bara bli slöseri med tid om man nu ändå kan rädda sin data först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-09 17:53

Men nu har jag "blåst" datorn genom att ta en gammal hårddisk och installera rent på den och starta på den.

För att det inte ska bli några missförstånd. Mac pro är den stora stationära datorn med plats för 4 hårddiskar.

Testade med installationsskivan (Snöleopard) men det vart efter en stund blå skärm för att övergå i konstiga ränder och efter det hände inget.

Ursprungligen av cyber:

Men nu har jag "blåst" datorn genom att ta en gammal hårddisk och installera rent på den och starta på den.

För att det inte ska bli några missförstånd. Mac pro är den stora stationära datorn med plats för 4 hårddiskar.

Testade med installationsskivan (Snöleopard) men det vart efter en stund blå skärm för att övergå i konstiga ränder och efter det hände inget.

Hur gick du tillväga när du installerade? Har du en annan dator till förfogande som du skulle kunna ladda ner samma system som du hade innan, alltså Yosemite från och skapa en installationsvolym på en extern disk eller ett USB-minne?

Vidare vore det intressant om du ville starta upp datorn i Verbose mode (cmd + v) så att vi kan få fram en eventuell felkod eller fingervisning om vart datorn fastnar.

Blåskärmen tyder på mjukvara men de här ränderna du nämner kan vara tecken på hårdvarufel...

1
Bevaka tråden