Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem Airport express "Internet - onåbar"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande problem. Tack på förhand!

Först lite information om utrustning:
Internet: via fiber direkt ur fiberuttag. Internet tillhandahålls genom bostadsrättsföreningen och jag behöver inga inloggningsuppgifter el. liknande.
--> Ethernetsladd från fiberuttaget till datorn fungerar alldeles utmärkt.
(Kör macbook pro mid 2009)

Router: Airport express (Inköpt 2014, antagligen gen. 2).
Ethernetkabel från fiberuttaget till WAN-porten.
WAN-portens lysdiod lyser grönt.
Lysdioden på routerns framsida lyser grönt.

Så till problemet; Har varit bortrest någon vecka (router utdragen - både el och ethernetkabel). Igår när vi kom hem kopplade jag in kablarna igen men fick ingen åtkomst till internet. Har sedan dess startat om (med och utan nätverkskabel) routern otaliga gånger och även använt resetknappen på baksidan flertalet gånger. Har gjort "factory default" på routern flera gånger men kommer ingenstans.

Med alt-knappen nedtryckt och markering på "nätverksindikatorn" på datorn får jag följande information
Internet: Onåbar

Någon som har några förslag?

TACK på förhand

Mvh. Jakob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-13 11:15

- Har du haft med datorn på resan och den nu är inställd på något annat än din vanliga wifi-uppkoppling?
- Funkar internet för dina grannar?
- Förtydliga, kan du just nu nå internet med sladd direkt från datorn till fiber-uttaget?

Ursprungligen av IngoX:

- Har du haft med datorn på resan och den nu är inställd på något annat än din vanliga wifi-uppkoppling?
- Funkar internet för dina grannar?
- Förtydliga, kan du just nu nå internet med sladd direkt från datorn till fiber-uttaget?

1) Datorn har varit hemma och jag har inte ändrat några inställningar.

2) Har inte pratat med grannarna men då jag kommer åt internet direkt med kabel via fiber-uttaget antar jag att det är routern som spökar.

3) Ja, om jag flyttar ethernetsladden från routerns wan-ingång och sticker den rakt in i porten på datorn så fungerar internet utan problem.

Enligt "trådlös diagnos" i osx står följande:
"Wifianslutningen verkar fungera som den ska, men den trådlösa routern kan inte nå internet.
Försök med att starta om den trådlösa routern. Om det inte fungerar kontaktar du internetleverantören för hjälp".

Några idéer?

Ursprungligen av JakobM:

1) Datorn har varit hemma och jag har inte ändrat några inställningar.

2) Har inte pratat med grannarna men då jag kommer åt internet direkt med kabel via fiber-uttaget antar jag att det är routern som spökar.

3) Ja, om jag flyttar ethernetsladden från routerns wan-ingång och sticker den rakt in i porten på datorn så fungerar internet utan problem.

Enligt "trådlös diagnos" i osx står följande:
"Wifianslutningen verkar fungera som den ska, men den trådlösa routern kan inte nå internet.
Försök med att starta om den trådlösa routern. Om det inte fungerar kontaktar du internetleverantören för hjälp".

Några idéer?

EDIT

När jag skriver IP-adressen i adressfältet på webbläsaren kommer jag ingen vart heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-13 12:43
Ursprungligen av JakobM:

1) Datorn har varit hemma och jag har inte ändrat några inställningar.

2) Har inte pratat med grannarna men då jag kommer åt internet direkt med kabel via fiber-uttaget antar jag att det är routern som spökar.

3) Ja, om jag flyttar ethernetsladden från routerns wan-ingång och sticker den rakt in i porten på datorn så fungerar internet utan problem.

Enligt "trådlös diagnos" i osx står följande:
"Wifianslutningen verkar fungera som den ska, men den trådlösa routern kan inte nå internet.
Försök med att starta om den trådlösa routern. Om det inte fungerar kontaktar du internetleverantören för hjälp".

Några idéer?

Ja, då har du ju ringat in problemet till Airport Expressen. Den borde ju inte gått sönder när du varit duktig och skyddat den från blixtnedslag under semestern... Och den lyser grönt...

