Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV har 2 GB RAM

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dokumentation för utvecklare avslöjar att nya Apple TV har mer primärminne än andra enheter med A8-processor.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-09-10 21:55

Jättemärklig hw. En del bra grejer blandat med ihopkok och gamla grejer. Är väl för att hålla nere priset men alltså vafan, det är apple. vräk på. A9, gigabit, 1tb, 16gb ram.

Inte så sexig jag hade hoppas på. Kommer dock bli ett köp då jag gillar 3an.

Ursprungligen av dfgh:

vräk på. A9, gigabit, 1tb, 16gb ram.

Köp en Mac mini.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-11 09:35
Ursprungligen av dfgh:

Jättemärklig hw. En del bra grejer blandat med ihopkok och gamla grejer. Är väl för att hålla nere priset men alltså vafan, det är apple. vräk på. A9, gigabit, 1tb, 16gb ram.

Till vilken nytta?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-11 12:33

"Mer förvånande är att nya Apple TV fortfarande inte har någon Gigabit Ethernet-port, utan bara 10/100 Mbps"

Det är ju inte ens ett problem då det inte behövs mer för streamad överföring.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-11 12:38
Ursprungligen av Exteron:

"Mer förvånande är att nya Apple TV fortfarande inte har någon Gigabit Ethernet-port, utan bara 10/100 Mbps"

Det är ju inte ens ett problem då det inte behövs mer för streamad överföring.

Det är sant och inte många har mer än 100Mbit uppkoppling, särskilt om vi går utanför sverige.
Men ändå lite förvånande, gigabit har ju varit standard de senaste 10-15 åren på moderkort, att det ens finns någon som tillverkar kretsar med bara 100Mbit. Läste en teori någonstans att "nätverkskortet" är anslutet med USB (internt) och det begränsar det.

Ursprungligen av Json_81:

Det är sant och inte många har mer än 100Mbit uppkoppling, särskilt om vi går utanför sverige.
Men ändå lite förvånande, gigabit har ju varit standard de senaste 10-15 åren på moderkort, att det ens finns någon som tillverkar kretsar med bara 100Mbit. Läste en teori någonstans att "nätverkskortet" är anslutet med USB (internt) och det begränsar det.

De gjorde nog en besparing på att hålla sig till 10/100. Tror inte att det är många konsumenter som tänker; "Nja, pass! Den har inte GIG".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-11 15:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

De gjorde nog en besparing på att hålla sig till 10/100. Tror inte att det är många konsumenter som tänker; "Nja, pass! Den har inte GIG".

Men det handlar ju inte om det, det handlar bara om att det idag måste vara svårare att hitta 10/100BASE-T än 10/100/1000BASE-T. Det är definitivt ett förhållande på typ 1000:1 i 1000BASE-T:s favör

Edit: Ändrade från 1 till 10, stavfel.

Senast redigerat 2015-09-11 16:35
Ursprungligen av zinned:

Men det handlar ju inte om det, det handlar bara om att det idag måste vara svårare att hitta 1/100BASE-T än 10/100/1000BASE-T. Det är definitivt ett förhållande på typ 1000:1 i 1000BASE-T:s favör

Det vet jag inget om, men jag antar att Apple gick på det billigare alternativet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-11 18:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det vet jag inget om, men jag antar att Apple gick på det billigare alternativet.

Instämmer med Zinned, det borde helt klart vara svårare att få tag på 100Mbit kretsar än 1Gbit, så den där förklaringen med något internt som stoppar låter rimligt.

Sen visst, extremt få lär bry sig eller märka någon skillnad.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-12 13:45

Kan ju vara intressant jämföra arbetsminnet på 2 GB med föregående modeller!

1st and 2nd: 256 MB
3rd and 3rd Rev A: 512 MB

Man kan ju förstå de vill behålla samma formfaktor som tidigare ATV och AirPort/TimeCapsule, men visst hade det varit snyggare med ett lägre och bredare kabinett.

Senast redigerat 2015-09-12 18:42
Ursprungligen av Json_81:

Det är sant och inte många har mer än 100Mbit uppkoppling, särskilt om vi går utanför sverige.
Men ändå lite förvånande, gigabit har ju varit standard de senaste 10-15 åren på moderkort, att det ens finns någon som tillverkar kretsar med bara 100Mbit. Läste en teori någonstans att "nätverkskortet" är anslutet med USB (internt) och det begränsar det.

Jag är rätt säker på att det inte handlar om ett "kort", utan Ethernet är inbyggt i processorn precis som allt annat. Så eftersom Apple designar den själva så skulle de kunna lägga in vad de vill. Förutsatt att ARM-arkitekturen har gigabit-komponenter att använda men det borde finnas. Det handlar kanske mer om att det inte fick plats eller kändes nödvändigt eftersom Wi-Fi är såpass snabbt.

En mediaspelare - vilket ATV är även om man kan spela småspel i väntan på nästa livesändning av en match t.ex. - behöver bara 2 GB RAM. Egentligen behövs bara typ 40-50 meg...men man fläskade till för att just kunna köra småspel.

Ursprungligen av jas:

Man kan ju förstå de vill behålla samma formfaktor som tidigare ATV och AirPort/TimeCapsule, men visst hade det varit snyggare med ett lägre och bredare kabinett.

Instämmer! 43,5 CM i bredd är väl typ standard på hemmabioprylar så jag hade gärna sett en Apple TV med den bredden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-12 20:27
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag är rätt säker på att det inte handlar om ett "kort", utan Ethernet är inbyggt i processorn precis som allt annat. Så eftersom Apple designar den själva så skulle de kunna lägga in vad de vill. Förutsatt att ARM-arkitekturen har gigabit-komponenter att använda men det borde finnas. Det handlar kanske mer om att det inte fick plats eller kändes nödvändigt eftersom Wi-Fi är såpass snabbt.

Så kan det ju vara.
Att Wifi är snabbt är ju halvsant dock med alla störningar som folk i städer har.
AC-nätet på 5GHz presterar väl tillräckligt även med de omständigheterna dock.

Apple har aldrig följt "standarder" när det gäller formgivning och det kommer dom aldrig att göra. Det är bl.a. det som ÄR Apple.
Eftersom jag sedan 80-talet varit helt i synk med deras estetik så är jag givetvis glad för att dom fullständigt skiter i hur "allt annat" ser ut.
Just i detta fall är jag extra nöjd då "hembioestetiken" är en fruktansvärt ful kvarleva av VHS-maskin-dimensioner. Det finns ingen som helst anledning att göra burkar som är 43 cm breda och platta...det är en anakronism. Att andra fortfarande följer skiten är bara brist på fantasi, begåvning, initiativ, smak...och nervös gubbig fjantighet...typ...

Varför tillverka stora fula lådor när man snart rymmer mediaspelaren i HDMI-kontakten?

(tycker jag)

Ursprungligen av Papperskatt:

Instämmer! 43,5 CM i bredd är väl typ standard på hemmabioprylar så jag hade gärna sett en Apple TV med den bredden.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-09-13 14:30

Jag diggar den här lilla lådan. För inte så många år sedan behövde man Mac Mini eller en hemmabyggd HTPC med massa bökig programvara vid TV:n (även om Front Row, xbmc och plex var okej) Men för det formatet, prestandan och programvaran man får nu, är priset helt enastående! Personligen hoppas jag Siri kommer inom en inte allt för lång framtid, men även utan Siri är det ett givet köp!

1
Bevaka tråden