Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-09-04 10:00

Kommer eventuellt köpa min första Mac snart, en MBP med 128 GB SSD. Idag har jag alla mina bilder och filmer från nuvarande pc och säkerhetskopierar dom till en NAS (Netgear ReadyNAS ultra 2). Den interna hårddisken på MBP kommer ju inte på länga vägar att räcka för detta och jag har funderat på en trådlös extern hårddisk. Då kanske man även kan komma åt bilderna från iPhone och iPad för att spegla till tex apple tv? Vill ju även säkerhetskopiera bilderna och då NASen har stöd för Time MAchine tänkte jag använda den mot MBP. Kan man även använda den mot en extern hårddisk eller hur kan man lösa det problemet? Hur blir det med uppkoppling mot nätet då man ansluter mot den trådlösa hårddiskens wifi eller ansluter den mot befintligt wifinät?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-04 10:15

Du bör ha ett eget LAN. Har du inte det idag, hur kommer du åt Internet?
Alla dina frågor ovan kan jag svara "ja" på, förutom den trådlösa disken, varför inte köra allt till NASen?

Senast redigerat 2015-09-04 11:39

Varför inte bara fortsätta använda din NAS som du redan har?
Den når du via WiFi om du har WiFi hemma och allt är inkopplat på samma router, vilket jag antar det är redan eftersom du kommer åt den idag.

Eller vill du ha ytterligare en extern hårddisk som du endast kommer åt via WiFi?

  • Medlem
  • 2015-09-04 10:49

Anledningen till frågan om internet var att jag läste i ett test av en extern trådlös hårddisk att den skapar ett eget nät som man ansluter till. Antar att man inte kan vara ansluten till två nät samtidigt?

Orsaken till att jag tänkte i banorna extern hårddisk var att jag antog att åtkomsten skulle vara snabbare. Upplever uppkopplingen mot NASen som lite långsam i dagsläget. Och då använder jag en trådburen lina mot den. Antar att det skulle bli lite segt när man tex redigerar bilderna och de ligger på NASen. Kan man flytta över bild-biblioteket från datorn direkt till NAS? Är det realistiskt, hastighetsmässigt att jobba så?

Ang iPhone, iPad åtkosmt så tänkte jag även där att det skulle bli lite enklare då det idagsläget går galet segt via de appar som jag hittat för åtkomst mot NAS. Har kanske helt enkelt fel appar...

Du kan inte vara uppkopplad på två nät samtidigt.
Satsa på en ny NAS istället för att köpa ytterligare en enhet, den du har är rätt gammal (2011 tror jag).

Netgear ReadyNAS ultra 2 var långsam jämfört med konkurrenterna redan då den kom ut på marknaden.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-04 13:42

Om du använder bilder/iphoto för att se på dina bilder så bör du ha dem via en usb-disk, jag har aldrig fått det programmet att fungera bra över trådlöst nätverk. Kanske fungerar det bättre över trådat, och kanske är bilder bättre än iphoto på att hantera dataströmmen? Finns det någon som vet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-04 19:38

Bra att du säkerhetskopierar. Man "kan" rent tekniskt använda en NAS för både lagring och säkerhetskopiering av den lagrade enheten.
Men tänk på att om enheten pajar, blir stulen, brinner, etc - vad tjänar säkerhetskopian för nytta till då?

Readynas:en är inte rolig att ha och göra med, ens trådad. Mitt förslag är att du skaffar en modern NAS, de stora tillverkarna har idag appar för bilder och dylikt. Du kommer bli förvånad av hastigheten, och ja, du kan lagra bilder där för redigering.
Samtidigt använder du din gamla NAS som en ren säkerhetskopieringsenhet. Att backupen tar ett par timmar att bli klar i bakgrunden kanske du kan leva med, så länge dina filer/bilder laddas in snabbt från din nya NAS.

1
Bevaka tråden