Det enda jag kommer att tänka på just nu är om det finns utrustning i huset som låser anslutningen till en enhet i taget, då borde det lösa sig om du har både dator och router urkopplad en stund. Men det är inte troligt.

Har du startat AirPort-verktyg på datorn? Funkar datorns wifi i övrigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-13 12:46

När du installerade den första gången, gjorde du några inställningar då?
Dvs. bryggade du den eller kör den DHCP t.ex?

Ursprungligen av IngoX:

Ja, då har du ju ringat in problemet till Airport Expressen. Den borde ju inte gått sönder när du varit duktig och skyddat den från blixtnedslag under semestern... Och den lyser grönt...

Det enda jag kommer att tänka på just nu är om det finns utrustning i huset som låser anslutningen till en enhet i taget, då borde det lösa sig om du har både dator och router urkopplad en stund. Men det är inte troligt.

Har du startat AirPort-verktyg på datorn? Funkar datorns wifi i övrigt?

Tack för svar!

Utöver macbook pro:n finns även en macbook air (2013), tre iphones (4, 5S & 6) och en apple tv (3 gen).

Normalt sett är samtliga uppkopplade mot samma wifi men efter reset är det endast macbook pro som syns som klient i airport-verktyg.

Datorns wifi fungerar (har provat att använda iphone som hotspot). Även provat att koppla upp air-datorn som varit avstängd ett dygn. Inte heller den når internet via routern.

Bifogar bild på baksidan av routern där det luser grönt vid wan-porten.

Ursprungligen av kladda:

När du installerade den första gången, gjorde du några inställningar då?
Dvs. bryggade du den eller kör den DHCP t.ex?

Tack för svar!

Första gången följde jag bara airport-utilities på iphone och gjorde inga inställningar utöver "namn och lösenord".

Har varit inne i airport-verktyg och förnyat dhcp och "renew lease".

Routern står i både Dhcp och nat under "nätverk" på airport-verktyg och under "internet" står den under "anslut via: DCHP".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-13 14:44
Ursprungligen av JakobM:

Tack för svar!

Första gången följde jag bara airport-utilities på iphone och gjorde inga inställningar utöver "namn och lösenord".

Har varit inne i airport-verktyg och förnyat dhcp och "renew lease".

Routern står i både Dhcp och nat under "nätverk" på airport-verktyg och under "internet" står den under "anslut via: DCHP".

Detta är en longshot, men testa sätta den i bryggläge istället för DHCT & NAT - testa om det funkar och sedan ställ tillbaka DHCP & NAT.

Hade problemet att AirPlay inte funkade i en Express igår och det enda som fungerade var att stänga av AirPlay och sedan starta det igen i AirPort-Verktyget. Inte ens återställning av enheten hjälpte.

Ursprungligen av kladda:

Detta är en longshot, men testa sätta den i bryggläge istället för DHCT & NAT - testa om det funkar och sedan ställ tillbaka DHCP & NAT.

Hade problemet att AirPlay inte funkade i en Express igår och det enda som fungerade var att stänga av AirPlay och sedan starta det igen i AirPort-Verktyget. Inte ens återställning av enheten hjälpte.

Har provat ditt förslag nu.
Jag får upp ett felmeddelande om att "ett fel har inträffat när inställningen skulle uppdateras" När jag klickar bort felmeddelandet och går in under inställningar står dock routern i "bryggläge".
Har därefter ändrat tillbaka till "dhcp och nat".
Dock ingen förändring när det gäller funktion.

Det verkar som routern är instabil även vad gäller wifi - i airplay-verktyg går expressen från att ha en grön färg till orange lite av och till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-13 19:10
Ursprungligen av JakobM:

Har provat ditt förslag nu.
Jag får upp ett felmeddelande om att "ett fel har inträffat när inställningen skulle uppdateras" När jag klickar bort felmeddelandet och går in under inställningar står dock routern i "bryggläge".
Har därefter ändrat tillbaka till "dhcp och nat".
Dock ingen förändring när det gäller funktion.

Det verkar som routern är instabil även vad gäller wifi - i airplay-verktyg går expressen från att ha en grön färg till orange lite av och till.

Sjukt nog börjar den låta trasig..
Tror det är 1 år garanti på den så beroende på när under 2014 du köpte den skulle jag nästa gått tillbaka med den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-03 09:36

Hej! Har det löst sig?
Jag hade ett liknande problem och det löste sig tillslut.

