Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här visar Apple upp 9 september

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På onsdag är det dags. 99mac sammanställer förhandsuppgifter och rykten och ger våra prognoser. Vad visar Apple upp från scenen?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-09-08 09:47

Antiklimax infinner sig när det stora, efter presentationen av de nya lurarna och kanske storpaddan, visar sig vara en avslutande minikonsert med Taylor Swift

  • Medlem
  • Piteå
  • 2015-09-08 10:08

Innan min iPhone 5 tydligt råkade ut för den där grejen Apple hade gratis ersättningsbatteri för, hade jag planerat en ny lagom i tid till iPhone 6s, men nu vet jag inte... Efter att ha hållit i dem, ehh... alltså sexorna... tror jag att jag skulle få en sorts hatkärlek mot det "nya" formatet, och inte bara storleken, utan också tvålfinishen. Det må låta smått perverst, men iPhone är faktiskt härlig naken. Och jag vill gärna någorlunda ofta använda den så, för att få ut det jobb Apple ägnar så mycket tid åt där. Så, ja, vi får se... Sedan är ju absolut största motivationen att uppgradera för mig batteritiden, och den är fortfarande helt kanon eftersom jag fick mitt bytt till ett helt nytt, och dessutom väldigt sent i cykeln. Inte direkt så att jag har trassel med sega appar heller. Och sedan är det ju en svart iPhone 5 också, inget space grey-svammel.

Jag kommer inte kasta mig över 6s i alla fall. Kanske hinner det gå så lång tid att 7:an hinner torna upp sig på horisonten. Även om ryktet att den ska vara tunn som en iPod touch oroar mig lite. Lite rädd för en återkomst av strukturproblemet och kanske andra problem. Sprickor kring kontakter, sim-korthållare, gud vet vad. När man meckar med design med obefintliga marginaler, och man bevisligen inte alltid gör felfria jobb, så lär jag vänta även där åtminstone 1-2 månader till recensioner och mer våghalsiga användare ska ge feedback. Och lagrena fyllas på. Sedan är ytterligare tunnhet absolut ingenting jag egentligen har önskat mig. Jag har aldrig känt att en någorlunda modern iPhone känns för klumpig... Däremot har jag ibland önskat att batteriet hade räckt en timme eller två längre vid extra aktiv användning.

Däremot... Apple TV. Där kan jag nog tänka mig ett impulsköp, redan innan jag har blivit förförd av keynoten. Så... Det blir nog ett impulsköp. Har länge önskat mig appar till den. Så. Många. Möjligheter.

Ja, om de inte visar upp en stor iPad, iPhone 6s, klocka version 2, nya självkörande elbilen och en 89-tums böjd tv med inbyggd bio kommer jag bli ytterst besviken.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-08 10:57
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja, om de inte visar upp en stor iPad, iPhone 6s, klocka version 2, nya självkörande elbilen och en 89-tums böjd tv med inbyggd bio kommer jag bli ytterst besviken.

Att de skulle visa upp någon ny iPad eller iPad Mini finner jag ytterst osannolikt då iPad tidigare år har haft egna event, vanligtvis i November, så kommer det antagligen bli i år med, så förvänta dig inte för mycket.

Ursprungligen av Exteron:

Att de skulle visa upp någon ny iPad eller iPad Mini finner jag ytterst osannolikt...

Enligt redaktionen anses det vara "Mycket sannolikt", och en trolig motivering finns i artikeln.

Och enligt MacRumors.com, så är det ingen tvekan alls:
"...The event will see the debut of an unprecedented number of devices, including the iPhone 6s and 6s Plus, the new Apple TV, the iPad mini 4, and the iPad Pro..."

Vi får väl se imorgon. Jag hoppas på Mac Mini och iMac, men det får nog anses vara ytterst osannolikt.

