Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp med att initialisera/få igång ny hårddisk!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejsan! det är som så att jag köpte mig en Western Digital dual drive black2 för att jag ville ha hastigheten från en ssd, men möjligheten till att kunna lagra ganska mycket på disken också! jag har installerat Yosemite på den utan problem, och den går som den ska! men grejen med denna hårddisk är ju att den ska ha 2 uppdelade lagringsmöjligheter, en del som är ssd på 120GB och en HDD som är 1TB. jag kan se under fliken lagring att disken är synlig som 1.12 TB men bara SSD delen är aktiv, man behöver ju "väcka" HDD delen med en liten fiffig "applikation" som Western Digital har som nedladdning på sin hemsida. men när jag kör denna så får jag alltid meddelandet: ett fel inträffade med åtgärden "kör kommandotolkskript". då ber den mig kontrollera inställningarna för åtgärden och prova igen! så nu undrar jag helt enkelt om någon vänlig själ har den blekaste aning om varför detta sker? det är det sista steget för att få mina 1.12 TB som jag längtat efter, så hjälp är väldigt uppskattat! misstänker att det kan ha med någon form av rättighetsinställning på datorn eller liknande? har dock ingen aning, det har ej dom på western digital supporten heller tyvärr!

Har du uppdaterat diskens firmware?

Ur installationsanvisningarna för Mac:
"You must update the WD Black² drive firmware before setting up or configuring the drive. Updating the WD Black² drive firmware requires creating a bootable Linux USB flash drive. "

http://support.wdc.com/product/download.asp?g...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du uppdaterat diskens firmware?

Ur installationsanvisningarna för Mac:
"You must update the WD Black² drive firmware before setting up or configuring the drive. Updating the WD Black² drive firmware requires creating a bootable Linux USB flash drive. "

http://support.wdc.com/product/download.asp?g...

det har jag! gjorde ingen skillnad... även testat ändra användaren så jag har root access, hjälpte inte heller tyvärr! det kommer upp ett rullande kugghjul uppe i högra hörnet, klickar man där står det 33% är klart (kör kommando....) sen ser man inte resten av meddelandet tyvärr!

Ursprungligen av kellef:

...gjorde ingen skillnad...

Ska vi tolka det som att du gjorde detta efter att du hade formaterat och installerat OS X?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ska vi tolka det som att du gjorde detta efter att du hade formaterat och installerat OS X?

yes, det stämmer! men borde i göra någon skillnad tänker jag? utifrån ditt svar antar jag att jag tänkt fel?

Ursprungligen av kellef:

...antar jag att jag tänkt fel?

Ja, eftersom de skriver "must update ... before setting up or configuring the drive", så antar jag att du har tänkt fel.

Ursprungligen av kellef:

...jag kan se under fliken lagring att disken är synlig som 1.12 TB men bara SSD delen är aktiv...

Hur vet du att bara SSD-delen är aktiv? Nej, jag tror att om din dator ser det som 1,12 GB så bör det betyda det att hela disken är aktiv, dvs att datorn ser alltihop som en enda partition.

Jag tror att anledningen till att WD:s program inte funkar, är att datorn redan har gjort alltihop till en enda partition.

För att göra om det till två partitioner så måste du nog börja om helt från början. Men hur den "nollställningen" ska gå till kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Kanske om du berättar hela historien för WD:s support, att du har gjort saker i fel ordning, så kan de kanske tipsa dig hur du ska komma runt detta.

Senast redigerat 2015-09-07 12:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, eftersom de skriver "must update ... before setting up or configuring the drive", så antar jag att du har tänkt fel.

Hur vet du att bara SSD-delen är aktiv? Nej, jag tror att om din dator ser det som 1,12 GB så bör det betyda det att hela disken är "aktiv", att datorn ser alltihop som en enda partition.

Jag tror att anledningen till att WD:s program inte funkar, är att datorn redan har gjort alltihop till en enda partition.

För att göra om det till två partitioner så måste du nog börja om helt från början. Men hur den "nollställningen" ska gå till kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Kanske om du berättar hela historien för WD:s support, att du har gjort saker i fel ordning, så kan de kanske tipsa dig hur du ska komma runt detta.

jag skulle gissa på att det inte spelar någon roll med tanke på att uppdateringen av hårddisken var lyckad, och att de menar att innan du kan få igång hårddiskens fulla lagringskapacitet på 1.12TB måste uppdateringen göras. jag vet att ssd delen är den enda aktiva för att under skivverktyget kan jag se en SSD på 120GB och när går till om den här datorn --->lagring, så ser jag ikonen av en hårddisk som det under står "1.12 TB ssd-enhet av typ SATA", men endast den 120GB stora ssd disken är den jag kommer åt! det finns ett helt eget program för att få den till en enda stor partition då man låser upp hela disken som en enda stor enhet som följer med i samma nedladdning för att dela på diskarna. jag tolkar det iallafall som sagt att innan man kan initialisera hårddiskens fulla volym måste den uppdateras, och det var när jag läste detta jag uppdaterade och körde programmet, då ändrades den från 120GB ssd till den texten jag beskrev förut under ikonen vid fliken lagring. har haft kontakt med deras support och dom verkar lika vilsna som jag själv tyvärr! men ska absolut överväga att göra om allt från början då jag för tillfället sitter med en onödigt dyr ssd på 120 gb

Citat:

Preparing your WD Black2 Drive
Before configuring the WD Black2 Drive in the next section, you must first prepare
the drive. This will expand the drive's capacity to 1.12 TB.

Sida 10 i dokumentet.
http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/ENG/...

Alltså disk skall förberedas från fungerande OSX innan man installerar något operativ på nya disken

1
Bevaka tråden