Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskar blir utan Siri i nya Apple TV

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Röstassistenten Siri är central i Apples nya Apple TV, men hon kommer inte att finnas tillgänglig i Sverige vid lanseringen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-10 11:50

Betyder det att den är avaktiverad per default om den köpts i Sverige, eller är det beroende på vilkets land Itunes store man använder sig av?

Låter märkligt
Man har ju kunnat prata med Siri på engelska i sin iPhone innan hon lärde sig svenska

Frågan är om det är regionberoende eller språkberoende.

Ursprungligen av pmarriott:

Frågan är om det är regionberoende eller språkberoende.

Det är svårt att avgöra utifrån dokumentet som delas ut - eller rättare sagt - helt omöjligt

Men jag har undrat över samma sak. Dock så verkar hårdvaran vara identiskt.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-10 14:38
Ursprungligen av andas:

Betyder det att den är avaktiverad per default om den köpts i Sverige, eller är det beroende på vilkets land Itunes store man använder sig av?

Ursprungligen av pmarriott:

Frågan är om det är regionberoende eller språkberoende.

Har antagligen att göra med att tjänsterna i Sverige inte har stöd för det (än), det står ju faktiskt att det inte kommer att fungera vid lanseringen, inget som säger att det inte skulle komma igång sedan, är bara onödigt att ha det aktiverat ifall tjänsterna inte stöds än.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-10 14:44
Ursprungligen av Exteron:

Har antagligen att göra med att tjänsterna i Sverige inte har stöd för det (än), det står ju faktiskt att det inte kommer att fungera vid lanseringen, inget som säger att det inte skulle komma igång sedan, är bara onödigt att ha det aktiverat ifall tjänsterna inte stöds än.

Det gör ju bara min fråga mer aktuell. Jag använder Amerikanska Itunes store (delvis) och i USA fungerar det. Alltså borde Siri fungera för mig. Men det är inte säkert att det gör det eftersom det står att skippas olika versioner till olika länder. Mao så låter det som mer än en mjukvaruskillnad, för de är ju inte ovanligt med skillnader mellan de olika ländernas apple-tv utbud och funktionalitet sedan tidigare.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2015-09-10 15:08

Vad trist... Jag trodde Apple hade fått upp ångan med deras lokala "Siri-teams" nu när iOS äntligen fick stöd för svenska... Konstigt hur de kan ha teams för detta, men ändå eftersläpning.

Ursprungligen av andas:

Det gör ju bara min fråga mer aktuell. Jag använder Amerikanska Itunes store (delvis) och i USA fungerar det. Alltså borde Siri fungera för mig. Men det är inte säkert att det gör det eftersom det står att skippas olika versioner till olika länder. Mao så låter det som mer än en mjukvaruskillnad, för de är ju inte ovanligt med skillnader mellan de olika ländernas apple-tv utbud och funktionalitet sedan tidigare.

Osäker på om det är en hårdvaruskillnad. Det är i sådana fall fjärren men den ser likadan ut oavsett om den kallas för Siriremote eller Appleremote (minns inte exakt vad de kallade den).

Så jag tror att det är samma hårdvara.

Den beskrivs lite här: https://developer.apple.com/library/prerelease/tvos/documentation/General/Conceptual/AppleTV_PG/index.html#//apple_ref/doc/uid/TP40015241-CH12-SW6

Remote. Mikrofonen är väl det som är högst upp?

Senast redigerat 2015-09-10 16:47
Ursprungligen av JND:

Vad trist... Jag trodde Apple hade fått upp ångan med deras lokala "Siri-teams" nu när iOS äntligen fick stöd för svenska... Konstigt hur de kan ha teams för detta, men ändå eftersläpning.

Det är en bit kvar innan vi ens har samma funktionalitet som i US

Ursprungligen av Kristus:

Det är en bit kvar innan vi ens har samma funktionalitet som i US

Väldigt långt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 15:48
Ursprungligen av Exteron:

Har antagligen att göra med att tjänsterna i Sverige inte har stöd för det (än), det står ju faktiskt att det inte kommer att fungera vid lanseringen, inget som säger att det inte skulle komma igång sedan, är bara onödigt att ha det aktiverat ifall tjänsterna inte stöds än.

Inte onödigt alls.

Alla talar bara om söktjänsten som gör det möjligt att söka i all metadata för olika videor som är tillgängliga genom streamingtjänster. Ingen talar om ifall den också indexerar metadatan för de lokala filer som finns tillgängliga genom t ex Hemmadelning från iTunes. Det bör ju vara självklart att den ska indexera den också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-10 17:23

Blev först ganska besviken när jag såg detta. Men nu känns det dock inte som en deal breaker. Men ändock överraskande. Tog för givet att Siri nu var en helt naturlig del i alla produkter där hon används.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 18:29
Ursprungligen av xms67:

Tog för givet att Siri nu var en helt naturlig del i alla produkter där hon används.

Samma här, därför är ju detta helt obegripligt i nuläget.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-10 21:24

Borde finnas ett språkval för Siri i tvOS, likt iOS!?

För oss som gärna pratar engelska skulle de gärna kunna lägga till ett underordnat språkval för uttal av egennamn.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-09-10 22:09

Siri, lås upp ytterdörren
Siri, spola på dass och stäng av micron innan popcornen bränns

Kanske, om några år.

Ursprungligen av jas:

Borde finnas ett språkval för Siri i tvOS, likt iOS!?

För oss som gärna pratar engelska skulle de gärna kunna lägga till ett underordnat språkval för uttal av egennamn.

Det kommer garanterat att finnas det. Det är så som det är löst i övriga system

Jag antar att Apple har något skäl. Kanel något bra, kanske ett mindre bra. Eller så är det bara en formulering för att täcka in att du, genom att välja språk, också väljer vissa tjönster som är geografisk kopplade.

Vi får nog vänta tills Apple kommer med en tydligare beskrivning eller vi faktiskt får tag på maskinerna

1
Bevaka tråden