Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny kollektion av Moto 360 ger fler val

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lenovo visar upp en ny kollektion av den smarta klockan Moto 360 som nu kommer i olika storlekar med nya finesser och bättre batteritid. Dessutom har den stöd för Iphone.

Läs hela artikeln här

Jag har vissa reflektioner

De satsar på separata modeller för män och kvinnor. Det är inte enbart en fråga om olika storlekar.

Sportmodellen tyckte jag först såg trevlig ut men blev efter en stund tveksam till hur bra den "skalar" upp som en generell och allmän klocka eftersom boetten och bandet sitter ihop.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har vissa reflektioner

De satsar på separata modeller för män och kvinnor. Det är inte enbart en fråga om olika storlekar.
http://photos2.appleinsidercdn.com/gallery/14112-9348-360options-l.jpg

Sportmodellen tyckte jag först såg trevlig ut men blev efter en stund tveksam till hur bra den "skalar" upp som en generell och allmän klocka eftersom boetten och bandet sitter ihop.

http://photos2.appleinsidercdn.com/gallery/14112-9350-moto360sport-l.jpg

Du har helt rätt i att de satsar på olika material och färger också. I USA har de Moto Maker där man kan bygga sin egen klocka, men den tjänsten finns inte tillgänglig här. Vi får se om det är alla varianter av herrmodellen som kommer hit.

Förstår inte riktigt satsningen på Moto 360 Sport, vill inte hurtbullarna också ha klockan på sig alltid?

Men det kanske går att byta "allt" som för TomToms klocka? Fast jag är en aning tveksam, jag tror inte att det går att byta

  • Medlem
  • 2015-09-03 20:54
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Du har helt rätt i att de satsar på olika material och färger också. I USA har de Moto Maker där man kan bygga sin egen klocka, men den tjänsten finns inte tillgänglig här. Vi får se om det är alla varianter av herrmodellen som kommer hit.

Förstår inte riktigt satsningen på Moto 360 Sport, vill inte hurtbullarna också ha klockan på sig alltid?

Jag tror det har lite med batteritiden och GPS att göra. Moto 360 gen 1 fick kritik för batteritiden men nu har de gått över till strömsnåla snapdragon men har kvar LCD. Men lovar ungefär samma batteritid som Android Wear klockor i allmänhet. Sport modellen har ju plast för lätt rengöring och GPS och special skärm för att bättre kunna se i direkt solljus. Kanske svårt att bygga in allt i alla modellerna.

Annars är jag nog mest imponerad av Huawei Watch. Riktigt snygg är den och där kan min Urbane slänga sig i väggen

Edit. Finns ju även Samsung Gear S2 numera som inte är helt tokig

  • Medlem
  • 2015-09-05 07:36

Samsung håller på att se över om man kan porta Gear S2 till IOS. Om de gör det så är det bara Apple Watch som inte fungerar tillsammans med både Android och IOS. Intressant utveckling detta

Senast redigerat 2015-09-05 09:28
Ursprungligen av PaO:

Samsung håller på att se över om man kan porta Gear S2 till IOS. Om de gör det så är det bara Apple Watch som inte fungerar på Android och IOS. Intressant utveckling detta

Du får nog fixa formuleringen i det där inlägget. Som det står nu så läser jag det som att Apple Watch inte fungerar tillsammans med iOS

Fast iofs så har du rätt. Apple watch fungerar inte på iOS - den kör watchOS:)

  • Medlem
  • 2015-09-05 09:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Du får nog fixa formuleringen i det där inlägget. Som det står nu så läser jag det som att Apple Watch inte fungerar tillsammans med iOS

Fast iofs så har du rätt. Apple watch fungerar inte på iOS - den kör watchOS:)

Done, gick lite snabbt i formuleringen. Tack

Ursprungligen av PaO:

Done, gick lite snabbt i formuleringen. Tack

Jag var väl kanske lite väl spydig där:)

BTW: jag ska ge Samsung en eloge. Deras nya klocka är den första som jag skulle kunna tänka mig. Den verkar ligga rätt storleksmässigt och att använda vridringen som input är en tanke som jag har haft länge. Det är klyftigt och jag tycker att det borde fungera även för att skrolla i en lista eftersom det är tydligt vad som är upp och ner när du vrider på ringen.

