Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extreme tappar internet efter några minuter

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-17 11:34

Hej!
Har Telia Fiber med Telia som ISP, 100/100.
Jag kopplar en helt ny, rakt ur lådan, AirPort Extreme (AC-versionen) till det röda uttaget på fiberboxen, till WAN.
Allt går igång och jag får Grön diod och fin-fin hastighet med trådlöst.

Ungefär 5-10 minuter senare (inte alltid konsekvent hur långa tid det tar, men däromkring) tappar jag uppkopplingen till internet.
Jag får fortfarande grön diod och allt ser bra ut Airport-vertyget, utom just Internet som inte är nåbart.

Telia har inga fel på sin lina och allt funkar fint med kabel rakt in i datorn.
Hade en likadan Extreme men den fick samma problem, trodde det var hårdvara så den gamla byttes mot en ny. Dock samma fel.

Känns som någon form av IP-konflikt?
Routern är satt på DHCP och inga varningar kommer i AirPort-verktyg.

Några tips på vad som kan vara fel?
Tack!

Edit: Kan tillägga att drar jag ur sladden och sedan sätter i den igen, fungerar internet trådlöst i några minuter.

Edit 2: Problemet låter skrämmande likt problemet i denna tråden: http://www.99mac.se/forum/t/314204-problem-ai...
Jag försökte själv hjälpa till där men lyckades inte där heller.

Detta felet uppkom för några veckor sedan, ungefär samtidigt som för killen i tråden. Kan det vara något större fel hos t.ex Telia?

Senast redigerat 2015-08-17 11:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-17 12:06

Burken från Telia, är det en router? I så fall, är den bryggkopplad? En av burkarna (Telias eller din Airport) bör vara bryggkopplad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-17 12:09
Ursprungligen av kenjon:

Burken från Telia, är det en router? I så fall, är den bryggkopplad? En av burkarna (Telias eller din Airport) bör vara bryggkopplad.

Tack för ditt svar!
Det är Fiber så det är en fiberkonverter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-17 12:15

Enbart en konverter, ingen router?
Vad får din AE för IPnummer ut mot Internet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-17 12:16
Ursprungligen av kenjon:

Enbart en konserter, ingen router?
Vad får din AE för IPnummer ut mot Internet?

En konverter och en fiberbox tillhandahållen av Telia.

Den får en märklig 217- ip, inte den externa 81-ip som är fram till huset.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-17 14:06

Och vad får du om du kopplar in datorn direkt till konvertera?
Vad menar du med fiberbox? Det borde enbart vara en mediakonverter....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-17 14:14
Ursprungligen av kenjon:

Och vad får du om du kopplar in datorn direkt till konvertera?
Vad menar du med fiberbox? Det borde enbart vara en mediakonverter....

Då får jag den externa 81.-IP så varför Expressen för en 217 förstår jag inte.

Nja, alltså det sitter en liten mediakonverter och sedan en typ router-liknande grej med en blå,grön,gul och röd port.
Röd är data, gul är TV och grön Tele.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-17 14:26

Kan du koppla AEn direkt till mediakonvertern och strunta i den routerliknande prylen? Bara för att kolla vilket IPnummer du får då, och se om resultatet blir detsamma efter en halvtimma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-17 16:41
Ursprungligen av kenjon:

Kan du koppla AEn direkt till mediakonvertern och strunta i den routerliknande prylen? Bara för att kolla vilket IPnummer du får då, och se om resultatet blir detsamma efter en halvtimma.

njaa de har jag inte, kanske blir sista saken att testa. Telia skruvar nämligen upp allt tillsammans, som en enhet. Men det går säkert att koppla förbi och testa

edit: bild

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-03 09:36

Detta har nu löst sig.

Min lösning:
- Kopplade in den router som ISP skickat ut och bad dem koppla upp sig. Det tog en stund sen rullade det bra med den routern.
- Lät min Airport vara urkopplad 5 dagar för att låta leasetiden på IPn gå ut och få en ny, korrekt IP tilldelad.

Efter det har det funkat fint.

Problemet var att det var något tjall på linjen så Telia (i mitt fall) behövde koppla upp sig och trolla lite, sen gick det bra att återansluta en Airport.

1
Bevaka tråden