Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus och plattan fungerar inte bra

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ett problem som ja har haft i flera år och vet inte hur jag ska lösa det. Har även frågat på support på Firefox men får inget svar.

Det är så att det "vajar" eller "svajar" på de flesta sidor jag surfar till. Jag måste hela tiden trycka på cmd/minus för att det ska sluta svaja. Ibland måste jag trycka flera gånger på cmd/minus annars går det överhuvudtaget inte att klicka på en "pil-väljare-meny". Jag använder också cmd/0.
Kan man inte ställa in i Firefox så att ställer in en gång för alla och inte behöva använda dessa kortkommandon?

Senast redigerat 2015-09-04 10:13

Den här frågan har du haft uppe tidigare, och jag vill minnas att den tråden rann ut i sanden, eftersom problemet aldrig fick någon bra beskrivning. Du fick oss aldrig att förstå vad det där "svajandet" var för något.

Mitt tips är att filma fenomenet, för att visa hur det ser ut. Annars är det stor risk att den här tråden möter samma öde.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-02 12:39

Ett alternativ är ju att byta till en mindre "svajig" webbläsare också, exempelvis Safari.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-09-02 12:42

Japp, där har vi den gamla tråden, och den slutade ju inte så bra...

Ursprungligen av Konrad:

Ett alternativ är ju att byta till en mindre "svajig" webbläsare också, exempelvis Safari.

Alla webbläsare har väl sina för- och nackdelar. Till syvende och sist handlar det nog till stor del om tycke och smak. Själv föredrar jag Firefox.

Men kan vi inte lämna den debatten därhän, och försöka hjälpa TS att lösa det här problemet i stället? Jag är väldigt nyfiken på att äntligen få reda på vad det där svajandet egentligen är.

Tillägg 1:
Men Safari-vinkeln är ju en bra utgångspunkt för en första fråga till TS:
1) Hur ser det ut om du provar att titta på samma webbsidor med Safari i stället? Samma svajande, eller annat beteende där?

Tillägg 2:
Och lite basfakta är alltid bra att ha:
2) Datormodell?
3) Version av OS X?
4) Version av Firefox?

Tillägg 3:
Och det finns ju många obesvarade frågor från den andra tråden, som t.ex den här:

5) Vilken typ av "pekverktyg" används? Inbyggd styrplatta i datorn? Extern mus? Extern styrplatta?

Senast redigerat 2015-09-02 14:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alla webbläsare har väl sina för- och nackdelar. Till syvende och sist handlar det nog till stor del om tycke och smak. Själv föredrar jag Firefox.

Men kan vi inte lämna den debatten därhän, och försöka hjälpa TS att lösa det här problemet i stället? Jag är väldigt nyfiken på att äntligen få reda på vad det där svajandet egentligen är.

Tillägg 1:
Men Safari-vinkeln är ju en bra utgångspunkt för en första fråga till TS:
1) Hur ser det ut om du provar att titta på samma webbsidor med Safari i stället? Samma svajande, eller annat beteende där?

Tillägg 2:
Och lite basfakta är alltid bra att ha:
2) Datormodell?
3) Version av OS X?
4) Version av Firefox?

Tillägg 3:
Och det finns ju många obesvarade frågor från den andra tråden, som t.ex den här:

5) Vilken typ av "pekverktyg" används? Inbyggd styrplatta i datorn? Extern mus? Extern styrplatta?

1) samma problem i Safari
2) MBP 13 tum processorn 2,9 GHz Intel Core i7 2,9 GHz Intel Core i7 /8 GB Grefik: Intel HD Graphics 4000 1024 MB
3) Yosemite 10.10.3
4) Firefos 40.0.3
5) Magic mus – (plattan fungerar inte bra så den används inte)

1. Om det är samma problem i Safari så är det ju inget Firefox-problem, och då är ju trådens rubrik helt fel och vilseledande.

2, 3 och 4. Tack för de svaren. Det kan vara bra information att ha.

5. Vad innebär det att plattan inte fungerar bra? Beskriv gärna det problemet mer i detalj. Det är kanske där problemet ligger. Det skulle t.ex. kunna vara att batteriet är skadat, och har svällt lite, och trycker på styrplattan underifrån. Det kan ge många konstiga effekter.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Om det är samma problem i Safari så är det ju inget Firefox-problem, och då är ju trådens rubrik helt fel och vilseledande.