  • Medlem
  • 2015-09-05 15:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag var väl kanske lite väl spydig där:)

BTW: jag ska ge Samsung en eloge. Deras nya klocka är den första som jag skulle kunna tänka mig. Den verkar ligga rätt storleksmässigt och att använda vridringen som input är en tanke som jag har haft länge. Det är klyftigt och jag tycker att det borde fungera även för att skrolla i en lista eftersom det är tydligt vad som är upp och ner när du vrider på ringen.

Ingen fara jag är van

Ja Samsung verkar ha fått till det denna gången har inte varit imponerad av tidigare Gear. Tror att den vridbara boetten (heter det kanske) har nog många funktioner. Min Urbane känns klumpig bredvid denna även om jag är nöjd och måste säga att rund klocka är ett lyft för urtavlorna

Huawei Watch och Samsung Gear S2 är de som jag gillar mest efter vad man läst och sett så här på distans från IFA. Moto 360 Gen 2 har fortfarande vissa saker jag inte gillar.

Du har en Apple Watch?
Din första smarta klocka?
Är du nöjd?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-06 00:10

Bra att ingen ger sig utan försöker skapa en egen produkt som kanske t o m kan komma upp och mäta sig med Apple Watch, det främjar utvecklingen.

Just denna produkt är bedrövligt stor, enligt mig. Dessutom rund boett, kan inte se fördelarna med en sådan.

  • Medlem
  • 2015-09-06 07:20
Ursprungligen av zinned:

Bra att ingen ger sig utan försöker skapa en egen produkt som kanske t o m kan komma upp och mäta sig med Apple Watch, det främjar utvecklingen.

Just denna produkt är bedrövligt stor, enligt mig. Dessutom rund boett, kan inte se fördelarna med en sådan.

Det finns två storlekar men alla andra smarta klockor utom kanske vissa Pepple är ju större än Apple Watch.

Problemet är att Android Wear inte går på djupet i IOS (ännu) utan fungerar bäst med Googles egna appar. Fördelen med Android Wear är att alla klockor med det operativet är lika i funktionalitet och endast utseende som skiljer. Asus Zenwatch 2 har samma funktioner som tex Moto 360 och Huawei Watch.

Min första smarta klocka var fyrkantig den jag har nu är rund. Alla funktioner som jag använder som att läsa och svara på notifiering mm funkar lika bra tycker jag. Google har gjort ett bra jobb med sina "kort" på rund klocka. Största fördelen är att urtavlor är mycket snyggare på rund klocka och det finns massor att ladda ned som andra användare skapat eller skapar man en själv. Denna funktion finns tyvärr inte till IOS ännu.
Tredje parts urtavlorna

Före Apple Watch brydde sig ingen tillverkare om att man kunde byta band även om de hade standard 22 mm efter Apple Watch presentation för ett år sedan så är det andra bullar det har vi Apple att tacka för

Har bara kort pillat på en Apple Watch och premium känslan som alla Apple produkter är där och den är mindre än de flesta på marknaden men tar nog lite tid att lära sig funktioner då man kunde trycka lite här och var (ovana)

Android Wear är mindre avancerat och idag ännu mindre avancerat till IOS

Valmöjligheter är aldrig fel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-06 08:32
Ursprungligen av PaO:

Fördelen med Android Wear är att alla klockor med det operativet är lika i funktionalitet och endast utseende som skiljer.

Men vad jag har förstått så är den inte kompatibel med alla Android-telefoner...?

Ursprungligen av PaO:

Största fördelen är att urtavlor är mycket snyggare på rund klocka

Det kan du inte säga, det är tycke o smak som avgör och alltså helt subjektivt.

Ursprungligen av PaO:

Valmöjligheter är aldrig fel

Det är korrekt.

  • Medlem
  • 2015-09-06 09:33
Ursprungligen av zinned:

Men vad jag har förstått så är den inte kompatibel med alla Android-telefoner...?

Det kan du inte säga, det är tycke o smak som avgör och alltså helt subjektivt.

Det är korrekt.

Kraven på Android Wear är Android 4.3 eller IOS 8.2 minimum. Nu kommer ju Android 6.0 så de flesta kan nog para ihop idag.
Android Wear klockor som out of the box funkar med IOS är LG Urbane, Huawei Watch, Moto 360 gen 2 och Asus Zenwatch 2.

Samsung kör Tizen (eget) och öppnar för första gången upp mot andra Android telefoner än sina Galaxy med Gear S2. Kravet här är 4.2 och RAM 1.5GB tror jag.

