Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går ej längre att ladda iPhone/iPad i en MBA?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-09-12 15:32

Äger en iPhone 6+ med iOS 8.4.1 samt en Macbook Air middle 2013 med OS X 10.10.5.
På senare tid har jag inte kunnat ladda min iPhone eller iPad Mini Retina (2) direkt i USB-uttaget på datorn. Telefonen/paddan "plingar till" när lightning-kontakten sätts i. Men sedan är det som att enheterna fastnar i denna loop, dvs de slutar aldrig att "plinga" och det är som om datorn inte klarar av att lämna en tillräckligt kraftig ström för att ladda telefonen/paddan.
Datorn är samtidigt ansluten till laddaren via min Thunderbolt Display, men har även provat med den vanliga laddaren utan resultat. Jag har även provat att byta lightning-kabel utan framgång. Datorn klarar dock av att driva externa USB-hårddiskar fint.
Vad kan ha hänt, hur kommer det sig att den inte längre klarar av att ladda enheterna?

Inlägget hamnade i MB-delen av forumet eftersom jag har lokaliserat problemet till datorn och inte till iOS-enheterna...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-12 16:13

Det råkar inte vara en icke-original kabel?
Min dator låste nästan upp sig med en piratkabel.

  • Medlem
  • 2015-09-12 16:19

Inga piratgrejer här så långt ögat når.
Vet inte om jag skrev det i förra inlägget. Men givetvis har jag provat med flera olika kablar eftersom jag trodde att det var själva problemet. Men så var inte fallet, och kablarna fungerar utmärkt att ladda telefonen med tillsammans med Apples egen iPhone-laddare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-12 16:39

Kan en PRAM-återställning lösa problemet, det verkar kunna göra under ibland?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-12 16:44
Ursprungligen av Dalle:

Inga piratgrejer här så långt ögat når.
Vet inte om jag skrev det i förra inlägget. Men givetvis har jag provat med flera olika kablar eftersom jag trodde att det var själva problemet. Men så var inte fallet, och kablarna fungerar utmärkt att ladda telefonen med tillsammans med Apples egen iPhone-laddare.

Konstigt värre vid en första tanke. Vad säger Apple ?

Nått vajsing med strömförsörjningen från MBA usb port helt klart .

  • Medlem
  • 2015-09-12 17:39
Ursprungligen av cubeis:

Konstigt värre vid en första tanke. Vad säger Apple ?

Nått vajsing med strömförsörjningen från MBA usb port helt klart .

Har inte pratat med Apple eftersom garantin gått ut för länge sedan.

Bara för att bekräfta:
Har du provat att koppla ur allt annat och endast ha orginalladdare inkopplad samt en iphone/ipad?
Omstart?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-12 20:23
Ursprungligen av mattiL:

Kan en PRAM-återställning lösa problemet, det verkar kunna göra under ibland?

Testa detta, råkade ut för liknande på min MBP, usb-portarna var helt döda.
Löste sig med PRAM/NVRAM återställning.

  • Medlem
  • 2015-09-12 21:36
Ursprungligen av mattiL:

Kan en PRAM-återställning lösa problemet, det verkar kunna göra under ibland?

Ska testa detta.

  • Medlem
  • 2015-09-12 21:36
Ursprungligen av skrotnisse92:

Bara för att bekräfta:
Har du provat att koppla ur allt annat och endast ha orginalladdare inkopplad samt en iphone/ipad?
Omstart?

Ingen skillnad, allt redan testat utan framgång.

  • Medlem
  • 2015-09-12 21:47

SMC och PRAM nollställt utan resultat. Provade även att koppla lightning-kabeln från TB-Display och då fungerade det utan problem. Märkligt.
Garantin har ju gått ut för länge sedan, bör man ändå kontakta Apple och fråga, eller ska man bara acceptera fakta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-13 00:52
Ursprungligen av Dalle:

SMC och PRAM nollställt utan resultat. Provade även att koppla lightning-kabeln från TB-Display och då fungerade det utan problem. Märkligt.
Garantin har ju gått ut för länge sedan, bör man ändå kontakta Apple och fråga, eller ska man bara acceptera fakta?

Klart du ska fråga Apple i alla fall det var det jag menade oavsett garanti eller inte . Har du möjlighet att testa på en annan likadan macbook air modell ?

Ta dig till närmaste Apple store och slå näven i bordet och fråga vad som försiggår

Är den privatköpt har man 3år konsumentköplag och kan reklamera om man tror felet är ursprungligt.

  • Medlem
  • 2015-09-13 16:13
Ursprungligen av Borttaget:

Är den privatköpt har man 3år konsumentköplag och kan reklamera om man tror felet är ursprungligt.

