Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte sätta på automatisk inloggning

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade min nya Macbook Pro i veckan, och valde att ha inloggningen aktiverad. Nu när jag vill gå in i inställningar och ändra, är valet nersläckt, och jag kommer inte åt det.
Jag är ägaren/användaren, (det finns ingen annan än jag och gäst), jag låser upp hänglåset, men valet förblir gråmarkerat.
Någon som vet på råd?

Ursprungligen av Kajsali:

Installerade min nya Macbook Pro i veckan, och valde att ha inloggningen aktiverad. Nu när jag vill gå in i inställningar och ändra, är valet nersläckt, och jag kommer inte åt det.
Jag är ägaren/användaren, (det finns ingen annan än jag och gäst), jag låser upp hänglåset, men valet förblir gråmarkerat.
Någon som vet på råd?

Gissar att du har aktiverat FileVault

Ja, jag gjorde det först under installationen. Sedan stängde jag av det. Det är alltså avstängt nu.

Ursprungligen av Kajsali:

Ja, jag gjorde det först under installationen. Sedan stängde jag av det. Det är alltså avstängt nu.

Och du är säker på att det är avstängt? För det tar flera timmar innan det är klart.

  • Medlem
  • 2015-09-04 18:14
Ursprungligen av Megolon:

Och du är säker på att det är avstängt? För det tar flera timmar innan det är klart.

Tiden det tar beror ju helt på hur mycket data som ska depkrypteras.

Ursprungligen av Kajsali:

Installerade min nya Macbook Pro i veckan, och valde att ha inloggningen aktiverad. Nu när jag vill gå in i inställningar och ändra, är valet nersläckt, och jag kommer inte åt det.
Jag är ägaren/användaren, (det finns ingen annan än jag och gäst), jag låser upp hänglåset, men valet förblir gråmarkerat.
Någon som vet på råd?

Den var ju helt tom när jag installerade den och satte på FileVault, så det kan bara ha varit systemet.
Det står att det är avstängt nu. Verkar som att det hängt sig någonstans. Kanske ska jag slå på det igen? Vänta tills den krypterat färdigt, och sedan slå av det igen, och låta den jobba....?

Har du tittat under "Användare och grupper" för att aktivera automatisk inloggning?

Ursprungligen av hummel:

Har du tittat under "Användare och grupper" för att aktivera automatisk inloggning?

Japp.

Senast redigerat 2015-09-04 19:31
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-04 19:10
Ursprungligen av Kajsali:

Ja, jag gjorde det först under installationen. Sedan stängde jag av det. Det är alltså avstängt nu.

Lite off topic, men du förstår att om någon kommer över din dator fysiskt så är dina filer fullt läsbara?

Ursprungligen av reboot81:

Lite off topic, men du förstår att om någon kommer över din dator fysiskt så är dina filer fullt läsbara?

Det är helt sant, men med tanke på hur användare hanterar backup av data så tror jag kryptering ställer till mer problem än det löser...

Jag känner inte till att denna begränsning finns i systemet genom någon inställning. Jag skulle testa med de vanliga åtgärderna. Säker start och sedan en omstart, steg 2 blir en kombouppdatering av systemet och som 3:e åtgärd ominstallation av systemet (inga data försvinner, enbart Mac OS X som ersätts).

Vill du ha automatisk inloggning är du på fel ställe.

Ursprungligen av Borttaget:

Se inlägg #7.
Fråga, hur länge kommer din dropboxlänk vara aktiv? Är det inte klart bättre att ladda upp bilderna till forumet istället?

Senast redigerat 2018-07-23 13:38
Ursprungligen av hummel:

Se inlägg #7.
Fråga, hur länge kommer din dropboxlänk vara aktiv? Är det inte klart bättre att ladda upp bilderna till forumet istället?

Klantigt av mig att missa det inlägget ja.

Nej det är inte bättre på forumet.
Dopbox kan länkas till var som helst.
Och för mina vanliga grejer använder jag iCloud drive så 5GB dropbox räcker långt till bilder på forum.

Ursprungligen av Borttaget:

Klantigt av mig att missa det inlägget ja.

Nej det är inte bättre på forumet.
Dopbox kan länkas till var som helst.
Och för mina vanliga grejer använder jag iCloud drive så 5GB dropbox räcker långt till bilder på forum.

Det svåra måste vara att garantera att din länk ät giltig så länge forumet existerar, annars blir det knasigt när dina bilder/länkar försvinner...

Senast redigerat 2018-07-23 13:38
Ursprungligen av hummel:

Det svåra måste vara att garantera att din länk ät giltig så länge forumet existerar, annars blir det knasigt när dina bilder/länkar försvinner...

Du får gärna tro det

Ursprungligen av Borttaget:

Du får gärna tro det

Jag vet att det blir svårt att följa en tråd när bilder plötsligt försvinner.
Det är kanske är lite väl OT nu, låt oss återgå till problemet, finner vi en lösning på TS problem hoppas jag denna tråd även hjälper andra i framtiden.

Senast redigerat 2018-07-23 13:38
Ursprungligen av Borttaget:

...Nej det är inte bättre på forumet...

Jo, det är det.

Sannolikheten att en bild är kvar i tråden, måste ju vara oändligt mycket högre om bilden ligger i forumets databas, än om den länkas in från någons Dropbox.

Åtminstone om man pratar generellt.

Men just din Dropbox - och dess innehåll - kanske lever kvar för alltid, och det är ju bra i så fall.

Senast redigerat 2018-07-23 13:38
1
Bevaka tråden