Om Samsung portar Gear S2 till IOS återstår att se.

Asus Zenwatch 2 är en prisvärd rackare med start pris på 150 EUR medan övriga klockor kostar nog som en insteg Apple Watch

Ursprungligen av PaO:

...Största fördelen är att urtavlor är mycket snyggare på rund klocka ...

Då har du inte sett tillräckligt många kvalitetsklockor:)

Skämt å sido, jag tycker att det är intressant att försöka använda argumentet att armbandsur traditionellt sett är runda när man ska försöka övertyga en generation som inte använt armbandsur att börja använda en smartwatch. Det är liksom inte ett sakskäl för ungdomar som aldrig har använt armbandsur. Det är ett argument som riktar sig mot oss (eller i alla fall mig) i den gamla generationen som har använt klockor hela mitt liv.

Men eftersom androidklockorna verkar fokusera på skeuomorphism och skapa urtavlor som ska se ut som fysiska gamla klockor så är kan jag förstå att de försöker särskilja sig med runda klockor. Men personligen så misstänker jag att det verkliga motivet till runda klockor är för att de ska kunna få in ett större batteri för att klara batteritiderna:)

Rent estetiskt så spelar rund eller fyrkantig ingen roll för mig. Det är helhetsintrycket som är viktigast. Hellre en snygg rund klocka än en ful fyrkantig men om jag ska välja mellan en snygg och funktionsduglig smartwatch som är rund eller fyrkantig... Så tar jag den som är bäst integrerad med iOS:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-06 09:45
Ursprungligen av PaO:

Kraven på Android Wear är Android 4.3 eller IOS 8.2 minimum. Nu kommer ju Android 6.0 så de flesta kan nog para ihop idag.
Android Wear klockor som out of the box funkar med IOS är LG Urbane, Huawei Watch, Moto 360 gen 2 och Asus Zenwatch 2.

Samsung kör Tizen (eget) och öppnar för första gången upp mot andra Android telefoner än sina Galaxy med Gear S2. Kravet här är 4.2 och RAM 1.5GB tror jag.

Om Samsung portar Gear S2 till IOS återstår att se.

Asus Zenwatch 2 är en prisvärd rackare med start pris på 150 EUR medan övriga klockor kostar nog som en insteg Apple Watch

Kommer alla Android-telefoner kunna köra Android 6.0 då?

Ursprungligen av zinned:

Kommer alla Android-telefoner kunna köra Android 6.0 då?

Jag misstänker att det där var en så kallad retorisk fråga eftersom svaret är ett rungande nej...

Inte ens om vi ställer frågan: "Kommer de flesta Androidtelefonerna som säljs idag att gå att uppdatera till 6.0" så misstänker jag att svaret är ett kraftfullt nej.

  • Medlem
  • 2015-09-06 10:06
Ursprungligen av zinned:

Kommer alla Android-telefoner kunna köra Android 6.0 då?

Nej det kommer de inte att göra räkna med att 2014 års flaggskepp är nog är säkra.
Uppgradering i Android världen är helt annorlunda än IOS. Först släpper Google ny version som sedan olika tillverkare skall anpassa sina system till (Touchwiz HTC Sense mfl) sedan har vi operatörerna som i vissa fall skall trycka ut dem. Tex så fick min Note 3 (2013) Lollipop 5.0 nu i somras dvs mer än ett halvår efter release och efter att Google presentera 6.0 på IO. Det fina var dock att de mjukvaru funktioner som Note 4 hade och är kända för följde med vilket var en överraskning

Android Wear är bättre som IOS dvs kommer till mer eller mindre alla samtidigt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-06 10:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag misstänker att det där var en så kallad retorisk fråga eftersom svaret är ett rungande nej...

Inte ens om vi ställer frågan: "Kommer de flesta Androidtelefonerna som säljs idag att gå att uppdatera till 6.0" så misstänker jag att svaret är ett kraftfullt nej.

...vilket är epic fail.

Ursprungligen av PaO:

Nej det kommer de inte att göra räkna med att 2014 års flaggskepp är nog är säkra.
Uppgradering i Android världen är helt annorlunda än IOS. Först släpper Google ny version som sedan olika tillverkare skall anpassa sina system till (Touchwiz HTC Sense mfl) sedan har vi operatörerna som i vissa fall skall trycka ut dem. Tex så fick min Note 3 (2013) Lollipop 5.0 nu i somras dvs mer än ett halvår efter release och efter att Google presentera 6.0 på IO. Det fina var dock att de mjukvaru funktioner som Note 4 hade och är kända för följde med vilket var en överraskning

Android Wear är bättre som IOS dvs kommer till mer eller mindre alla samtidigt

Återigen, epic fail. Massvis av konstigt benämnda telefoner med olika upplägg och OS som passar den ena men inte den andra, som får följden att vissa produkter funkar med den ena men inte den andra.