Visst, men det är ju upp till mig att bevisa att felet är ett konstruktionsfel. Hur bevisar jag det?

Senast redigerat 2018-07-23 13:40
Ursprungligen av Dalle:

Visst, men det är ju upp till mig att bevisa att felet är ett konstruktionsfel. Hur bevisar jag det?

Inga synliga skador på maskin.

Då är det bara att hävda. Det värsta som kan hända är att de säger nej.

  • Medlem
  • 2015-09-13 16:59
Ursprungligen av Borttaget:

Inga synliga skador på maskin.

Då är det bara att hävda. Det värsta som kan hända är att de säger nej.

Det är det jag menar. Bedömer mina chanser som små att "vinna" en sådan fajt.

Senast redigerat 2018-07-23 13:40
Ursprungligen av Dalle:

Det är det jag menar. Bedömer mina chanser som små att "vinna" en sådan fajt.

Om en dator går sönder inom 3 år och den inte visar tecken på yttre åverkan brukar det anses vara ursprungligt fel.

  • Medlem
  • 2015-09-13 23:02
Ursprungligen av Dalle:

Äger en iPhone 6+ med iOS 8.4.1 samt en Macbook Air middle 2013 med OS X 10.10.5.
På senare tid har jag inte kunnat ladda min iPhone eller iPad Mini Retina (2) direkt i USB-uttaget på datorn. Telefonen/paddan "plingar till" när lightning-kontakten sätts i. Men sedan är det som att enheterna fastnar i denna loop, dvs de slutar aldrig att "plinga" och det är som om datorn inte klarar av att lämna en tillräckligt kraftig ström för att ladda telefonen/paddan.
Datorn är samtidigt ansluten till laddaren via min Thunderbolt Display, men har även provat med den vanliga laddaren utan resultat. Jag har även provat att byta lightning-kabel utan framgång. Datorn klarar dock av att driva externa USB-hårddiskar fint.
Vad kan ha hänt, hur kommer det sig att den inte längre klarar av att ladda enheterna?

Inlägget hamnade i MB-delen av forumet eftersom jag har lokaliserat problemet till datorn och inte till iOS-enheterna...

Syns det ngt på skärmen på datorn när det " plingar " i enheterna.

  • Medlem
  • 2015-09-16 11:51

Både ja och nej.

iPaden var inte synkroniserad med denna dator, så där dök det upp en fråga om jag litade på datorn. Så fort jag tröck på "lita på" så dök frågan upp igen. iPhonenen hade redan datorn som sin "huvuddator", så där dök inte frågan upp, där bara plingade det avbrutet för att visa att telefonen laddade.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-09-16 14:29

IOS 8 har sabbat en hel del faktiskt. Tex har jag en Griffin bordsladdare för fyra iPhones som köpts online på Apple Store slutat fungera. Riktigt uselt är vad det är. Även billaddare som köpts på Apple Store har ej längre något stöd under IOS 8.

Senast redigerat 2015-09-16 14:52
Ursprungligen av onnyt:

IOS 8 har sabbat en hel del faktiskt. Tex har jag en Griffin bordsladdare för fyra iPhones som köpts online på Apple Store slutat fungera. Riktigt uselt är vad det är. Även billaddare som köpts på Apple Store har ej längre något stöd under IOS 8.

http://www.bhphotovideo.com/images/images500x500/Griffin_Technology_9805_MLTDCK4_PowerDock_4_Multiple_Charging_611776.jpg

Hur blev det nu då - med IOS9 ?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-09-17 11:04
Ursprungligen av adress@mac:

Hur blev det nu då - med IOS9 ?

Har inte laddat ner ännu men skall precis börja

Kan det ha samlats damm odyl i portarna?
Jag var på väg att byta min iphone för att den var så lynnig med att ta laddning. Fick tipset att rengöra laddportarna med t ex tandpetare av trä (ingen vätska). Jag blev mycket överraskad över mängden »fickludd« som fick plats i porten. Var även tvungen att dammsuga SD-porten för mer stabil funktion. Kanske samma på usb-porten?
Stäng av utrustningen innan.

  • Medlem
  • 2015-09-24 10:38
Ursprungligen av mangepetersson:

Var även tvungen att dammsuga SD-porten för mer stabil funktion. Kanske samma på usb-porten?

SD-porten? Var hittar jag denna port på en iPhone?
Nej, inget damm i USB-porten på datorn. Hade annars varit ett enkelt och billigt "fel" att åtgärda.

SD-porten är på datorn Den är inte relevant här. Jag menade mer att det lätt samlas damm och smuts. Och när min iphone inte var ren så fastnade den gärna i en loop av kontakt-inte kontakt osv. Men det låter ju som att det leveras för lite ström ur usbporten. Är felet på båda portarna?

1
Bevaka tråden