Senast redigerat 2015-09-08 11:28
Ursprungligen av JND:

Innan min iPhone 5 tydligt råkade ut för den där grejen Apple hade gratis ersättningsbatteri för, hade jag planerat en ny lagom i tid till iPhone 6s, men nu vet jag inte... Efter att ha hållit i dem, ehh... alltså sexorna... tror jag att jag skulle få en sorts hatkärlek mot det "nya" formatet, och inte bara storleken, utan också tvålfinishen. Det må låta smått perverst, men iPhone är faktiskt härlig naken. Och jag vill gärna någorlunda ofta använda den så, för att få ut det jobb Apple ägnar så mycket tid åt där. Så, ja, vi får se... Sedan är ju absolut största motivationen att uppgradera för mig batteritiden, och den är fortfarande helt kanon eftersom jag fick mitt bytt till ett helt nytt, och dessutom väldigt sent i cykeln. Inte direkt så att jag har trassel med sega appar heller. Och sedan är det ju en svart iPhone 5 också, inget space grey-svammel.

Jag kommer inte kasta mig över 6s i alla fall. Kanske hinner det gå så lång tid att 7:an hinner torna upp sig på horisonten. Även om ryktet att den ska vara tunn som en iPod touch oroar mig lite. Lite rädd för en återkomst av strukturproblemet och kanske andra problem. Sprickor kring kontakter, sim-korthållare, gud vet vad. När man meckar med design med obefintliga marginaler, och man bevisligen inte alltid gör felfria jobb, så lär jag vänta även där åtminstone 1-2 månader till recensioner och mer våghalsiga användare ska ge feedback. Och lagrena fyllas på. Sedan är ytterligare tunnhet absolut ingenting jag egentligen har önskat mig. Jag har aldrig känt att en någorlunda modern iPhone känns för klumpig... Däremot har jag ibland önskat att batteriet hade räckt en timme eller två längre vid extra aktiv användning.

Däremot... Apple TV. Där kan jag nog tänka mig ett impulsköp, redan innan jag har blivit förförd av keynoten. Så... Det blir nog ett impulsköp. Har länge önskat mig appar till den. Så. Många. Möjligheter.

Ja, håller med JND. Alltid trevligt med något nytt men frågan är varför lämna 5S som funkar finfint och dessutom har ett bra format. Med Apples senaste prishöjning har jag gått från att byta årligen till vartannat eller vart tredje år. I Apples fall är ju dessutom operativsystemen likadana. Med nya Apple TV är det ju förstås en annan sak...

Är det verkligen ingen mer än jag som insett att iPad Pro kommer köra OS X?

Ursprungligen av sjovall:

Är det verkligen ingen mer än jag som insett att iPad Pro kommer köra OS X?

Nej.

Fast det gjorde ju första iPhone också så det kanske inte vore så konstigt.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-08 13:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt redaktionen anses det vara "Mycket sannolikt", och en trolig motivering finns i artikeln.

Och enligt MacRumors.com, så är det ingen tvekan alls:
"...The event will see the debut of an unprecedented number of devices, including the iPhone 6s and 6s Plus, the new Apple TV, the iPad mini 4, and the iPad Pro..."

Vi får väl se imorgon. Jag hoppas på Mac Mini och iMac, men det får nog anses vara ytterst osannolikt.

Enligt mig så är det högst sannolikt att alla människor på jorden kommer att äga en egen helikopter man kan flyga till månen med inom 2 år, är det också en sanning nu?
Enligt vad redaktionen eller MacRumors (som är vad det heter) har för önsketänkande utan att ha någon som helst inblick innan Apple har sitt event rör mig inte i ryggen, det jag sa byggde på fakta på hur det har sett ut tidigare år och varje år ser ut så här:

Juni: WWDC, där presenteras ny mjukvara (kommande OS X & iOS) och vilka nya datorer (om det är något nytt på gång) som kommer.
September: Event där ny iPhone presenteras och ev. ny iPod (och sannolikt ny Apple TV iå, men det är bara för att den skulle ha presenterats på WWDC i Juni, men den blev försenad då den inte var klar).
November: Event där man presenterar ny iPad.