Ett vansinnigt upplägg och omöjligt för den vanliga användaren att hålla reda på. Fail, fail, fail.

Bara det scenariot i sig självt gör att de aldrig kommer komma i närheten av Apple Watch.

  • Medlem
  • 2015-09-06 12:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Då har du inte sett tillräckligt många kvalitetsklockor:)
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.luxurywallpapers.net%2Fwp-content%2Fuploads%2FJaeger-LeCoultre-Reverso_www.LuxuryWallpapers.net_-960x540.jpg&f=1

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fmedia-cache-ec0.pinimg.com%2F736x%2Fec%2Fc1%2F22%2Fecc122335bd7a1b2e1cee4f7acfa4287.jpg&f=1

Skämt å sido, jag tycker att det är intressant att försöka använda argumentet att armbandsur traditionellt sett är runda när man ska försöka övertyga en generation som inte använt armbandsur att börja använda en smartwatch. Det är liksom inte ett sakskäl för ungdomar som aldrig har använt armbandsur. Det är ett argument som riktar sig mot oss (eller i alla fall mig) i den gamla generationen som har använt klockor hela mitt liv.

Men eftersom androidklockorna verkar fokusera på skeuomorphism och skapa urtavlor som ska se ut som fysiska gamla klockor så är kan jag förstå att de försöker särskilja sig med runda klockor. Men personligen så misstänker jag att det verkliga motivet till runda klockor är för att de ska kunna få in ett större batteri för att klara batteritiderna:)

Rent estetiskt så spelar rund eller fyrkantig ingen roll för mig. Det är helhetsintrycket som är viktigast. Hellre en snygg rund klocka än en ful fyrkantig men om jag ska välja mellan en snygg och funktionsduglig smartwatch som är rund eller fyrkantig... Så tar jag den som är bäst integrerad med iOS:)

Stiliga klockor

Min generella kunskap om klockor är låg

Jag lade klockan 1998 för att sedan dra på mig en SW2 2013.

Att många smarta klockor är runda är nog som du skriver angående batteri och urtavlor. Moto 360 som var först ut visade att man kunde skapa en rund och sedan har många följt efter.

Runda eller fyrkantig är väl som klockor i allmänhet tycke och smak.

Jag kan bara skriva ur min personliga kännedom och där funkar den runda minst lika bra som en fyrkantig men den är trevligare pga urtavlor

Två saker som är bra med Android Wear är att man har hyfsad batteritid trots att skärmen är på alltid i ambient mode och att man kan "knycka" handleden för att bläddra mellan korten.

Precis funktioner och den som passar bäst till ens telefon är den man väljer

Och valmöjligheter finns det gott om 2015

  • Medlem
  • 2015-09-06 12:47
Ursprungligen av zinned:

...vilket är epic fail.

Återigen, epic fail. Massvis av konstigt benämnda telefoner med olika upplägg och OS som passar den ena men inte den andra, som får följden att vissa produkter funkar med den ena men inte den andra.

Ett vansinnigt upplägg och omöjligt för den vanliga användaren att hålla reda på. Fail, fail, fail.

Bara det scenariot i sig självt gör att de aldrig kommer komma i närheten av Apple Watch.

Det är väl att ta i även för den mest inbitna Apple kännare

En diskussion om vilket system som är bättre eller sämre finns det kilometer att läsa om på andra ställen och det leder ingenstans

Android och IOS är olika och passar olika användare många har dessutom tillgång till båda systemen

Det intressanta tycker jag är vart de är på väg in the long run.

Med Lollipop 5.0 och material design så renodlade man Android som från början spretade mycket och nu med 6.0 håller man ihop det ännu mer och tillverkare är mer återhållsamma med sina skal. Styrkan är att funktioner som tillverkare kommer på byggs in i grunden Android så de kommer alla användare till gagn i framtiden.

IOS med 7 och sedan 8 öppnar upp sig mer och mer. Tredjeparts tillägg som tangentbord mm och nu med 9 så kommer olika versioner av IOS till iPad och iPhone.