Min lösning:
- Kopplade in den router som ISP skickat ut och bad dem koppla upp sig. Det tog en stund sen rullade det bra med den routern.
- Lät min Airport vara urkopplad 5 dagar för att låta leasetiden på IPn gå ut och få en ny, korrekt IP tilldelad.

Efter det har det funkat fint.

Problemet var att det var något tjall på linjen så Telia (i mitt fall) behövde koppla upp sig och trolla lite, sen gick det bra att återansluta en Airport.

Ursprungligen av kladda:

Hej! Har det löst sig?
Jag hade ett liknande problem och det löste sig tillslut.

Min lösning:
- Kopplade in den router som ISP skickat ut och bad dem koppla upp sig. Det tog en stund sen rullade det bra med den routern.
- Lät min Airport vara urkopplad 5 dagar för att låta leasetiden på IPn gå ut och få en ny, korrekt IP tilldelad.

Efter det har det funkat fint.

Problemet var att det var något tjall på linjen så Telia (i mitt fall) behövde koppla upp sig och trolla lite, sen gick det bra att återansluta en Airport.

Förlåt mig, jag kanske är korkad men det där med urkopplad i fem dagar, varför inte bara ställa in en kortare leasetid?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-08 18:20
Ursprungligen av InPezonator:

Förlåt mig, jag kanske är korkad men det där med urkopplad i fem dagar, varför inte bara ställa in en kortare leasetid?

Så vitt jag vet är det Telia som sitter på inställningen för leasetiden i deras DHCP-servrar och inget jag tror dom är intresserade av att ändra.

Om det nu går att reglera den själv i AirPort-verktyget så tar jag gärna emot tips på var man gör detta

Just 5 dagar är nog absolut inget krav. Telia Fiber Kundtjänst kunde inte svara på vilken leasetid dom har, så därför lät jag den vara ut ett bra tag. Sen fungerade det som sagt.

Ursprungligen av kladda:

Så vitt jag vet är det Telia som sitter på inställningen för leasetiden i deras DHCP-servrar och inget jag tror dom är intresserade av att ändra.

Om det nu går att reglera den själv i AirPort-verktyget så tar jag gärna emot tips på var man gör detta

Just 5 dagar är nog absolut inget krav. Telia Fiber Kundtjänst kunde inte svara på vilken leasetid dom har, så därför lät jag den vara ut ett bra tag. Sen fungerade det som sagt.

Då förstår jag, trodde det var din router som hade en nästan okristligt lång leasetid

Ursprungligen av JakobM:

Hej alla glada!

Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande problem. Tack på förhand!

Först lite information om utrustning:
Internet: via fiber direkt ur fiberuttag. Internet tillhandahålls genom bostadsrättsföreningen och jag behöver inga inloggningsuppgifter el. liknande.
--> Ethernetsladd från fiberuttaget till datorn fungerar alldeles utmärkt.
(Kör macbook pro mid 2009)

Router: Airport express (Inköpt 2014, antagligen gen. 2).
Ethernetkabel från fiberuttaget till WAN-porten.
WAN-portens lysdiod lyser grönt.
Lysdioden på routerns framsida lyser grönt.

Så till problemet; Har varit bortrest någon vecka (router utdragen - både el och ethernetkabel). Igår när vi kom hem kopplade jag in kablarna igen men fick ingen åtkomst till internet. Har sedan dess startat om (med och utan nätverkskabel) routern otaliga gånger och även använt resetknappen på baksidan flertalet gånger. Har gjort "factory default" på routern flera gånger men kommer ingenstans.

Med alt-knappen nedtryckt och markering på "nätverksindikatorn" på datorn får jag följande information
Internet: Onåbar

Någon som har några förslag?

TACK på förhand

Mvh. Jakob

Det där låter nästan som vad som hände med min också. Har dock Apple AirPort Extreme AC V6. Men var likadant som för dig. Jag har dock pillat in andra saker och grejer nu. Har en tråd uppe på SweC om det. Nu behöver det ju inte vara samma fel.

Här är tråden iaf: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1387407...

1
Bevaka tråden