Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raderad fil tar forfarande upp minne

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-03 12:55

Hej!

Jag hade två olika bild bibliotek (iPhoto ca 125 GB och Bilder ca 145 GB) så jag beslutade mig för att lägga över mitt iPhoto bibliotek på en extern hårddisk och sedan radera det från min dator.

Nu är det så att jag innan hade 130 GB ledig på hårddisken, och efter att jag raderat filen så har jag fortfarande 130 GB ledigt. Papperskorgen är tömd, PRAM återställt, Säkert start gjord, reparerat hårddiskarna i skivverktyg, det mesta är med andra ord testat.

Om jag tar "Mer info" på min "Bild" mapp, så säger den att det är ca 270 GB i mappen, men i den finns bara mitt "Bilder" bibliotek på ca 145 GB.

Hur kommer detta sig? Någon som vet?

EDIT: Nu står det faktiskt att "Bilder" bara innehåller 145 GB, men på ledigt utrymme står det fortfarande 130 GB.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-03 17:40

Är du säker på att filen du raderade verkligen innehöll filer för 125GB? Min gissning är att något av biblioteken innehöll länkar till filer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-03 18:15
Ursprungligen av reboot81:

Är du säker på att filen du raderade verkligen innehöll filer för 125GB? Min gissning är att något av biblioteken innehöll länkar till filer.

Säker är jag inte... Men det var i alla fall så det stod när man tog "Info" på de olika biblioteken..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-03 18:53

Vi har väl haft uppe detta tidigare, att iPhoto och Bilder använder samma bildfiler. Så jag tror @reboot81 har rätt om länkarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-03 21:03

Bilder sparar diskutrymme genom att dela bilder med dina iPhoto- och Aperture-bibliotek

Citat:

När du migrerar ett bildbibliotek från iPhoto eller Aperture skapar Bilder en ny biblioteksstruktur men kopierar inte dina bilder. Istället sparar Bilder diskutrymme genom att skapa länkar till de ursprungliga och förhandsgranskningsversionerna av dina bilder.

När Finder rapporterar filstorleken på ditt Bilder-biblioteket tas alla dina originalversioner och förhandsgranskningar med. Det kan se ut som att ditt återstående iPhoto- eller Aperture-bibliotek tar upp dubbelt så mycket utrymme på din hårddisk, men så är inte fallet – dina bilder finns bara på en plats, även om du har fler än ett bildbibliotek.

När du har migrerat ditt iPhoto- eller Aperture-bibliotek till Bilder kanske du blir frestad att ta bort det ursprungliga iPhoto- eller Aperture-biblioteket. Eftersom det migrerade biblioteket tar upp så lite ytterligare utrymme behöver du inte ta bort det ursprungliga biblioteket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-05 14:02

Tack för svaren!

Men nu har jag ju tagit bort mitt iPhoto bibliotek... Går det att få tillbaka det igen, utan att det tar upp 125 GB?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-05 20:59

Har du ingen backup att läsa in?

1
Bevaka tråden