5. Vad innebär det att plattan inte fungerar bra? Beskriv gärna det problemet mer i detalj. Det är kanske där problemet ligger. Det skulle t.ex. kunna vara att batteriet är skadat, och har svällt lite, och trycker på styrplattan underifrån. Det kan ge många konstiga effekter.

Plattan har jag knappast använt men det verkar som den inte är stabil. Antingen så scrollar den trögt eller alldeles vilt de gångerna jag har testat. Ska man klicka då ska man trycka väldigt hårt. Det var en reparatör som nämnde att det var fel på den men jag brydde mig inte eftersom jag använder mus.
Jag har filmat med min iPhone med filen är för stor.

Senast redigerat 2015-09-04 08:17
Ursprungligen av calinou:

Plattan har jag knappast använt men det verkar som den inte är stabil. Antingen så scrollar den trögt eller alldeles vilt de gångerna jag har testat. Ska man klicka då ska man trycka väldigt hårt. Det var en reparatör som nämnde att det var fel på den men jag brydde mig inte eftersom jag använder mus.
Jag har filmat med min iPhone med filen är för stor. Vad är max-filstorlek man kan ladda in här?

Lägg upp den på YouTube och posta länken.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Om det är samma problem i Safari så är det ju inget Firefox-problem, och då är ju trådens rubrik helt fel och vilseledande.

2, 3 och 4. Tack för de svaren. Det kan vara bra information att ha.

5. Vad innebär det att plattan inte fungerar bra? Beskriv gärna det problemet mer i detalj. Det är kanske där problemet ligger. Det skulle t.ex. kunna vara att batteriet är skadat, och har svällt lite, och trycker på styrplattan underifrån. Det kan ge många konstiga effekter.

Jag visste faktiskt inte att det var samma problem i Safari pga jag testade inte förrän du föreslog det. Du kanske tar för givet att jag ska veta och vara insatt lika mycket som du är men så är inte fallet annars skulle jag inte ställa frågor här.
Ang. batteriet så vet jag inte om det är skadat men tänkte inte heller på att det kan vara en koppling till problemet. Plattan ser normalt ut och bucklar inte ut. Den är inte i samma nivå som plåten runt om - utan lite inåt men det kanske ska vara så? jag har inget att jämföra med just nu här hemma. Ifall det skulle vara ett problem med plattan/batteriet som påverkar skulle det vara intressant att veta hur lång tid det tar att byta ut och vad det brukar kosta? Jag menar att det kanske inte är värt kostnaden och i stället köpa en ny dator?

Ursprungligen av Megolon:

Lägg upp den på YouTube och posta länken.

Jag måste undersöka hur man gör.

Ursprungligen av calinou:

Jag måste undersöka hur man gör.

Installera YouTube appen, skapa eller logga in med Gmail, filma, ladda upp den till YouTube, posta länken.

Ursprungligen av Megolon:

Installera YouTube appen, skapa eller logga in med Gmail, filma, ladda upp den till YouTube, posta länken.

Kan man inte lägga en film utan att behöva skapa ett konto?

Ursprungligen av calinou:

Kan man inte lägga en film utan att behöva skapa ett konto?

Nej hur skulle det kunna gå till på för sätt? YouTube måste veta VEM som lägger upp filmen.

Ursprungligen av calinou:

Jag visste faktiskt inte att det var samma problem i Safari pga jag testade inte förrän du föreslog det. Du kanske tar för givet att jag ska veta och vara insatt lika mycket som du är men så är inte fallet annars skulle jag inte ställa frågor här.
Ang. batteriet så vet jag inte om det är skadat men tänkte inte heller på att det kan vara en koppling till problemet. Plattan ser normalt ut och bucklar inte ut. Den är inte i samma nivå som plåten runt om - utan lite inåt men det kanske ska vara så? jag har inget att jämföra med just nu här hemma. Ifall det skulle vara ett problem med plattan/batteriet som påverkar skulle det vara intressant att veta hur lång tid det tar att byta ut och vad det brukar kosta? Jag menar att det kanske inte är värt kostnaden och i stället köpa en ny dator?

Du kan stänga av "plattan" när du har en mus inkopplad: Systeminställningar> Hjälpmedel> Mus & styrplatta
Det kanske tar bort ofrivilliga rörelser som kommer från din platta?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-04 19:25

Fick du inget svar alls av Firefox? Hur ställde du frågan? Var?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Du kan stänga av "plattan" när du har en mus inkopplad: Systeminställningar> Hjälpmedel> Mus & styrplatta
Det kanske tar bort ofrivilliga rörelser som kommer från din platta?