Hursom haver en spännande tid vi lever i

Edit: Med Wear och Watch OS är det (enligt mig) lite det omvända vilket är intressant

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-07 11:34
Ursprungligen av PaO:

Det är väl att ta i även för den mest inbitna Apple kännare

En diskussion om vilket system som är bättre eller sämre finns det kilometer att läsa om på andra ställen och det leder ingenstans

Android och IOS är olika och passar olika användare många har dessutom tillgång till båda systemen

Det var heller inte syftet med mitt inlägg

Jag menade på att den icke konsoliderade miljön som Android-enheterna är del av påverkar användarna av deras klockor. Det är inte bara att gå och köpa en klocka då man inte på ett enkelt sätt kan veta om man kan använda den med sin telefon eller ej, inte heller om man säkert kommer kunna använda den i framtida uppdateringar då beslutsfattarna för operativet verkar kunna hitta på vad som helst, en oerhörd röra som verkligen är negativ för användarna.

Vad det gäller Apple Watch så vet man redan från början att om man har minst en iPhone 5 så kan man köra Apple Watch.

  • Medlem
  • 2015-09-07 16:34
Ursprungligen av zinned:

Det var heller inte syftet med mitt inlägg

Jag menade på att den icke konsoliderade miljön som Android-enheterna är del av påverkar användarna av deras klockor. Det är inte bara att gå och köpa en klocka då man inte på ett enkelt sätt kan veta om man kan använda den med sin telefon eller ej, inte heller om man säkert kommer kunna använda den i framtida uppdateringar då beslutsfattarna för operativet verkar kunna hitta på vad som helst, en oerhörd röra som verkligen är negativ för användarna.

Vad det gäller Apple Watch så vet man redan från början att om man har minst en iPhone 5 så kan man köra Apple Watch.

Jag tror att är man intresserad av en smartklocka och lever i Android världen så är det inget stort problem att ta reda på om telefonen är kompatibel.

Dock är det betydligt enklare hos Apple en klocka och ett fåtal mobiler.

Android är ju kännt för öppenhet, valmöjligheter och anpassning och med det följer ju flera tillverkare med flera telefoner det är det som är hela grejen. Kunna köpa en mobil från 1000 kr till 10 000 kr. Gillar man inte detta eller vill betala mer så finns ju andra alternativ.

Många gillar Apple för enkelheten och slippa välja men Android är inte så invecklat längre och valmöjligheter finns kvar.

Konkurrensen som leder till utveckling och valmöjligheter för oss konsumenter är det viktigaste tycker jag oavsett märke

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-07 16:49
Ursprungligen av PaO:

Jag tror att är man intresserad av en smartklocka och lever i Android världen så är det inget stort problem att ta reda på om telefonen är kompatibel.

Nej, så är det ju men det är nu när man ska KÖPA en telefon. Problemet jag mer syftar på är att man äger en Android-enhet redan som sannolikt dels kan vara icke kompatibel med senaste OS:et och/eller en Smartwatch. Där är det ju kört.

Ursprungligen av PaO:

Android är ju kännt för öppenhet, valmöjligheter och anpassning och med det följer ju flera tillverkare med flera telefoner det är det som är hela grejen. Kunna köpa en mobil från 1000 kr till 10 000 kr. Gillar man inte detta eller vill betala mer så finns ju andra alternativ.

Många gillar Apple för enkelheten och slippa välja men Android är inte så invecklat längre och valmöjligheter finns kvar.

Konkurrensen som leder till utveckling och valmöjligheter för oss konsumenter är det viktigaste tycker jag oavsett märke

Hur var det nu du sa, "En diskussion om vilket system som är bättre eller sämre finns det kilometer att läsa om på andra ställen och det leder ingenstans"...

  • Medlem
  • 2015-09-07 17:34
Ursprungligen av zinned:

Nej, så är det ju men det är nu när man ska KÖPA en telefon. Problemet jag mer syftar på är att man äger en Android-enhet redan som sannolikt dels kan vara icke kompatibel med senaste OS:et och/eller en Smartwatch. Där är det ju kört.

Hur var det nu du sa, "En diskussion om vilket system som är bättre eller sämre finns det kilometer att läsa om på andra ställen och det leder ingenstans"...

Kan bara hålla med att så är det. Inom Android världen finns det fler tunnor att hoppa fel i.