Ursprungligen av Manne23:

Ja, håller med JND. Alltid trevligt med något nytt men frågan är varför lämna 5S som funkar finfint och dessutom har ett bra format. Med Apples senaste prishöjning har jag gått från att byta årligen till vartannat eller vart tredje år. I Apples fall är ju dessutom operativsystemen likadana. Med nya Apple TV är det ju förstås en annan sak...

Apple har inte höjt några priser, vad svamlar du om? Deras priser är exakt det samma som de alltid har varit.

Ursprungligen av Exteron:

Apple har inte höjt några priser, vad svamlar du om? Deras priser är exakt det samma som de alltid har varit.

Jo, i våras pga dollarkursen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-09-08 14:03
Ursprungligen av sjovall:

Är det verkligen ingen mer än jag som insett att iPad Pro kommer köra OS X?

Jo http://www.99mac.se/forum/p/2177533 men SDXC som jag skrev om tror jag inte på.

Hoppas vi slipper höra John Mayer spela och sjunga som avslutning.

Jösses. Det var värst vad du gick i försvarsställning...

Ursprungligen av Exteron:

...är det också en sanning nu?...

Det är ingen som har påstått att det är sanningar. Jag ville bara peka på att det finns många som tror att det blir annorlunda i år.

Ursprungligen av Exteron:

...Apple har inte höjt några priser, vad svamlar du om?...

Rejäl prishöjning i våras - utanför USA - pga justerad växelkurs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-08 15:27

Undrar om det inte kommer att komma en Iphone6s "air"/mini, i samma storlek som iphone 5s.
Vet många inklusive jag som tycker att 6:a är lite för stor och skulle uppskatta en mindre variant.

Ursprungligen av ne100:

Undrar om det inte kommer att komma en Iphone6s "air"/mini, i samma storlek som iphone 5s...

5c eller 5s (eller kanske båda) kommer att finnas kvar, tror jag.

  • Avstängd
  • 2015-09-08 16:20

jag vill ha en apple tv som har samma funktioner som en Wii.
kraftfull nog att spela upp alla filformat som man kan tänka sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-08 16:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

5c eller 5s (eller kanske båda) kommer att finnas kvar, tror jag.

Jo visst, men det är gamla modeller med inte så ny processor etc., gärna en helt ny variant men nya moderna grejor i.
iphone 5s är så 2014.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-08 16:28
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jo, i våras pga dollarkursen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Rejäl prishöjning i våras - utanför USA - pga justerad växelkurs.

Som jag sa, Apple har inte höjt några priser. Kollar du priset på deras saker i USA så är det samma priser som det alltid har varit, att kronan försvagats mot dollarn är knappast Apple's fel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

5c eller 5s (eller kanske båda) kommer att finnas kvar, tror jag.

Finns ingen anledning att göra en 6C.

  • Medlem
  • 2015-09-08 16:28

Jag pratade med Siri nyss.

"Ge mig en ledtråd".

Svaret blev

"OK. Det är mindre än en grafaliansk slagkryssare men större än grandet i en zoltaxiers öga."

Då vet vi ju

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-08 17:01

Ja, nu har svenska Siri hunnit ikapp. Och det är inte rena översättningar från de engelska "hint-jokes" (som blivit fler nu i veckan). Jag fick denna, som ju inte funkar på engelska:

Citat:

En LED-tråd låter som en bra idé. Du skulle kunna sy ett lysande fodral till mig!

Ursprungligen av IngoX:

Ja, nu har svenska Siri hunnit ikapp. Och det är inte rena översättningar från de engelska "hint-jokes" (som blivit fler nu i veckan). Jag fick denna, som ju inte funkar på engelska:

Svenska Siri på IOS9 har hunnit ikapp än mer... Nu går det äntligen att säga "Var är min fru?" (byt ut fru mot valfritt namn som du kan följa via hitta vänner) och det fungerar... Äntligen!