Jag har stängt av och det blev tyvärr in bättre.

Ursprungligen av reboot81:

Fick du inget svar alls av Firefox? Hur ställde du frågan? Var?

Det var så att Firefox kraschade häromdagen och via meddelandet jag fick från dem för att rapportera skrev jag även om detta problem. Jag har inte fått något svar från dem.

Ursprungligen av calinou:

Det var så att Firefox kraschade häromdagen och via meddelandet jag fick från dem för att rapportera skrev jag även om detta problem. Jag har inte fått något svar från dem.

Tyckte du skrev i ditt första inlägg att du hade frågat Firefox supporten och inte i någon crashrapport.
Svårt att verifiera det nu när du redigerat inlägget och tagit bort en del av inlägget.

Ursprungligen av calinou:

...skrev jag även om detta problem...

Vad skrev du till dem? Hur beskrev du problemet? Den formuleringen kan kanske ge oss någon mer liten ledtråd.

Ursprungligen av Megolon:

Tyckte du skrev i ditt första inlägg att du hade frågat Firefox supporten och inte i någon crashrapport.
Svårt att verifiera det nu när du redigerat inlägget och tagit bort en del av inlägget.

Jag har inte tagit bort någonting. Det står på inlägg 1

Ursprungligen av calinou:

Jag har inte tagit bort någonting. Det står på inlägg 1

Nu är det lite skillnad på att ställa en fråga till support och skicka in en krash rapport.
Så vilket är det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad skrev du till dem? Hur beskrev du problemet? Den formuleringen kan kanske ge oss någon mer liten ledtråd.

Jag skrev att det var problem med att sidorna svajade och behövde veta om det finns en inställning som åtgärdar detta. Varför vill du veta det? du har ju skrivit ovan att det inte har med Firefox att göra. Varför frågar ni alla om det? Vad kan det hjälpa mot mitt problem?

Ursprungligen av Megolon:

Tyckte du skrev i ditt första inlägg att du hade frågat Firefox supporten och inte i någon crashrapport.
Svårt att verifiera det nu när du redigerat inlägget och tagit bort en del av inlägget.

Jag har frågat supporten skriftligt via krashrapporten. Vad är det som är konstigt med det?

Ursprungligen av calinou:

Jag har frågat supporten skriftligt via krashrapporten. Vad är det som är konstigt med det?

Det konstiga är att du ger oss motstridiga uppgifter.

Ursprungligen av calinou:

...Varför vill du veta det?...

För att vi fortfarande inte har fått en tillräcklig beskrivning av hur problemet faktiskt ser ut.

För att jag hade ett litet hopp om att du kanske hade skrivit någon detalj där, som du inte har nämnt här.

För att vi söker efter all information vi kan få tag på, så att vi kan få reda på hur svajandet ser ut, så att vi sen kan hitta en lösning.

Ursprungligen av calinou:

...Varför frågar ni alla om det? Vad kan det hjälpa mot mitt problem?

Varför måste du hela tiden ifrågasätta syftet med våra frågor? Vi ställer frågorna för att i slutändan kunna hjälpa dig. Vi ställer inte frågor för att vi vill jäklas.

Totalt i de två trådarna är vi nu uppe i över 100 inlägg, och vi vet fortfarande inte vad det är som svajar.

Vi kommer inte en millimeter närmare en lösning förrän vi får se fenomenet med egna ögon. Hur går det med filmen?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-04 23:26

Det här är nog den dummaste tråden någonsin här på 99mac.
Jag har varit med sedan 2002.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att vi fortfarande inte har fått en tillräcklig beskrivning av hur problemet faktiskt ser ut.

För att jag hade ett litet hopp om att du kanske hade skrivit någon detalj där, som du inte har nämnt här.

För att vi söker efter all information vi kan få tag på, så att vi kan få reda på hur svajandet ser ut, så att vi sen kan hitta en lösning.

Varför måste du hela tiden ifrågasätta syftet med våra frågor? Vi ställer frågorna för att i slutändan kunna hjälpa dig. Vi ställer inte frågor för att vi vill jäklas.

Totalt i de två trådarna är vi nu uppe i över 100 inlägg, och vi vet fortfarande inte vad det är som svajar.

Vi kommer inte en millimeter närmare en lösning förrän vi får se fenomenet med egna ögon. Hur går det med filmen?

här är det....
https://youtu.be/GFKPlLSKFwg
https://youtu.be/DlDqbNojt4A

Bevaka tråden