Helt rätt och ursäktar om mina svar är mer pro än vad jag menar. Är inte intresserad av den debatten utan allmänt teknikintresse därför har jag seriöst tittat på iPhone 6 och 6Plus när de kom och även Apple Watch. Kommer att titta på iPhone 6S på samma sätt. Har du klämt och kännt på en Note 4 tex när den kom förra året eller en Samsung Galaxy S6 Edge i år?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-07 23:17
Ursprungligen av PaO:

Har du klämt och kännt på en Note 4 tex när den kom förra året eller en Samsung Galaxy S6 Edge i år?

Note 4 - Nix. Helt ointressant produkt av främst två anledningar - På tok för stor skärm samt stylus.

S6 Edge - Ja, jag undersökte den som hastigast av ren nyfikenhet. Största intrycket? Det var den mest obehagliga telefon jag någonsin haft i min hand. Väldigt obekväm att hålla i, långt värre än kantiga iPhone 4/5 som ändå inte var helt bekväm att ha i handen.

Sedan skulle ett köp av någon av dessa aldrig bli aktuellt. Jag skulle aldrig köpa en Samsung-produkt. Någonsin. Stödjer inte ett sådant företag.

  • Medlem
  • 2015-09-08 05:08
Ursprungligen av zinned:

Note 4 - Nix. Helt ointressant produkt av främst två anledningar - På tok för stor skärm samt stylus.

S6 Edge - Ja, jag undersökte den som hastigast av ren nyfikenhet. Största intrycket? Det var den mest obehagliga telefon jag någonsin haft i min hand. Väldigt obekväm att hålla i, långt värre än kantiga iPhone 4/5 som ändå inte var helt bekväm att ha i handen.

Sedan skulle ett köp av någon av dessa aldrig bli aktuellt. Jag skulle aldrig köpa en Samsung-produkt. Någonsin. Stödjer inte ett sådant företag.

Okej, då kan man nog säga att jag har undersökt iPhones mer än du kollat in Samsung i detta fallet. Vad jag tycker om företag och produkter håller jag för mig själv för annars blir jag avstängd eller rensad

Det jag kan säga är att varje gång någon Apple användare ogillar starkt Samsung blir jag förvånad då trots patent bråk så är Samsung fortfarande en av Apples största leverantörer. Dvs varje gång någon köper en iPhone och även kommande iPhone 6s så stödjer man företaget indirekt.

Vill man vara helt Samsung fri så är det nog svårt att hitta en mobil utan någon komponent idag

Ursprungligen av PaO:

...

Det jag kan säga är att varje gång någon Apple användare ogillar starkt Samsung blir jag förvånad då trots patent bråk så är Samsung fortfarande en av Apples största leverantörer. Dvs varje gång någon köper en iPhone och även kommande iPhone 6s så stödjer man företaget indirekt.
...

Vi kanske klarar av att hålla två tankar i luften samtidigt?

Samsung är onekligen giganter på komponentsidan. Det betyder inte att jag måste tycka om deras konsumentprodukter eller deras strategier på den sidan.

Med det sagt, så skulle jag vilja prova Samsungs nya klocka och vridringen. Den är intressant och jag vill se hur den står upp mot Apples digitala krona. Jag tror dock att den digitala kronan vinner pga att den (troligen) kommer att vara lättare, rent fysiskt, att vrida. Detta trots att jag formligen älskar vridringar (speciellt den på min Omega) men som sagt, jag behöver få prova vridringen först...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-08 08:55
Ursprungligen av PaO:

Det jag kan säga är att varje gång någon Apple användare ogillar starkt Samsung blir jag förvånad då trots patent bråk så är Samsung fortfarande en av Apples största leverantörer. Dvs varje gång någon köper en iPhone och även kommande iPhone 6s så stödjer man företaget indirekt.

Vill man vara helt Samsung fri så är det nog svårt att hitta en mobil utan någon komponent idag

Det är helt korrekt.

Dock kan man inte styra allt. Det som dock är enkelt och möjligt för mig att styra är mina egna inköp och här bojkottar jag allt som har med Samsung att göra.

  • Medlem
  • 2015-09-08 14:48
Ursprungligen av zinned:

Det är helt korrekt.

Dock kan man inte styra allt. Det som dock är enkelt och möjligt för mig att styra är mina egna inköp och här bojkottar jag allt som har med Samsung att göra.

Håller med dig om det man gör sina val

Bevaka tråden