Jag gjorde en felrapport på att det inte fungerade. Fick den rejectad pga "fungerar som det ska, det ska inte fungera..." Jag rejectade svaret och påpekade att det fungerade på engelska samt att det fanns med som exempel på vad man kunde göra med Siri när man frågade Siri vad den kan utföra.

Och nu fungerar det på IOS9 (kontrollerade med min gamla Ipad på IOS8 och där fungerade det inte)

Ursprungligen av Exteron:

Som jag sa, Apple har inte höjt några priser. Kollar du priset på deras saker i USA så är det samma priser som det alltid har varit, att kronan försvagats mot dollarn är knappast Apple's fel.

När det gäller priser i Sverige så tittar jag på priserna i Sverige. Om de stiger så har priset ökat oavsett om det beror på att Apple höjer de svenska priserna för att kompenserar sig för ändrade växelkurser eller inte.

Det är ingen automatik i det hela, det är ett beslut från Apples sida att höja priserna i Sverige. Svårare än så är det inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

Svenska Siri på IOS9 har hunnit ikapp än mer... Nu går det äntligen att säga "Var är min fru?" (byt ut fru mot valfritt namn som du kan följa via hitta vänner) och det fungerar... Äntligen!

Jag gjorde en felrapport på att det inte fungerade. Fick den rejectad pga "fungerar som det ska, det ska inte fungera..." Jag rejectade svaret och påpekade att det fungerade på engelska samt att det fanns med som exempel på vad man kunde göra med Siri när man frågade Siri vad den kan utföra.

Och nu fungerar det på IOS9 (kontrollerade med min gamla Ipad på IOS8 och där fungerade det inte)

GJ! Så det var ingen inbillning då.
Jag var så säker på att jag fick just den infon om min fru förut men sen fungerade det inte alls... Tänkte aldrig tanken att det skiftade sen Siri kom på svenska.

Ursprungligen av Tjosansa:

GJ! Så det var ingen inbillning då.
Jag var så säker på att jag fick just den infon om min fru förut men sen fungerade det inte alls... Tänkte aldrig tanken att det skiftade sen Siri kom på svenska.

Exakt! Det fungerade ett tag när Siri kom på svenska men försvann väldigt snabbt. Personligen så tyckte jag att det var megairriterande eftersom jag använde det väldigt ofta för att se när frugan var på väg från jobbet så att jag skulle börja värma upp maten:)

Så jag är nöjd:)

Som en bisak: jag har alltid trott att det var något fel i Siri-servern men det verkar vara något i telefonmjukvaran (eftersom det beror på vilken mjukvara du kör)

Ursprungligen av Exteron:

Som jag sa, Apple har inte höjt några priser...

Du var mig en lustig figur. Lev du i den bubblan, så kan vi andra röra oss i verkligheten - där en prishöjning är en prishöjning, oavsett vad som har orsakat den.

Senast redigerat 2015-09-08 20:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Exakt! Det fungerade ett tag när Siri kom på svenska men försvann väldigt snabbt. Personligen så tyckte jag att det var megairriterande eftersom jag använde det väldigt ofta för att se när frugan var på väg från jobbet så att jag skulle börja värma upp maten:)

Har varit skeptisk till det där med att följa folk via Hitta mina vänner, men nu fattar jag! Vilken lyx att maten liksom magiskt fixas när man börjar röra sig hemåt! Synd sambon jobbar samma tider som mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-09 22:15

Du får byta/uppdatera till Sambo 2.0

Ursprungligen av Exteron:

Enligt vad redaktionen eller MacRumors (som är vad det heter) har för önsketänkande utan att ha någon som helst inblick innan Apple har sitt event rör mig inte i ryggen, det jag sa byggde på fakta på hur det har sett ut tidigare år och varje år ser ut så här:...

Verkar som MacRumors "önsketänkande" slog in och din "fakta" inte riktigt stämde
Får hoppas MacRumors önsketänker fram ännu fler produkter på framtida event.

1
Bevaka tråden